رفتارشناس: نامزدهای شورای شهر غربالگری رفتاری شوند

روانشناس بالینی و متخصص تدوین شاخص های رفتاری، گفت: افرادی که نامزد انتخابات شوراهای شهر و روستا هستند باید حداقل هایی از مهارت و قابلیت را دارا باشند و همانگونه که مبتنی بر قانون تعیین صلاحیت می شوند، غربالگری رفتاری نیز داشته باشند.

 
دلبر نیروشک روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا، از منظر روان شناختی و رفتارشناسی به تحلیل ترکیب مطلوب شوراهای شهر پرداخت و افزود: خط قرمزها را قوانین و چارچوب مشخص می کند و کاملا منطقی است و در همه جای دنیا به همین ترتیب است ولی اینکه افراد باید چه ویژگی ها، قابلیت ها، مهارت ها و شایستگی هایی داشته باشند، موضوع مهمتری است.
وی ادامه داد: سمت یا هویت اجتماعی و شغلی افراد اولویت اول انتخاب نیست بلکه اگر زیربنایی و ساختاری به موضوع انتخاب اعضای شورا بنگریم، این افراد باید دارای شایستگی های رفتاری باشند.
نیروشک با اشاره به حادثه پلاسکو افزود: در حوزه مسائل شهری مواردی از این دست کم نیست، که اینها همه نشان می دهد انتخاب مدیران شهری مبتنی بر شایستگی ها نبوده است؛ چرا باید بحرانی به وجود آید تا همه بفهمند که دانش، الزاماتی دارد و متاسفانه در حوزه شهری، دانش شهری را با وجود اهمیت بسیار نمی شناسیم.
این رفتارشناس اظهارکرد: شورای شهر همانگونه که از نام آن برمی آید، نیازمند همکاری، هماهنگی و هم افزایی است و نمی توان جزیره ای عمل کرد، بنابراین افرادی که انتخاب می شوند باید تاثیر مثبت و بسزایی در نقش های یکدیگر داشته باشند و گاهی مکمل هم باشند و توانمندی، توانایی و شایستگی افراد باید به صندلی های شورا قابلیت و مشروعیت ببخشد نه برعکس.
 
**محبوبیت شرط لازم برای اعضای شورا اما کافی نیست
وی اضافه کرد: هنرمندان و ورزشکاران هم می توانند وارد شورا شوند و درست است که یکی از ویژگی های افرادی که به شورا می آیند این است که باید محبوب مردم باشند که مردم به آنان اعتماد کنند اما این شرط اگرچه لازم است، ولی برای مطلوبیت کافی نیست.
این متخصص تدوین شاخص های رفتاری درباره ویژگی های شخصیتی اعضای شورا نیز گفت: مسوولیت پذیری فردی و اجتماعی از جمله ویژگی های مهم اعضای شورا است، بدین معنا که افراد باید نسبت به عواقب رفتار خود پاسخگو باشند.
وی اضافه کرد: نامزدهای انتخابات باید بتوانند اعتمادسازی کنند و اگر تعادلی میان ارزش ها و نیازهای افراد جامعه ایجاد کنند، به مطلوبیت و شایستگی دست می یابند درواقع اگر نیازها و ارزش های جامعه را به درستی تشخیص دهند و در جهت برآورده ساختن آن برآیند، موفق می شوند.
این روانشناس گفت: اعضای شورا باید مهارت حل مساله داشته باشند و در واقع راه حل مدار باشند نه مساله مدار. در زمینه آسیب های اجتماعی برخی مناطق تهران مانند منطقه هرندی بسیار مطرح و رسانه ای شد اما چه اتفاقی افتاد و چقدر از مشکلات و مسائل آن منطقه حل شد؟ این مشکل اگرچه شناسایی شد اما پس از مدتی به فراموش سپرده شد.
 
**تاثیر انتخابات شوراها در خیابان بهشت باقی نمی ماند
نیروشک با تاکید بر گسترش شهرنشینی و تاثیر شوراها در مدیریت مسائل شهری گفت: انتخاب شورا بسیار مهم است چون فرهنگ شهری و شهرنشینی را نهادینه می کند و تاثیر این انتخاب تنها در خیابان بهشت باقی نمی ماند بلکه محاسن و تبعات آن تا عرصه خصوصی زندگی خانواده ها نیز پیش می رود.
وی اظهارکرد: نابسامانی در عرصه انتخابات منجر به آسیب هایی در سایر حوزه های زندگی شهروندان می شود چرا که هر اتفاق مدنی، زمینه ساز یادگیری اجتماعی است بنابراین لازم است فرایند اطلاع رسانی و آگاهی بخشی در زمینه انتخابات به خوبی انجام گیرد تا انتخاب های شایسته ای برای حل مسائل شهری در پی داشته باشد.
 
**شوراها در استخدام مردم هستند
وی با بیان اینکه ارزیابی عملکرد تنها برای سازمان ها و صنایع نیست، افزود: شوراها در استخدام مردم و محله ها هستند و باید مدام ارزیابی و رصد شوند و پاسخگویی و شفاف سازی را همواره در عملکرد خود داشته باشند.
این رفتار شناس گفت: اعضای شورا باید در مورد مسائل شهری، مدیریت شهری، بحران های شهری، هویت های محله ای و منطقه ای دانش کافی را داشته باشند.
وی ادامه داد: مردم ایران علاقه و عرق ملی به موضوع مشارکت سیاسی دارند اما چون فرایند آگاهی بخشی و اطلاع رسانی به خوبی انجام نمی شود و در واقع شناخت کافی از نامزدهای انتخابات ندارند، دچار خطای شناختی می شوند.
 
** انتخابات شورای شهر بازی سیاسی است
نیروشک اظهارکرد: انتخابات شورای شهر بازی سیاسی است و شهروندان را به درستی برای انتخاب شایسته هدایت نمی کند و در واقع چون شهروندان بلاتکلیف می شوند، از سر ناچاری انتخاب هایی را انجام می دهند که این انتخاب ها شایسته و اصلح نیست و بعد از آن احساس مسوولیت فردی و اجتماعی نسبت به انتخاب خود ندارند، از این رو هیچ گاه ارزیابی عملکرد و رصد فعالیت ها و اقدامات انجام شده نیز صورت نمی گیرد که این چرخه را همواره معیوب و ناکارآمد می کند.
به گزارش ایرنا، پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا همزمان با دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری روز جمعه 29 اردیبهشت ماه در سراسر کشور برگزار می شود.
انتخابات شوراهای اسلامی دور پنجم در هزار و 244 شهر برگزار خواهد شد که قرار است 6 هزار و 750 تن به عنوان عضو اصلی و 2 هزار و 754 تن به عنوان عضو «علی‌البدل» انتخاب شوند.
همچنین در 40 هزار روستا نیز انتخابات شوراهای اسلامی روستا برگزار می شود که نسبت به دوره قبل، پنج هزار روستا اضافه شده و قرار است در این انتخابات 126 هزار تن عضو اصلی و 42 هزار و 700 تن نیز عضو علی‌البدل انتخاب شوند.

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.