تهران در انتظار لیست طلایی شورای شهر

 وکیل ملت: مناظره نخست کاندیداهای ریاست‌جمهوری، پیروزی انتخاباتی دکتر حسن روحانی را بسیار به واقعیت نزدیک و خلق حماسه سوم را دست‌یافتنی‌تر کرد. بنابراین اکنون تلاش‌ها در راستای تحقق حماسه چهارم یعنی شورای شهر تهران است؛ شورایی که کارنامه اصولگرایان حاضر در آن قابل قبول نبود و به همین دلیل بود که چندان برای نقش‌آفرینی در انتخابات شورای شهر تحرکی از خود نشان ندادند.

اما اصلاح‌طلبان ثبت‌نام پرشوری برای حضور در بهشت داشتند و تصمیم‌گیران برای بستن لیست انتخاباتی با مشغله فراوانی روبه‌رو هستند. بنابراین ساز وکاری برای انتخاب کاندیداهای اصلح پیش‌بینی کردند و آن‌طور که روز گذشته نایب‌رئیس شورای‌عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان خبر داد، «لیست 100‌نفره انتخابات شوراها مشخص شده است». حجت‌الاسلام موسوی لاری اظهار داشت: «برای رسیدن به لیست واحدی که ۷۰۰ نفر از داوطلبان می‌خواستند در آن باشند مشکلاتی هم داشتیم که چگونه لیست بسته شود اما همه اینها برای ما نقطه قوت و سرمایه هستند. برای همین شاخصه‌هایی گذاشتیم تا به لیست نهایی برسیم، در ابتدا فضای شورا را مشخص کردیم که چالش شوراها چیست و شورای فعلی در چه وضعیتی قرار دارد. این شاخصه‌ها به ما نشان می‌دهد شوراها چگونه است.» وی افزود: «۱۵ نفر از کارشناسان خارج از مسائل حزبی و جناحی سوابق را بررسی کردند، کار کارگروه در مرحله اول تمام شده که حدود ۱۰۰ نفر انتخاب شدند. بقیه افراد هم بسیاری از آنها ارزنده هستند و سرمایه‌ای محسوب می‌شوند که برای شورا و شهرداری مفید هستند. البته این به معنای این نیست که به درد نمی‌خورند، اینها سرمایه هستند. این لیست آماده می‌شود و بعداز غربالگری افراد را به شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان معرفی کنیم.» موسوی لاری یادآور شد: «قصد داریم مکانیزم را به طور شفاف به مردم معرفی کنیم. حتی کارشناسان را نیز معرفی خواهیم کرد. شورای شهر باشگاه سیاسی نیست؛ یک نهاد مدنی است. معنی این حرف این است که تخصص برای شورای شهر نیاز است، افراد باید بر مسائل اجتماعی اشراف داشته باشند و بدانند چه برنامه‌هایی باید در نظر گرفت. به‌گونه‌ای لیست را خواهیم بست که برآیند آن به‌گونه‌ای باشد که از تخصص‌های شهری در آن استفاده کنیم.» وی با اشاره به اینکه خانم‌ها نیمی از جامعه ما هستند، اظهار داشت: «زنان باید جایگاه خودشان را در شوراها پیدا کنند آنان باید نیازهای جامعه را بشناسند و نباید صرفا به دنبال مطالبات زنان باشند. لیست بر اساس کلیت‌ها، شاخص‌ها و نمرات بسته می‌شود. از شاخص‌ها فاصله نمی‌گیریم. امیدواریم تا آخر هفته لیست نهایی شوند.» موسوی لاری اذعان داشت: «هنگامی که بحث شد یک نامزد همراه روحانی باشد، افراد زیادی معرفی شد که نهایتا آقای جهانگیری پذیرفتند، با اصرار خود روحانی. ما تاکید داشتیم هر شخصی که می‌آید باید روحانی او را تایید کند و نگاه منفی نداشته باشد. اصل مطلب این است که ما از فرصتی که برای جریان اصلاحات فراهم شده است، استقبال می‌کنیم. ما می‌دانیم فضا را چگونه مدیریت کنیم.»
 
تلاش برای تایید کاندیداهای شهرستان‌ها
 
موسوی لاری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه «صلاحیت برخی اصلاح‌طلبان در شهرستان‌ها احراز نشد، راهکار شورای عالی سیاستگذاری چیست؟»، گفت: «هنگامی که این اتفاق‌ها را مشاهد کردیم با مجلس و اعضای فراکسیون امید رایزنی‌هایی را انجام دادیم. طبق قانون نظارت شوراها بر عهده مجلس است. مراجع چهارگانه کمک‌کننده هستند نه تصمیم‌گیرنده، خوشبختانه شوراهای اجرایی استعلام را گرفتند و می‌توان گفت قابل دفاع است،‌درصدی خطای انسانی وجود دارد که قابل رفع است.»

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.