دعوت از تمامی احزاب، تشكل ها و چهره های مستقل برای حضور در انتخابات

در چارچوب قانون هركسی كه بخواهد فعالیت سیاسی كند آزاد است و من به سهم خودم به عنوان رییس ستاد انتخابات كشور همه را دعوت می كنم و شورای نگهبان نیز حتما سازوكارهایی برای دعوت به شركت در انتخابات دارند.

معاون وزیر كشور و رئیس ستاد انتخابات کشور در میزگردی با حضور جواد جهانگیرزاده نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی و عضو كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس و سید یحیی یثربی استاد دانشگاه علامه طباطبایی گفت:

* امام خمینی شركت در انتخابات را تكلیف دانست كه این تكلیف تنها به معنی انتخاب كردن نیست بلكه به معنی داوطلب برای انتخاب شدن هم هست زیرا تكلیف شرعی و ملی بر آنهاست.
* تاكنون 29 انتخابات پرشور برگزار كرده ایم و آماده كردن مقدمات انتخابات آینده را نیز از روز سوم خرداد آغاز كرده و همه را به مشاركت در این امر دعوت كرده ایم.
* در دنیا شاخص هایی را برای توسعه تعریف كرده اند كه یكی از آن ها میزان مشاركت مردم در انتخابات است لذا همراهی مردم نقطه قوت جمهوری اسلامی است و نظام ما بر دو ركن اسلامیت و جمهوریت بر پا شده است.
از همه سلائق، ایده ها، تفكرات و شخصیت هایی كه شرایط نامزدی را دارند دعوت می كنم در این انتخابات شركت كنند چرا كه شرایط برای برگزاری انتخاباتی رقابتی و سالم مهیا است.
بستر این مشاركت در طول عمر دولت نهم با برگزاری 4 انتخابات كه ركورد حضور همگانی را شكسته و بیت الغزل آن انتخابات ریاست جمهوری سال 88 با رشد 5/24درصدی بود، فراهم شده است.
سازو كارهای مشاركت حداكثری و اطمینان بخش، هم در قانون اساسی و هم قوانین عادی ما وجود دارد. شورای نگهبان كه نهادی فراتر از سه قوه است و تعصبی بر هیچ كدام از قوا ندارد بر انتخابات نظارت می كند كه از شش نفر فقیه مجتهد و شش حقوقدان مسلط بر احكام و قوانین تشكیل شده است.
* اگر گاهی احساس كمبودی هست نه در قوانین و زیرساخت ها بلكه در اطلاع رسانی است كه نتوانسته ایم نظام انتخاباتی را برای مردم تشریح و معرفی كنیم.
* جمهوری اسلامی ایران بیشترین تعداد احزاب را دارد ما بالغ بر 250 حزب در كشور داریم كه مجاز به فعالیت هستند. سازمان های مردم نهاد بسیاری هستند؛ ما از جمله كشورهایی هستیم كه بیشترین حزب را تاسیس كرده ایم اما اینكه انتخابات حزبی برگزار می شود می گویم خیر. به لحاظ اینكه سازو كارهای انتخابات حزبی تعریف نشده است انتخابات آتی ما به همان سبك سابق برگزار می شود؛ اما احزاب می توانند كاندیدا معرفی كنند و برنامه ارایه دهند.
* دمكراسی زمانی محقق می شود كه انسان های بدون پشتوانه حزبی و كانون های قدرت و ثروت بتوانند با برنامه هایشان در عرصه های سیاسی و اجتماعی و اقتصادی كشور عرضه اندام كنند.در كدام كشور پیشرفته حزب ثالثی توانسته از بین اقطاب قدرت بروز و ظهور كند؟ پس دمكراسی حاكم بر كشورهای پیشرفته یك نوع دیكتاتوری حزبی است و ما این دمكراسی را تایید نمی كنیم. در دنیا حكومت ها تك قطبی است اما در ایران سه قوه و در راس آن ولی فقیه عادل قرار دارد كه منتخب ملت است حاكمیت دارد.

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.