غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی: طیف لاریجانی و عقلای اصلاح‌طلب کنار اعتدال و توسعه باشند

طیف لاریجانی و عقلای اصلاح طلب کنار اعتدال و توسعه باشند

حمید شجاعی*

کمتر از ۳ ماه تا انتخابات دوازدهمین دوره مجلس باقی است و جدای از دست اندرکاران در نهادهای اجرایی و نظارتی که به دنبال برگزاری انتخاباتی باشکوه همراه با مشارکت بالای مردم هستند برخی جریانات سیاسی نیز انتخابات مجلس و تحولات پیرامون آن را دنبال می‌کنند و برنامه‌های خاص خود را نیز برای انتخابات دارند.

این در حالی است که طی چند وقت گذشته بسیاری از مقامات و مسئولان کشور در اظهارات خود به یک نکته مشترک آن هم لزوم مشارکت مردم در انتخابات اشاره داشته‌اند. چه این که از صحبت‌های امامان جمعه گرفته تا رئیس جمهور  و سخنان روز گذشته مقام معظم رهبری جملگی پیرامون مساله انتخابات مشارکت در این فرایند بوده است. با این حال برگزاری انتخابات مشارکتی نیز ابزار و لوازم خاص خود را طلب می‌کند و صرف ترغیب و دعوت به مشارکت در انتخابات بدون تغییر شرایط و ایجاد سازو کارهایی برای دادن سویه‌ها و پالس‌های امید بخش به جامعه چندان استقبالی از سوی جامعه را به همراه نخواهد داشت. آنچه مسلم است برای ترغیب جامعه به حضور حداکثری و مشارکت بالای در انتخابات باید ۳ مساله مهم را در نظر گرفت. نخست اینکه باید نگاه جامعه را به مساله انتخابات تغییر داد و با تغییر شرایط و اقدامات مثبت در حوره‌های مختلف به ویژه شرایط اقتصادی از بی‌انگیزگی جامعه کاست و آنها را نسبت به آینده امیدوار کرد. نکته دوم اینکه؛ شرایط مشارکت حداکثری را برای همه جریانات سیاسی فراهم کنند و برای شکل‌گیری مشارکت حداکثری اجازه دهند جریانات سیاسی با هر گرایشی با حداکثر ظرفیت خود وارد شوند و رد صلاحیت‌ شده‌های هیأت‌های اجرایی در مرحله دوم به انتخابات بازگردند تا به نحوی تنور انتخابات نیز گرم‌تر شود. هر چند که اصلاح طلبان برنامه مشخصی در خصوص انتخابات ندارند و اصولگرایان نیز در تشتت جریانی هستند و صحبت از لیست‌های متعدد در این اردوگاه شنیده می‌شود. اما در این بین اعتدالیون هستند که برنامه مشخصی برای نقش آفرینی و اثرگذاری در انتخابات دارند. چنانکه حسن روحانی و حزب متبوعش اعتدال و توسعه طی چند وقت اخیر بسیار در این خصوص فعال شده‌اند و همزمان پروژه حضور موثر در انتخابات مجلس و خبرگان رهبری را پی می‌گیرند. نکته نهایی نیز اینکه؛ گرچه فرصت کم است؛ اما باید در این فرصت کم جامعه را به این اقناع رساند که حضورشان در انتخابات بی تاثیر نخواهد بود و با انتخاب افراد شایسته‌تر می‌توانند امیدوار به تغییراتی معطوف به مجلس در حوزه قوانین، مقررات و نظارت بر سازوکارها  و پاسخگو کردن نهادهای مختلف از جمله دولت باشند. به بیان ساده‌تر ؛ باید این مهم را به جامعه القا کرد که نهاد انتخابات هنوز کار می‌کند و هنوز می‌توان به تغییر از صندوق رای امیدوار بود.

* برخی در دولت تمایلی به مشارکت حداکثری ندارند

یک فعال سیاسی اعتدالگرا درباره انتخابات پیش‌رو اظهار داشت: مقام معظم رهبری در ماه رمضان گذشته بر امنیت، سلامت، رقابت و مشارکت در انتخابات تاکید داشتند و روز گذشته نیز همان ۴  مولفه را مورد تاکید بیشتر قرار دادند. غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی به «آرمان ملی» گفت: سلامت و امنیت به عهده وزارت کشور بود ولی واقعا از کنار آن گذشت. وی افزود: برُد  برخی در مشارکت حداقلی است. باید مردم خود به میدان بیایند. جعفرزاده بیان کرد: تقریبا بهترین جریان که با همه کم لطفی‌ها  و بی مهری‌ها خوب عمل کرد حزب اعتدال و توسعه است که از همان اول توجهی به این مسائل نکرد و در راستای فرامین رهبری و منافع ملی کشور حرکت کرد و حتی آقای نوبخت، دبیر کل حزب به عنوان نفر اول در انتخابات ثبت نام کرد. عضو شورای مرکزی حزب اعتدال وتوسعه عنوان کرد: هرچه جلوتر  برویم مشخص می‌شود که جریان اعتدال  سیاست هوشمندانه‌ای اتخاذ کرده و امیدوارم  سایر جریانات مثل جریان آقای لاریجانی و عقلای اصلاح طلب دور یک میز جمع شوند و یک انتخابات پرشور برگزار کنند.                                                                                                           

* با اصلاحات و طیف لاریجانی سرستیز نداریم

سخنگوی حزب اعتدال و توسعه با اشاره به آخرین برنامه‌ها و تصمیم‌های انتخاباتی این حزب، اظهار کرد: معتقدیم که احزاب سیاسی و تشکل‌های مدنی وفادار به نظام، باید تقویت شوند؛ به خصوص که در دوران انتخابات باید به صورت روشن و شفاف، به میدان بیایند. حزب اعتدال و توسعه، یک حرکت متمایل به اصولگرایی یا اصلاح‌طلبی نیست؛ بلکه می‌تواند از هر جریان اعتدالی کمک بگیرد؛ حال آن جریان می‌خواهد در زمین اصولگرایی باشد یا در بستر اصلاح‌طلبی. جواد هروی گفت: لذا شایستگانی که بتوانند با تجربیات خود، فارغ از مرزبندی‌های جناحی، ما را کمک کنند، می‌توانند در این مدار قرار بگیرند. آن چیزی که مد نظر ماست، برگزاری یک انتخابات آزاد و جلب مشارکت حداکثری جامعه در بستر یک رقابت سالم است؛ سعی می‌کنیم از نقطه نظرات اندیشمندان و نخبگانی که به مشی اعتدالی، باور و توجه دارند، استفاده کنیم اما اینکه بخواهیم سریعا اعلام کنیم که با کدام حزب و جناح، قصد ائتلاف داریم، چنین موضوعی در برنامه حزب نیست. هروی با اشاره به مدل انتخاباتی حزب اعتدال و توسعه، بیان کرد: مدل انتخاباتی ما کاملاً مستقل و اعتدالی است و در این‌باره، به دنبال ائتلاف با گروه‌ها و جناح‌های دیگر هستیم و رایزنی‌هایی دارد صورت می‌گیرد؛ بسیاری از جبهه‌ها و گروه‌ها و احزاب سیاسی تمایل دارند با حزب اعتدال و توسعه، مشارکت انتخاباتی داشته باشند.  سخنگوی حزب اعتدال و توسعه بیان کرد: برای ائتلاف با سایر جریان‌ها، بعد از ۱۵ دی‌ماه به جمع‌بندی می‌رسیم و رسماً موضع‌گیری شفاف خود را اعلام کنیم؛ فعلاً این رایزنی‌ها در شکل اولیه خود است و آرایش نهایی سیاسی و کمک سایر نخبگان و کارشناسان از سایر جناح‌ها را تا دو هفته دیگر اعلام خواهیم کرد.  هروی با اشاره به نسبت این حزب با علی لاریجانی، عنوان کرد: با طیف طرفداران آقای لاریجانی و نیز حرکت‌های اعتدالی در درون جریان اصلاحات، به هیچ عنوان، سر ستیز نداریم؛ مشارکت هر حرکت و حزب مبتنی بر نگرش اعتدالی و عقلانیت را خواهیم پذیرفت زیرا باور داریم بهترین لیستی که می‌شود برای مجلس شورای اسلامی در نظر داشت، لیست با حضور حداکثری شایستگان احزاب مختلف است که می‌تواند مشارکت بالای جامعه را نیز به همراه بیاورد؛ آمادگی کامل داریم در برنامه‌ریزی‌ها و تصمیم‌گیری‌های خود، دیگران را نیز شرکت بدهیم. سخنگوی حزب اعتدال و توسعه درباره سرلیست این حزب در تهران ابراز داشت: «محمدباقر نوبخت» دبیرکل حزب و از چهره‌های اصلی لیست ما در تهران خواهد بود و شانس اینکه سرلیست باشد، وجود دارد.

* منبع: آرمان ملی

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.