حمایت حق شناس از حضور نامزدهای اهل سنت در فهرست اصلاح طلبان شورای شهر تهران

حق شناس گفت: خبر دارم که در بررسی ها لیست از ۲۰۰ نفر به کمتر از ۱۰۰ نفر رسیده است و قرار بر این بوده که ظرف این یکی دو روز به کمتر از این تعداد برسد.

 
ساز و کار شورای عالی اصلاح طلبان برای بستن لیست ۲۱ نفره انتخابات شورای شهر تهران مهم ترین دغدغه کسانی است که به انتخابات شورا و شهردار آینده تهران نیم نگاهی دارند. این مساله و اینکه تا کنون اعضای شورای عالی به چه نتایجی رسیده اند مواردی بود که خبرنگار تدبیر با محمد جواد حق شناس عضو شورای عالی اصلاح طلبان مطرح کرد.
 
حق شناس در مورد انتخابات دوره گذشته شوراها و اینکه چگونه شورای شهر تهران به ترکیب کنونی رسید گفت: این دوره وضعیت شورای شهر متفاوت تر از دوره های پیشین رقم خورد. استحضار دارید که نظارت بر انتخابات شوراها توسط مجلس شورای اسلامی صورت می گیرد. از آنجا مجلس پیشین وظیفه نظارت بر انتخابات شوراها را در انتخابات قبلی برعهده داشت، شاهد رد صلاحیت های گسترده ای بودیم. در تهران و بسیاری از شهرهای بزرگ دیدیم که خیلی از چهره های خدوم، با سابقه، سلامت و کار آزموده از جریان اصلاحات توسط مجلس پیشین رد صلاحیت شدند. شاید خیلی عجیب باشد که کسی مثل آقای مرتضی حاجی، وزیر تعاون و آموزش پرورش دولت اصلاحات و استاندار مازندران که از نیروهای با سابقه قبل از انقلاب بود و در مبارزات ضد رژیم ستم شاهی سال ها زندان بود برای حضور در انتخابات شورای شهر توسط مجلس پیشین تایید نشد.
وی افزود: اما این بار با گام بزرگی که مردم تهران در انتخابات ۹۴ برداشتند و آن نتیجه شگفت انگیز ۳۰ بر هیچ را رقم زدند، نظارت در مجلس و در استان ها عمدتا به وسیله نیروهای جدید راه یافته به مجلس صورت گرفت. در تهران هم نمایندگان از این نگرش بودند و ما شاهد تایید صلاحیت تعداد قابل توجهی از نیروها بودیم.
 
حق شناس در مورد ساز و کار شورای عالی اصلاح طلبان برای بستن لیست نامزدهای شورا گفت: از طرفی حجم ثبت نام گسترده در شوراها نشانه استقبال گسترده ای بود که هم نیروهای با سابقه اصلاح طلب و هم جوانان و زنان که در انتخابات مجلس به خاطر نگاه و قرائتی که شورای نگهبان از نظارت دارد گرفتار نظارت استصوابی شدند. آنها که رد شده بودند این بار در انتخابات شورای شهر شرکت کردند و ما با حجم عظیمی از نیروهایی مواجه شدیم که هم نیروهای شناخته شده و هم تایید شده بودند. از طرفی هم حجم ثبت نام ها نسبت به دوره قبل از حجم قابل توجهی برخوردار بود. در این میان در حدود ۷۸۰ نفر از داوطلبان تایید صلاحیت شده آمادگی خود را برای حضور در فهرست اصلاح طلبان اعلام کردند. برای این منظور یک ساز و کار شکل گرفت و یک کمیته کارشناسی و یک کمیته تخصصی از اعضا شورا ، هیات رییسه و شورای سیاست گذاری در چهار مرحله در حوزه بررسی صلاحیت های نامزدهای شورای تهران اعلام نظر کنند. در وهله اول ثبت نام ها انجام شد و فرم ها توسط داوطلبان پر شد. شاخص ها قبلا توسط اعضای شورا مشخص شده بود که در حوزه های خدماتی و تحصیلات و سوابق کاری و سوابق سیاسی دسته بندی شده بودند و بر آن اساس حدود ۲۰۰ نفر از ۷۸۰ نفر در مرحله اول توسط گروه کارشناسی بعد از رتبه بندی و امتیاز دهی مشخص شدند که دارای امتیازات بیشتری بودند. بعد از این مرحله بحث همسان سازی رخ داد که امتیازات در آن با هم تطابق پیدا کند و در مرحله بعد این ۲۰۰ نفر به حدود ۱۰۰ نفر کاهش پیدا کرد.
 
حق شناس افزود: آنچه قابل توجه است این است که قرار شده در مرحله بعد از طریق ساز و کاری که تعریف شده از میان ۱۰۰ نفر که امتیازاتشان از حدی بالاتر است توسط ترکیبی از هیات منتخب و هیات رییسه به اندازه دو برابر تعداد مورد نیاز انتخاب شوند و این تعداد افراد احتمالا به شورای سیاست گذاری معرفی می شوند تا لیست نهایی انتخاب شود.
 
عضو شورای عالی اصلاح طلبان در مورد اینکه تا کنون شورا به چه نتایجی رسیده است گفت: برای لیست باید ۲۱ نفر انتخاب شود. ولی پیش بینی شده که باید به نیازهای شهر تهران توجه شود و به ترکیبی که لیست را شکل می دهند هم توجه شود. یعنی به گونه ای لیست تنظیم شود که جامعیت داشته باشد. یعنی هم از حضور بانوان بهره مند باشد هم حضور جوانان را داشته باشد و هم افراد با تجربه و متخصص هایی که بتوانند نیاز شورای شهر و شهر تهران را تامین بکنند. من تا ۲ روز پیش را خبر دارم که در بررسی ها لیست از ۲۰۰ نفر به کمتر از ۱۰۰ نفر رسیده است و قرار بر این بوده که ظرف این یکی دو روز به کمتر از این تعداد برسد.
 
حق شناس ضمن حمایت از حضور اقوام مختلف در لیست شورا گفت: قطعا در شاخص هایی که تعریف شده بود، به شاخصی مثل قومیت و اقلیت ها اشاره نشده است. اما من می خواهم توجه دوستان شورای سیاست گذاری و اعضای شورای عالی را به این مساله جلب کنم که این اتفاق بسیار مبارکی است که تعدادی از دوستانی که از نیروهای متخصص و با سابقه و از اهالی بلوچستان،غرب کشور ، از مناطق کردنشین ، از استان کرمانشاه، کردستان و از استان آذربایجان غربی ثبت نام کرده اند که قبلا هم سابقه مدیریتی داشته اند و سابقه حضور در مجلس شورای اسلامی را داشتند و چهره های نزدیک به جریان اصلاحات بودند.
 
آقایان قادر مرزی، سید معروف صمدی، سعید رضا زهی و رئوف قادری از چهره های اهل سنتی هستند که در تهران حضور دارند و هم اینکه این دوستان دارای تجاربی هستند که قطعا برای شورای شهر می تواند مفید باشد.
 
من امیدوارم این دوستان با توجه  به تحصیلات و سوابق شان و تخصص و رویکرد اصلاح طلبانه ای که دارند انشالله از امتیازات لازم برای حضور در فهرست نهایی اصلاح طلبان برخوردار باشند و فرصتی باشد برای اینکه این عزیزان هم بتوانند در موقعیتی قرار بگیرند که شهر تهران هم از خدمات ، تجربه و دانش آنها در حوزه مدیریت شهری بهره مند شود.
 
 
منبع: وب سایت محمد جواد حق شناس

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.