چه شلم‌شوربایی است انتخابات شوراها

محمدعباسپور*

انتخابات شوراها چه دارد که این‌همه دلداده خواهان ورود در آنند، و این‌همه سر و دست می‌شکنند و آن یکی می‌گوید که 13 میلیارد تومان برای پیروزی خود کنار گذارده است، راستی چه خبرهایی است در این شوراها.
 
خدمت به جامعه برای اعتلای نظام اسلامی، انگیزه اصلی برای همه خادمان به ملت باید باشد، که برای عده‌ای از داوطلبان شوراهای اسلامی شهر و روستا چنین است، اما کثرت حیرت‌آور داوطلبان و هزینه‌کرد نجومی و توسل به هر شیوه‌ای برای پیروزی، این شک را به یقین تبدیل می‌کند که انگیزه بسیاری از این داوطلبان نمی‌تواند عمل به تکلیف الهی در خدمت خالصانه و صادقانه به مردم باشد.
 
"تکلیف" در مبانی دینی‌مان، در حد مقدورات و معونات است نه در حد مالایطاق (لایکلف‌الله نفساً الا وسعها)؛ اینکه فرد خود را عرضه و ظرفیت‌های خدمتی خود را تبیین کند، در حد تکلیف است، اما هزینه‌کردن میلیاردی و خرید رأی، که حرام آشکار و صریح است، بهیچوجه نمی‌تواند به بهانه ادای تکلیف انجام شود.
 
نگاهی به آمارها در زمینه ثبت‌نام کنندگان و ظرفیت مورد نیاز شوراها، شک و تردیدها را بوجود می‌آورد که واقعاً در شوراها چه خبرهایی است.
 
معاون استاندار مازندران شمار داوطلبان پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا را در استان ۱۸ هزار و ۲۸۶ نفر اعلام کرد و گفت: از این تعداد، هزار و ۴۱ نفر شامل ۷.۵ درصد کل  جمعیت ثبت نام شدگان انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا زن و ۱۷ هزار و ۲۴۵ نفر مرد هستند.
 
یونسی افزود: از مجموع داوطلبان، دو هزار و ۲۳۱ نفر در حوزه شهری و ۱۶ هزار و ۵۵ نفر در حوزه روستایی ثبت نام کردند که شهرستان بابل رتبه اول را در ثبت نام این دوره از انتخابات در استان مازندران به خود اختصاص داده است.
 
وی ادامه داد: براساس آمار اعلام شده شهرستان بابل با دو هزار و ۶۸۴ نفر داوطلب رتبه نخست در ثبت نام پنجمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا در استان را به خود اختصاص داده و همچنین شهرستان آمل  یک هزار و ۹۸۳ نفر داوطلب و ۱۱۰نفر داوطلب خانم، شهرستان  تنکابن با  یک هزار و ۴۴۰ نفر و ۱۰۷نفر داوطلب خانم و شهرستان  ساری با دو هزار و ۳۴۴  نفر داوطلب و ۹۹ داوطلب خانم به ترتیب رتبه اول تا سوم در ثبت بالاترین داوطلب زن را کسب کرده‌اند.
 
مطالعه این آمارها زمانی تعجب‌برانگیزتر می‌شود که بدانیم مثلاً برای شهری مثل ساری یا بابل تعداد اعضاء شورا 9 نفر است، اما در هر دو شهر یادشده بیش از 20برابر ظرفیت مورد نیاز داوطلب ثبت‌نام بعمل آورده‌اند.
 
گفته می‌شود از اقتضائات دموکراسی، انتخابات آزاد است؛ یعنی افراد بتوانند آزادانه خود را عرضه کنند و مردم نیز، آزادانه منتخبان خود را انتخاب کنند. البته حفظ این اقتضائات هیچ مغایرتی با وجود ضوابط ثبت‌نام برای افراد واجدشرائط نیست، همچنانکه در دیگر کشورها نیز چنین است. اتفاقاً نمی‌توان این بلبشور در ثبت‌نام را در هیچ کشوری یافت.
 
حال پس از ثبت‌نام، در تشخیص افراد واجد شرائط برای در معرض انتخاب قرار گرفتن مردم، ضوابط سخت و لازمی وجود دارد که به هر فرد این اجازه را نمی‌دهد تا با استفاده از پول و تبلیغات و رأی خریدن، برای نظام اجرایی آن شهر و روستا و اعتماد مردم نسبت به حکومت و حاکمیت مشکل بوجود آورد.
 
در کشورمان به هر دلیلی (چه خوب یا بد) قرار شد که انتخاب شوراها را نه شورای نگهبان، که مجلس شورای اسلامی نظارت بر امر تائید و احراز صلاحیت کند؛ و طبیعی است که شرائط حداقلی احراز باید اطمینان و اعتماد مردم را روی پاک‌دستی و ایمان و اعتقاد کاندیداها به امر مقدس خدمت به مردم و افزایش امید و دلبستگی جامعه به نظام اسلامی را در بر داشته باشد.
 
طی هر دوره انتخابات شوراها، موضوع احراز صلاحیت‌ها موضوع بحث‌برانگیز و چالشی را میان مردم و مسئولان بویژه در این دوره بوجود می‌آورده که لابی‌های قدرت و مافیای ثروت حتی در این موضوع غیرسیاسی نیز دخالت جدی کرده و در پیوند با سیاست، شوراها را با سئوال جدی بود و نبود مواجه ساخته‌اند.
 
وقتی که مردم می‌بینند عده‌ای که دارای سوابق غیراخلاقی، فساد مالی، فساد سیاسی و حتی ضدانقلابی هستند، و به دلیل فعالیت در ستاد انتخاباتی فلان کاندیدای دولت و علی‌رغم رد صلاحیت از سوی مراجع چهارگانه در مازندران توسط آن فرماندار و یا آن مقام دولتی استان به تائید رسانده می‌شوند، آیا این مردم حق ندارند که نسبت به اصل شورا سئوال‌مند شوند و اظهار بدارند که به بی‌طرفی مسئولان شهرستان و استان خود کاملاً بی‌اعتمادند؟.
 
کاندیداها که جدای از مردم نیستند تا مردم آنها را نشناسند و شما مسئول سیاسی بتوانید آنها را هرطور که بخواهید، تائید کنید و با ورود آنها به شورا از سفره مردم سهمی را به ناروا برای خود و جریان سیاسی خود بردارید، غافل از آنکه فرد نفوذ داده‌شده چند صد برابر آن را برای خود و اطرافیانش برمی‌دارد، و در این میان آنکه سرش بی‌کلاه می‌ماند و مغبون کامل می‌شود، مردم هستند و مردم و مردم.
 
انتخابات شوراها فوق‌العاده برای نظام اسلامی‌مان مهم و راهبردی است؛ چرا که مشارکت عمومی در صحنه تصمیم‌سازی و عمران و آبادانی شهرها و روستاها را مورد اهتمام دارد.
 
انتخابات شوراها در آن حد از اهمیت است که مقام معظم رهبری با اشاره به ادغام انتخابات‌ها ضمن بیان اهمیت انتخابات شوراها تاکید می‌کنند که انتخابات ریاست‌جمهوری باعث نشود تا انتخابات شوراها از چشم مردم و مسئولان و نخبگان دور بمانَد.
 
اما در کنار آن اهمیت استراتژیک، نباید با تائید صلاحیت‌های فله‌ای، جایگاه شوراها را لوث و سبک و تداعی‌گر سوءاستفاده‌ها و رانت‌خواری‌ها و لابی و واسطه‌گری و کارچاق‌کنی‌ها کرد.
 
 در این ارتباط دبیر شورای نگهبان با انتقاد از تایید صلاحیت نامزدهای انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا تاکید کرد: متأسفانه مسئله نظارت بر صلاحیت اعضای این شوراها نزدیک به صفر است.
 
 آیت‌الله جنتی افزود: ما هم اکنون در شورای نگهبان ۳۴ سال است که کار می‌کنیم و در سراسر کشور دفتر و ناظر داریم و هم چنین با بانک اطلاعاتی و استعلام از مراکز اطلاعاتی از جمله سپاه پاسداران، ناجا و جاهای دیگر در مورد کاندیدای ریاست جمهوری اظهارنظر می‌کنیم.
 
 دبیر شورای نگهبان با بیان این که بیش از چند صد هزار نفر در انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا ثبت نام کرده‌اند اظهار داشت: چه کسی می‌تواند صلاحیت نامزدهای انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا را تایید کند، آیا مجلس باید از نظر قانونی به این صلاحیت‌ها رسیدگی کند؟ مگر مجلس می‌تواند؟ اهمیت این انتخابات بسیار زیاد است.
* بلاغ

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.