آرايش سياسی يک پارلمان شهری؛ ليست‌ها از مستقل‌ها پيشی می گيرند؟

 آرايش سياسي يک پارلمان شهري؛ ليست‌ها از مستقل‌ها پيشي مي‌گيرند؟
 در آستانه انتخابات شوراهاي شهر سياسيون و احزاب دست‌به‌قلم بردند تا چهره انتخابات را آرايش کنند، انتشار ليست‌هاي مختلف سياسي اين روزها رنگ ديگري به تبليغات انتخاباتي پارلمان شهري بخشيده است.

چند روزي بيشتر تا پايان ماراتن تبليغاتي نامزدهاي انتخابات شوراهاي شهر و روستا نمانده است، روزهايي که از همان ثانيه‌هاي آغازين آن مي‌شد رقابت تنگاتنگ نامزدهاي انتخاباتي را حس کرد.
کافي است در اين روزها سري به خيابان‌ها، کوچه‌ها و فضاي مجازي زد تا اين شورونشاط انتخاباتي را در سراسر نقاط ايران از شهرهاي بزرگ و کوچک گرفته تا روستاهاي دورافتاده احساس کرد.
56 ميليون و 410 هزار و 234 نفر واجد شرايط رأي دادن در انتخابات 29 ارديبهشت‌ماه در حالي چندمين روز از تبليغات انتخابات را پشت سر مي‌گذارند که يا کانديداي موردنظر خود را انتخاب کرده يا همچنان در بين سخنراني‌ها و تبليغات نامزدهاي انتخاباتي به دنبال پيدا کردن فرد اصلح هستند.
حمايت جريان‌ها و احزاب سياسي از کانديداها موضوع نسبتاً جديدي براي نامزدهاي انتخابات شوراهاي شهر بوده و جايگاه ويژه‌اي را در تبليغات مجازي و پوسترهاي تبليغاتي آن‌ها به خود اختصاص داده استحمايت جريان‌ها و احزاب سياسي از کانديداها موضوع نسبتاً جديدي براي نامزدهاي انتخابات شوراهاي شهر بوده و جايگاه ويژه‌اي را در تبليغات مجازي و پوسترهاي تبليغاتي آن‌ها به خود اختصاص داده است.
کسب کرسي‌هاي پارلمان شهري در استان‌هاي مختلف بهانه‌اي براي رقابتي سنگين ميان هزاران نامزد انتخاباتي شده اما آنچه بر حجم اين رقابت‌ها افزوده مطرح‌شدن ليست‌هاي مختلف از گروه‌ها و احزاب سياسي و همچنين ائتلاف‌ها در استان‌هاي مختلف است تا اين انتخابات علاوه بر رقابت ميان نامزدها به رقابتي سنگين‌تر ميان احزاب و گروه‌هاي مختلف تبديل شود.

درست از چندين هفته قبل از آغاز زمان تبليغات انتخاباتي از گوشه و کنار شهرها ليست گروه‌هاي مختلف سياسي منتشر شد و در برخي کلان‌شهرها ازجمله تهران، تبريز، مشهد، اصفهان و … افراد شاخصي نيز در صدر اين ليست‌ها قرار گرفتند تا بتوان انتخابات شوراهاي امسال را رقابتي سخت ميان گروه‌هاي مختلف دانست.

مشت نمونه خروار
مشت نمونه خروار رقابت‌هاي ليستي را مي‌توان در تهران بزرگ ديد، جايي که اين روزها ليست خدمت فعاليت‌هاي خود را به‌پيش مي‌برد ولي همچنان درگيري ميان فهرست‌هاي متعدد اصلاح‌طلبان ادامه دارد.
در حالي 19 ارديبهشت‌ماه شوراي سياست‌گذاري اصلاح‌طلبان ليست خود براي شوراي شهر تهران را با انتشار نام 21 نامزد نهايي کرد که دو روز بعد دبير شوراي هماهنگي احزاب اصلاح‌طلب از انتشار ليست 21 نفره اين شورا براي انتخابات شوراي شهر تهران خبر داد.
بعدازاين اتفاقات خيلي زود مصاحبه‌هايي مبني بر مخالفت برخي بزرگان جريان اصلاحات با اين ليست به سر خط رسانه‌ها رفت تا يک عضو اصلاح‌طلب شوراي شهر تهران از اعلام ليست دوم اصلاح‌طلبان براي پنجمين دوره انتخابات شوراي شهر تهران خبر دهد.
در واکنش به اين موضوع رئيس دبيرخانه انتخاباتي اصلاح‌طلبان در گفتگو با مهر با تأکيد بر اينکه نتيجه کار شوراي عالي اصلاح‌طلبان، انشقاق بوده است، يادآوري شد که آن‌ها نيز ليست جدا خواهند داد.
جميع اين مواضع باعث شد که حتي ليست سوم جريان اصلاح‌طلب براي انتخابات شوراي شهر تهران نيز رونمايي شود.
اما در اين بحبوحه بود که 20 ارديبهشت‌ماه ليست انتخاباتي «خدمت» متشکل از کانديداهاي شرکت‌کننده در انتخابات شوراي شهر تهران طي مراسمي اعلام شد. مهدي چمران سرليست انتخاباتي «خدمت» در مراسم اعلام اسامي نامزدهاي اين ليست در پنجمين دوره انتخابات شوراهاي اسلامي شهر و روستا گفت: به‌عنوان يک شورايي افتخار مي‌کنيم که تحول و تحرک خوبي را در شهرهاي کشور شاهد بوده‌ايم. شوراها بار زيادي را از روي دوش دولت برداشتند به‌رغم تمام ايراداتي که وارد است.
اما اين پايان کار رونمايي ليست‌هاي انتخاباتي در کلان‌شهر تهران نبود و ديگر جريان‌هاي سياسي و حتي ائتلاف‌هاي دانشگاهي نيز در فهرست‌هايي، کانديداهاي موردنظر خود براي انتخابات شوراي شهر را رسانه‌اي کردند.

نگاهي به آرايش سياسي انتخابات شوراهاي شهر در برخي استان‌هاي کشور
علاوه بر اصلاح طلبان و اصولگرايان اما گروه سومي که شايد نه به‌اندازه دو گروه قبلي توانسته نام افراد شناخته شده در هر استان را در خود جاي دهد، ائتلاف ها و فهرست‌هاي مستقلي است که مي‌توان در سراسر استان‌هاي کشور رد پايي از آن‌ها را يافت.
اما در برخي استان‌ها مانند استان 550 هزارنفري ايلام احزاب و ليست‌ها کمرنگ هستند و مستقل‌ها با تکيه بر آراي طايفه اي پيشتازي مي‌کنند، در آذربايجان شرقي هم اوضاع همينطور است و رقباي قدرتمند مستقل و شناخته‌شده رقيب جدي ليست‌هاي سياسي محسوب مي‌شوند. هرچقدر در اين استان‌ها مستقل‌ها و چهره‌ها روي رأي مردم تأثيرگذارند در برخي استان‌ها اوضاع متفاوت است و مردم نسبت به ليست‌ها اقبال داشته‌اند.
و اما اوضاع ليست‌هاي انتخاباتي در استان‌هاي مختلف متفاوت است که مروري بر وضعيت آرايش سياسي انتخابات پارلمان شهري اين استان‌ها خواهيم داشت.

آذربايجان شرقي؛ طيف گسترده نامزدهاي مستقل در شوراها
دوازدهمين دوره انتخابات رياست‌جمهوري و پنجمين دوره انتخابات شوراي اسلامي شهر و روستا به‌طور هم‌زمان در سراسر کشور روز 29 ارديبهشت‌ماه برگزار مي‌شود.
شور انتخاباتي خاصي در آذربايجان شرقي و شهر تبريز حاکم شده و بدون شک با توجه به فعال‌تر شدن احزاب، گروه‌ها و تشکل‌هاي مختلف سياسي در قالب طيف‌ها، روز جمعه انتخابات رياست جمهوري و شوراي شهر با حضور اکثريت مردم و به‌صورت باشکوه و پرشور برگزار مي‌شود.
برخي از گروه‌ها و کانال‌ها در شبکه‌هاي مجازي به نام ليست‌هاي انتخاباتي ايجادشده است و تعداد اعضاي بالايي هم دارد، به‌طوري‌که در اين دوره از انتخابات همين گروه‌ها به ستادهاي مجازي کانديداها تبديل‌شده و همه سعي دارند گروه و کانال خود را ازنظر تعداد اعضا بيشتر از رقيب کنند.
ليست 13 نفري اصولگرايان شهر تبريز براي پنجمين دوره انتخابات شوراي اسلامي اين شهر منتشرشده است. سر ليست اين ائتلاف معاون سابق استاندار آذربايجان شرقي در دولت دهم است. همچنين برخي از اعضاي فعلي شوراي شهر تبريز نيز در اين ائتلاف حضور دارند. اين ليست موردحمايت اصول‌گرايان و جبهه نيروهاي مردمي قرارگرفته است.

ليست کامل کانديداهاي شوراي اصلاح‌طلبان آذربايجان شرقي در پنجمين دوره انتخابات شوراهاي اسلامي شهر تبريز هم اعلام‌شده است. گفتني است به دنبال تأييد صلاحيت تعدادي ديگر از داوطلبان شوراي شهر تبريز از سوي هيئت نظارت بر انتخابات و درج اسامي آن‌ها در ليست وزارت کشور، اعضاي شوراي اصلاح‌طلبان استان در يک نشست با رأي گيري جديد تغييراتي در ليست به وجود آوردند.
ائتلاف اعتداليون تبريز با سر ليستي رئيس شوراي شهر تبريز هم رونمايي شد. دراين‌بين برخي از افراد نيز به‌صورت مستقل وارد صحنه شده‌اند که تعدادشان کم نيست.

اردبيل؛ تکذيب يک ليست
در استان اردبيل هم دفتر جمنا طي اطلاعيه گفت: ليست منتشره 16 نفره کانديداهاي شوراي اسلامي شهر اردبيل تحت عنوان «جامعه اسلامي اصناف و بازاريان و جمعي از معتمدين و فرهيختگان اردبيل» هيچ ارتباطي به جبهه مردمي نيروهاي انقلاب اسلامي و حتي احزاب و تشکل‌هاي عضو جبهه نداشته و جبهه مردمي استان اردبيل در تهيه و انتشار آن هيچ نقشي نداشته و مورد مشورت نيز قرار نگرفته است.
در ادامه اين اطلاعيه آمده است که جبهه مردمي نيروهاي انقلاب اسلامي استان اردبيل هيچ ليست حمايتي در انتخابات شوراهاي اسلامي منتشر نخواهد کرد.

شهرستان هاي تهران؛ ليست‌ها رقابت مي‌کنند
در اسلامشهر اما ليست‌ها حرف اول را مي‌زنند و تا زمان درج اين گزارش، 16 گروه مختلف در اين شهر اعلام حضور و اقدام به انتشار ليست‌هاي موردحمايت خود کرده‌اند، طبق قانون اسلامشهر 9 عضو شوراي شهر خواهد داشت و طبيعي است که ليست‌ها 9 نفرِ باشد.
با توجه به اين‌که ليست‌ها 9 نفره اعلام‌شده‌اند و همپوشاني اسامي در ليست‌ها نزديک به صفر است، مي‌توان برآورد کرد که 144 نفر از 216 نامزد تأييد صلاحيت شده شهر اسلامشهر در يک ليست حضور دارند و اين يعني با فرض همپوشاني صفر در ليست‌ها، 67 درصد نامزدهاي تأييد صلاحيت شده اسلامشهري در ليست قرار دارند و اين امر نشان از اقبال مردم اين شهر به ليست‌ها دارد.
محمد موسوي، جامعه‌شناس و تحليل‌گر مسائل انتخاباتي، در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به پراکندگي ليست‌ها و تعداد بالاي نامزدهاي انتخاباتي شوراي شهر اسلامشهر، اظهار داشت: به نظر مي‌رسد کف آراء لازم براي ورود به شوراي اسلامي اسلامشهر 8 هزار نفر باشد و پيش‌بيني مي‌شود نامزدها با کسب 9 هزار رأي مي‌توانند به‌راحتي خود را روي کرسي‌هاي شوراي شهر ببينند.
وي ادامه داد: هنوز رأي به ليست به‌طور کامل در اسلامشهر جا نيفتاده و همچنان بررسي‌ها نشان مي‌دهد که بخش زيادي از مردم تمايل به رأي‌هاي قومي و طايفه‌اي و دارند و نيز 70 درصد از رأي‌دهندگان به تعداد کمتر از 9 نفر رأي مي‌دهند و دراين‌بين تعداد «تک رأي» ها هم کم نيستند، به‌خصوص اين‌که زمزمه‌هاي اختلاف و تفرقه در برخي ليست‌ها شنيده مي‌شود و نامزدها، علي‌رغم حضور در ليست، طرفداران خود را به رأي به يک نفر تشويق مي‌کنند.
اما در ليست‌هاي ارائه‌شده، برخي ليست‌ها از دو ماه قبل در فضاي مجازي شروع به فعاليت کردند اما در آستانه انتخابات و هم‌زمان با اعلام اسامي مورد حمايت به‌يک‌باره تغيير اسم داد.
تشکل‌هاي سياسي اسلامشهر نيز به جمع حاميان فهرست‌ها پيوستند، جمعيت نيروهاي انقلاب اسلامي و نيز جبهه پايداري شهرستان اسلامشهر حمايت خود را از يک ليست اعلام کردند تا رقابت‌هاي عمراني و اجتماعي و تخصصي به رقابت سياسي تبديل شود و برخي فهرست‌ها خود را به نامزدهاي رياست جمهوري متصل کنند.
اما دراين‌بين حضور کمرنگ بانوان در ليست‌ها به‌شدت جلب‌توجه مي‌کند، اميرعباس رنجبر، نويسنده و روزنامه‌نگار در اين خصوص به خبرنگار مهر گفت: بيش از پنجاه‌درصد از جمعيت ٤٠٠ هزارنفري اسلامشهر را بانوان تشکيل مي‌دهند، خانم‌هايي که در هر چهار دوره شوراي شهر اسلامشهر نمايندگاني را در پارلمان شهري داشته‌اند. متأسفانه تاکنون که برخي از ائتلاف‌هاي مهم، اسامي کانديداهاي خود را معرفي کرده‌اند حضور کمرنگ خانم‌هاي کانديدا در ليست‌ها خودنمايي مي‌کند و اين زنگ خطر بزرگي براي آينده شهر است.
وي ادامه داد: اعتقاد نداشتن به حضور زنان در تصميم‌گيري‌ها چندان مناسب نيست، قطعاً در بين کانديداهاي خانم حاضر در رقابت‌هاي شوراي شهر، هستند خانم‌هايي که شايستگي و لياقت حضور در شوراها را دارند و انتظار مي‌رود در ليست‌ها نگاه‌هاي عميق‌تري به امور صورت پذيرد، چراکه فهرست‌هاي مردانه نگران‌کننده است.

زنجان؛ دو قطب تعيين‌کننده انتخابات شورا
شوراهاي شهر در حالي وارد پنجمين دوره خود مي‌شوند که با نگاهي به عملکرد چهار دوره گذشته اين شوراها لزوم انتخاب کانديداها با در نظر گرفتن توانمندي و کارآمد بودن اعضاي شوراي شهر را مورد تأکيد قرار مي‌دهد.
سياسي‌کاري در شوراهاي شهر زنجان در همه ادوار، خود را به شکل خاصي نشان مي‌دهد و نبود افراد متخصص و عالم به فعاليت و وظايف شورايي و تخصص‌هاي موردنياز، باعث شده آنچه در چهار دوره فعاليت شوراها باشد نه در حد انتظارات بلکه در برخي مواقع بازدارنده فعاليت‌ها در حوزه شهري باشد.
کانديداهايي که نمي‌دانند وظايف شوراها چيست، کانديدايي که تعريف فرهنگ را نمي‌داند و بازهم وارد صحنه رقابت‌هاي انتخاباتي شده تا شايد به کمک دوستان و فاميل و تصاوير فتوشاپي رأي کسب کند. کساني که نه برنامه براي اداره شهر و نه توانايي دادن نظر و طرح در قالب وظايف شورايي را دارند.
شعارهاي سطحي و کلي، شعارهايي که تنها حرف هستند و هيچ بازخورد عملياتي نمي‌توان از آن متصور بود، افرادي که مي‌خواهد شوراها را محل پرش جايگاه حقوقي خود قرار دهند، کساني که مي‌خواهند با معطل گذشتن شهر تجربه کسب کنند همين باعث شده است که امروز شهر زنجان با حجم بزرگي از مشکلات و چالش‌ها در حوزه‌هاي مختلف شهري مواجه است.
يک فعال اجتماعي استان زنجان با انتقاد به وضعيت تبليغات انتخاباتي شوراي شهر در زنجان گفت: کانديداهاي انتخاباتي در شهر زنجان به‌جاي معرفي خودشان و ارائه توانمندي‌ها و برنامه‌هايشان به رنگ و لعاب عکس و پوسترهايشان افزوده‌اند.

مهدي جليل خاني افزود: با توجه به اعياد شعبانيه برخي کانديداها از احساسات مذهبي مردم استفاده کرده‌اند و رفتارهاي عوام‌فريبانه در صدر برنامه‌هاي خود قراردادند و با احساسات مذهبي و پاک مردم بازي انتخاباتي مي‌کنند.
اين فعال فرهنگي افزود: متأسفانه عکس‌ها و بنرها بدون رعايت اندازه قانوني در مناطق مختلف و حتي در مجتمع‌هاي مسکوني نصب‌شده است و اين امر بايد از سوي مسئولان مورد رسيدگي قرار گيرد.
يک فعال دانشجويي در خصوص وضعيت تبليغات شوراها گفت: متأسفانه کساني مي‌خواهند وارد شوراها شوند و قانون‌گذاري کنند که خود براي رسيدن به اين جايگاه با بداخلاقي و قانون‌گريزي، چهره و منظر شهر را زشت کرده‌اند.
محمدحسين شکوري بابيان اينکه بانوان شرکت‌کننده در انتخابات شوراها يک سري از مسائل را رعايت نکرده‌اند، افزود: انتخابات شورا در زنجان به‌جاي معرفي و مطرح‌شدن افراد داراي کارنامه قوي، به مسابقه مدلينگ تبديل‌شده است.

مازندران؛ موج‌سواري بر روي خط سياست
بيش از 15 هزار داوطلب انتخابات شوراهاي اسلامي در مازندران تأييد صلاحيت شدند که بررسي و پايش نگرش‌هاي سياسي اين افراد نشان مي‌دهد که به معناي واقعي آنان را نه مي‌توان اصلاح‌طلب و نه اصولگرا نام نهاد.
نبود احزاب کارآمد و پويا به‌ويژه در جريان انتخابات شوراها سبب شده تا داوطلبان شوراها در مازندران را نتوان منتسب به جريان خاصي قلمداد کرد، اگرچه برخي از داوطلبان خود را اصلاح‌طلب، اصولگرا، پايداري، وابسته به جبهه مردمي نيروي انقلاب اسلامي و غيره معرفي مي‌کنند اما واقعيت اين است که اين وابستگي ريشه‌دار و عمقي نيست.
به تأکيد کارشناسان و صاحب‌نظران، کارکرد عمراني و شهري نهاد شورايي لزوم پرهيز از سياسي شدن و تقسيم‌بندي سياسي اين نهاد را الزامي مي‌سازد و بهتر است داوطلبان انتخابات شوراها نيز براي تقويت کارکرد عمراني شوراها و شهرها تلاش بيشتري داشته باشند.
گرايش و طيف‌بندي سياسي را در انتخابات شوراها قبول ندارم زيرا نهاد شوراي داراي سابقه محلي و منطقه‌اي است و به‌صورت سازماندهي‌شده، طيف‌بندي سياسي در آن وجود نداردشکرالله رضازاده سخنگوي جبهه مردمي نيروهاي انقلاب اسلامي در مازندران و استاد دانشگاه گويد: گرايش و طيف‌بندي سياسي را در انتخابات شوراها به‌ويژه در مازندران قبول ندارم زيرا نهاد شوراي داراي سابقه محلي و منطقه‌اي است و به‌صورت سازماندهي‌شده، طيف‌بندي سياسي در آن وجود ندارد.
وي در گفتگو با خبرنگار مهر ادامه مي‌دهد: اگر با شوراها سياسي برخورد شود، اين نهاد مردمي کارکرد عمراني و شهري خود را از دست مي‌دهد و به بلندگوي سياسي جريان‌هاي خاص تبديل خواهد شد، از سوي ديگر مردم نيز توقع دارند تا کارکردهاي سياسي در شوراها ورود پيدا نکند زيرا فرصت ورود جريان‌هاي سياسي در ديگر انتخابات نظير مجلس و رياست جمهوري مهيا است و بايد در انتخابات شوراها مردم‌به‌دور از فرايندهاي سياسي و حزبي نمايندگانشان را انتخاب کنند.
اين استاد دانشگاه در بخشي از سخنانش از عملکرد هيئت مرکزي و عالي نظارت بر انتخابات شوراهاي اسلامي در مازندران انتقاد کرد و گفت: اين شائبه وجود دارد که بخش اعظمي از کساني که تأييد صلاحيت شده‌اند، گرايش به سمت اصلاحات دارند.
پايش طيف‌هاي سياسي برخي داوطلبان انتخابات شوراها در مازندران حاکي از آن است که برخي افراد خود را متمايل به جريان اصلاح‌طلب، اصولگرا، اعتدال ميانه‌رو، راست و چپ سنتي و غيره نشان مي‌دهند اما غالب کانديداها نگاه محلي و منطقه‌اي و غير جناحي به نهاد شورايي دارند.

قم؛ فهرست‌هاي حمايتي اعلام شد
در دوره قبل شوراي اسلامي شهر قم 19 نفر از 25 نفري که عضو شورا بودند از ليست شوراي هماهنگي اصولگرايان قم وارد شوراي شهر شده بودند و در اين دوره هم احزاب مهم اين استان ليست‌هاي افراد موردنظر خود را اعلام کرده و به شکل گروهي تبليغات خود را آغاز کرده‌اند گرچه تبليغات همان‌گونه که گفته شد تحت‌الشعاع انتخابات رياست جمهوري قرارگرفته است.
کرمان؛ هنوز ليستي نهايي نشده است
در استان کرمان نيز حجت‌الاسلام مهدي عرب پور رئيس شوراي اصولگرايان استان گفته است: نمايندگاني از 11 تشکل و هفت نفر معتمد در شوراي اصولگرايان استان کرمان حضور دارند و اين شورا در طول سال هم فعاليت مي‌کند.
حجت‌الاسلام عرب پور از انتخاب 11 نفر در مرحله بعدي خبر داد و افزود: اين افراد تحت عنوان «ائتلاف بزرگ خدمت» با شعار آباداني و پيشرفت کرمان معرفي‌شده‌اند.
وي ادامه داد: به دنبال ليست صرفاً سياسي نبوديم و چراکه ليست سياسي نمي‌تواند کمکي به شهر کند.
رئيس شوراي اصولگرايان استان کرمان با اشاره به توجه به توانمندي افراد گفت: در اين ليست بانوان، بازاريان، اصناف و ساير تخصص‌ها نيز در نظر گرفته‌شده است.
اين در حالي است که رئيس جمناي استان کرمان در نشست خبري خود با اصحاب رسانه گفته است که تقريباً در سطح استان کرمان ليستي براي انتخابات شوراهاي اسلامي نداريم چراکه هنوز وحدت کامل بين افراد وجود نيامده است.
سيد حسين صابري با اشاره به اينکه در رابطه با شوراها اعتقادداريم جمنا در جايي ورود کند که اصولگراها داراي کانديداي واحدي باشند چراکه شعار ما حفظ وحدت و همدلي است، افزود: تقريباً در سطح استان کرمان ليستي به‌عنوان فهرست نداريم چون هنوز وحدت کامل بين دوستان به وجود نيامده و درعين‌حال به خاطر اختلاف‌سليقه‌ها ممکن است به جمنا لطمه‌اي وارد شود.

مرکزي؛ جمنا ليستي حمايتي براي شوراها اعلام نکرد
جبهه مردمي نيروهاي انقلاب اسلامي استان مرکزي هم ضمن دعوت از همه مردم فهيم و انقلابي استان مرکزي به‌منظور حضور حداکثري در انتخابات رياست جمهوري و شوراهاي شهر و روستا اعلام کرد: اين تشکيلات هيچ برنامه‌اي براي ورود به انتخابات شوراهاي شهر و روستا نداشته و طبيعتاً هيچ‌گونه ليست انتخاباتي را براي اين دور از انتخابات شوراها ارائه نمي‌کند.

لذا اين جبهه اعلام مي‌دارد با توجه به اقتضائات موجود و در راستاي حفظ انسجام و وحدت نيروهاي انقلابي استان مرکزي در انتخابات شوراي شهر و روستا، از ارائه ليست مستقل در اين دوره صرفه نظر مي‌نمايد و مجدداً همه ملت شريف و انقلابي استان مرکزي به مشارکت گسترده و باشکوه در انتخابات رياست جمهوري و شوراها دعوت مي‌نمايد.»

هرمزگان؛ رقابت اصولگرايان و اصلاح‌طلبان
در شهر بندرعباس از بين 199 نامزد انتخاباتي 181 نفر تأييد صلاحيت شده‌ و اين نامزدها براي حضور در پارلمان شهري رقابت سختي را آغاز کرده‌اند، به‌گونه‌اي که به ازاي هر کرسي شوراي شهر بندرعباس 16 نامزد باهم رقابت مي‌کنند.
دراين‌بين بيشترين نامزدها در جبهه اصلاح‌طلبي حضور دارند و سپس نامزدهاي مستقل و پس‌ازآن نامزدهاي اصولگرا در کورس رقابت براي گرفتن بيشترين کرسي شوراي شهر بندرعباس قرار دارند. اين در حالي است که در ميناب بيشترين نامزدها اصولگرا هستند و در بندرلنگه بيشتر نامزدها اصلاح‌طلب هستند.
در اين راستا شوراي اصلاح‌طلبان استان ليست 10 نفره خود را براي شوراي شهر بندرعباس اعلام کرد.
جبهه مردمي انقلاب اسلامي(جمنا) هنوز هيچ‌گونه ليستي را اعلام نکرده است درحالي‌که برخي از کانديداها با تشکيل ائتلاف‌هايي به دنبال کسب بيشترين آرا از ميان مردم براي راه‌يابي به پارلمان شهري بندرعباس هستند.
ائتلاف «شهرياران» يکي ديگر از ائتلاف‌هايي است که در اين شهر مطرح بوده که «تخصص‌گرايي در مديريت شهري»، «عدالت محوري در توزيع منابع، امکانات و خدمات شهري»، «توسعه متوازن شهر» را خط‌مشي ائتلاف عنوان کرده‌اند.

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.