مهرعلیزاده: لیست مورد حمایت اکثریت اصلاح طلبان برای شورای شهر واحد خواهد بود

محسن مهرعلیزاده تاکید کرد: مطمئنا لیست مورد حمایت اکثریت اصلاح طلبان برای این انتخابات واحد خواهد بود و به هیچ عنوان شاهد انتشار لیست معتبر و تاثیرگذار دیگری از سوی اصلاح طلبان نخواهیم بود.

مهرعلیزاده در گفت‌وگو با ایسنا، در تشریح جایگاه شورای شهر در قانون اساسی و آنچه که امروز شوراها به آن دست پیدا کرده‌اند، گفت: شهر و شورای شهر ارتباطشان با مردم به منزله یک مجموعه و سیستم اجتماعی در نظر گرفته می‌شود که بر اساس تعاون و مشارکت همه اجزای سه بخش اصلی آن یعنی مردم، شورای شهر و شهرداری در راستای اهداف عالی که رشد و بهزیستی مردم و زیستن توام با آرامش شکل گرفته است.

وی افزود: در چنین سیستمی شورای شهر دو کارکرد اصلی دارد. یکی اینکه بتواند مشارکت مردم را آنچنان که به عنوان شاکله شورای شهر تعریف شده است جذب کند و دوم اینکه برنامه‌ها را بر اساس تحقق نظارت دقیق تنظیم کند.

وی ادامه داد: قطعا در بخش اصلی که جذب مشارکت مردم است سازمان‌های مردم نهاد به عنوان نهادهایی که در ریزترین بخش‌های اجتماعی و حتی پایین‌ترین بخش‌های کارکردی اجتماع تعریف می‌شوند می‌تواند تقویت کننده جذب مشارکت مردم به شکل منسجم و سیستماتیک باشند. در حقیقت شورا می‌تواند این ارتباط را با توده مردم از طریق سازمان‌های مردم نهاد ایجاد کند. بی تردید ایجاد چنین ارتباطی باعث می‌شود آنچه که در جامعه است اعم از مشکلات و راه حل‌ها و ظرفیت‌های موجود برای اجرای عملیات و اقدامات برطرف کننده مشکلات به شورا منعکس شود.

وی تاکید کرد: در بعد نظارتی نیز ایجاد ساز و کارهایی که به شکل شفاف بتواند نظارت لازم را بر شورا و ایجاد ظرفیت نظارت شورا بر مدیریت محلی را فراهم کند. قطعا از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

وی با اشاره به اینکه نظارت‌های کلاسیک بر شورا در حال حاضر شکل گرفته است، افزود: در حال حاضر بودجه شهرداری‌ها در تهران و سایر شهرها توسط شوراها مورد بررسی قرار می‌گیرد و با گزارش‌هایی که تهیه می‌شود نظارت بر این بودجه محقق می‌شود. در شورایی که با حجم انبوه بودجه و حجم انبوه مطالبات و درخواست‌های مردم روبرو هستیم باید مطالبات و بررسی بودجه مطابق مطالبات شهروندان یکدیگر را پوشش دهند.

وی افزود: در چنین شرایطی به نظر می‌آید ساز و کارهای متفاوتی برای تحقق نظارت‌های کلاسیک متصور می‌شود اما آنچه که ما به عنوان نظارت که از اصلی‌ترین وظایف شورا محسوب می‌شود متصور هستیم از بعد گفتمان اصلاح طلبی تبیین می‌شود. در این گفتمان چهار زمینه اصلی در نظر گرفته شده که تلاش برای ساختن زمینه شکل گیری تدریجی و قدرت‌یابی و عملکرد فعالانه عناصر جامعه مدنی سازمان‌های مردم نهاد، رسانه‌ها و احزاب به طور جد مد نظر قرار می‌گیرد.

وی زمینه سازی برای ایجاد شرایط لازم در جهت رعایت هر چه بیشتر حقوق و آزادی‌های اساسی فردی و شهروندی و زمینه سازی وضعیتی که شهروندان در آن بدون دغدغه سلایق و نظرات شخصی خود را در هر زمینه‌ای اعلام کنند را یکی دیگر از زمینه‌های اصلی گفتمان اصلاح طلبی عنوان کرد و افزود: زمینه سازی برای شکل گیری و تقویت و تحکیم مدیریت شفاف و پاسخگو و تبدیل شهرداری به نهادی پاسخگو در مقابل شهروندان از دیگر زمینه‌های گفتمان اصلاح طلبی محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: زمینه سازی برای تبدیل شهرداری به یک نهاد عدالت گستر و حافظ کرامت‌های انسانی شهروندان نیز در گفتمان اصلاح طلبی مورد توجه قرار گرفته است. به عبارتی دیگر یک شهردار با برنامه‌های انسان محور مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و باید مد نظر داشته باشد که هم شورا و هم شهرداری با این معیارها عملکردشان مورد سنجش قرار می‌گیرد و نباید با این اصول فاصله داشته باشد.

با معیارهای موجود عملکرد شورا و شهرداری با اهداف پیش بینی شده فاصله داشته است

مهرعلیزاده در بخش دیگری از صحبت‌های خود تصریح کرد: اگر شورا و شهرداری را با معیارهای کلاسیک و معمولی موجود در جامعه مورد ارزیابی قرار دهیم، قطعا شهرداری کارکردی در حد پروژه‌های ارائه شده تصویب و اجرای آنها داشته که بعضا در اجرای آنها دچار مشکلات فراوانی بوده است. در حقیقت ارزیابی شورا و شهرداری از این نگاه منتج به این می‌شود که با معیارهای موجود عملکرد شورا و شهرداری با اهداف پیش بینی شده فاصله داشته است لذا امیدواریم در شورای دوره پنجم که اساسا با تفکر اصلاح طلبی و اصول عنوان شده در حال شکل گیری است به تحقق بپیوندد.

وی تاکید کرد: در گذشته شورایی از همه طیف‌ها شکل گرفته و حتی در جناح‌های اصول گرا و اصلاح طلب شاهد حضور افرادی بودیم که نمایندگی آرمان‌های اصولگرایی و یا اصلاح طلبی را نمی‌کردند. به شکلی که حتی برخی از آنها آشنایی با این آرمان‌ها نداشتند و به شکل منسجم و هماهنگ هم این آرمان‌ها را دنبال نمی‌کردند.

معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان تربیت بدنی دولت اصلاحات با تاکید بر لزوم شکل گیری شورایی متخصص و پاکدست گفت: اگر چنین شورایی ایجاد شود و بتواند در یک انسجام کامل در جهت استقرار ارزش‌ها گام بردارد مطمئنا شاهد شورایی خواهیم بود که پاسخگویی، برنامه ریزی مناسب و نظارت دقیق از ویژگی‌های آن خواهد بود.

وی در تشریح طرح برخی انتقادات اعضا در خصوص عدم تحقق جایگاه مد نظر قانون اساسی برای شوراها گفت: باید این موضوع را از دو بعد متفاوت مورد توجه قرار داد. ابتدا باید به این سوال پاسخ داد که شورا تا چه میزان توان کنترل اقدامات شهردار و شهرداری را دارد. در این بعد اگر شورا به دنبال تحقق جایگاهی بیش از جایگاه فعلی است و به دنبال قدرت بیشتر است از نظر من چنین چیزی درست نیست چرا که عملا شهردار مکلف است لحظه به لحظه در همه صحنه‌های مدیریت شهری حضور داشته باشد، به طوریکه حضور شخص شهردار در روند پروژه‌های بلند مدت عمرانی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و حتی در حوادث باید مشهود باشد. با توجه به چنین شرایطی اصولا شهردار باید فردی مدیر و پرقدرت باشد و به مسائلی چون مدیریت بحران آشنایی کامل داشته باشد. علاوه بر این تخصص‌ها باید اختیارات لازم را نیز داشته باشد. البته برای نظارت دست شورا بسته نیست اما اخذ اختیارات بیشتر نیز به معنای بسته شدن دست شهردار است و کار مناسبی نیست.

وی تاکید کرد: مهم این است که شهردار به عنوان مدیر شهر بتواند کار خود را انجام دهد ولی وجود ابزارهای لازم شفاف نظارتی نیز می‌تواند تضمین کننده عملکرد صحیح شهردار باشد که چنین ابزارهایی برای شورای شهر در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: از جنبه دیگر باید به ظرفیتی که در قانون اساسی برای شوراها تبیین شده است توجه کنیم. بی تردید در قانون قابلیت کارکرد شوراها در قامت یک پارلمان شهری در نظر گرفته شده درصد قابل توجهی از قوانینی که در مجلس شورای اسلامی بحث و به تصویب رسیده نیز مهر تاییدی بر جایگاه شوراهاست.

وی با اشاره به اینکه در مناطق مختلف کشور شرایط اقلیمی، فرهنگی، جغرافیایی،‌ زیربنایی و مبناهای اجتماعی و اقتصادی متفاوتی وجود دارد افزود: قطعا در چنین شرایطی می‌تواند قوانین هم برای مناطق مختلف متنوع باشد. از این حیث مجلس شورای اسلامی نمی‌تواند طوری عمل کند که با توجه به مقتضیات هر منطقه تصویب قوانین را انجام دهد. لذا باید قوانین بر مبنای شرایط هر منطقه وضع شود.

وی با تاکید بر اینکه برخی از قوانین مختص سپهر استان و شهر است،‌ افزود: در چنین شرایطی می‌توان تصویب قوانین مختص هر منطقه را به شوراها سپرد. چرا که شوراها در ابعاد اجتماعی، فرهنگی و اقتصاد شهری مطلع‌تر و موثرتر هستند و می‌تواند تصمیمات بهتری را اتخاذ کند و از حیث دیگر به مقدار بسیار زیادی بار کاری مجلس شورای اسلامی را کاهش می‌دهند.

وی ادامه داد: اگر تصمیم گیری‌ها در سطح مناطق به شوراها واگذار شود. علاوه بر انطباق قوانین با شرایط منطقه‌ای بسیاری از مشکلات مردم نیز به واسطه اطلاع شورا از معضلات بهتر و در زمان کمتری حل و فصل خواهد شد. در حقیقت قوانین تصویب شده منطبق با مطالبات مردم خواهد بود.

وی افزود: اگر این ظرفیت و موقعیت برای شوراهای کشور ایجاد شود به شکل ملموس‌تری ارتباطی نزدیک و تنگاتنگ میان مردم و شوراها ایجاد خواهد شد. بی تردید اگر از این منظر بازنگری قوانین شوراها مد نظر قرار گیرد و شوراها مطابق آنچه که در قانون اساسی تبیین شده است به جایگاه اصلی شان برسند و تقویت شوند مشکلات مردم بیشتر و بهتر حل خواهد شد و شورا می‌تواند نقش موثری به عنوان نمایندگان مردم شهر ایفا کند.

نباید به صورت سلیقه‌ای با شوراها و مجموعه مدیریت شهری برخورد شود

معاون رئیس جمهور در دولت اصلاحات در خصوص تحقق مدیریت یکپارچه شهری و عدم واگذاری اختیارات از سمت دولت به شوراها پس از 18 سال و همچنین میزان اعتماد دولت به شوراها، گفت: تصور می‌کنم بیش از آنچه که عدم اعتماد دولت به شوراها باشد ما بیشتر گرفتار سلیقه روسای دستگاه‌ها شده که در امور مختلف شوراها به صورت فردی ملاک عمل قرار می‌گیرد. به طوریکه در بسیاری از موارد قانون اجازه واگذاری برخی اختیارات را داده و مجموعه دولت نیز از خدا می‌خواهد که برخی مسائل مانند ارائه خدمات عمومی به شوراها واگذار شود. چرا که در این شرایط ارتباط دولت و مردم نیز بیشتر و بهتر برقرار می‌شود، اما متاسفانه در برخی دستگاه‌های دولتی که اقتدار خود را معمولا بر نحوه اعمال چنین مواردی می‌بینند به صورت سلیقه‌ای با شوراها و مجموعه مدیریت شهری برخورد می‌شود.

وی تاکید کرد: البته بسیاری از این اعمال سلیقه‌ها به تجربه ثابت شده که به رابطه میان شورا و شهردار با دولت باز می‌گردد. در حقیقت اگر در یک تعامل مثبت دولت و شهردار با هم همگام باشند؛ تصور می‌کنم به مقدار زیادی در تحقق مدیریت یکپارچه شهری موفق خواهیم بود. در صورت تحقق این مهم علاوه بر کاهش هزینه‌ها شاهد کاهش ریسک‌های زندگی آینده برای مردم هستیم و راحتی شهروندان جامعه تامین خواهد شد.

مهرعلیزاده در مورد نظارت شورا به شهرداری و تبدیل شوراها به اعتقاد بسیاری از اعضای شوراهای کشور به شوراهای شهرداری، گفت: به نظر من تبدیل شدن شوراها به شورای شهرداری بیشتر به عملکرد انفرادی و جمعی اعضای شورا بر می‌گردد. مشخصا شورا بودجه شهرداری و همچنین طرح‌های شهرداری را مورد بررسی و تصویب قرار می‌دهد اما این به منزله این نیست که شورا تنها در این بخش وظیفه دارد بلکه باید مطابق قوانین فعلی که نیازمند بازنگری است در نظارت بر همه امور شهر فعال باشد.

وی افزود: در حال حاضر شورای شهر کمیسیون‌های مختلفی دارد و در آنجا باید بودجه و طرح‌های مختلف شهرداری و شهر را مورد بررسی قرار دهد. در جایی اگر شهردار در انجام وظایف تخلف و تخطی کرد شورا می‌تواند تذکر دهد و یا نهایتا استیضاح کند اما در این مسیر و کنترل دقیق‌تر بر شهر باید از حضور رسانه‌های و درگیر کردن افکار عمومی به شکلی مناسب بهره مند شوند. البته باید این موضوع را مد نظر قرار گرفت که شورا نباید در مورد شهردار و اختیارات او طوری موضع‌گیری کند که جلوی کار اجرایی شهردار گرفته شود. تحقق چنین مهمی به آشنایی اعضای شورا با وظایف خود بر می‌گردد. البته تعامل و همکاری اعضای شورا فارغ از جناح‌های سیاسی و فکری‌شان در تحقق این امر تاثیر بسیاری دارد.

وی تاکید کرد: وجود سلیقه‌های مختلف سیاسی در شورا ضرورت دارد منتها باید همه به این واقعیت برسند که سلیقه‌های مختلف سیاسی در شورا باید به سمت جهت گیری توسعه‌ای شهر و برنامه‌های شهرداری باشد. در حقیقت آنچه که در این شورا تصویب می‌شود باید با دیدی تخصصی و دلسوزانه انجام شده باشد.

امروز تهران درگیر معضلات بسیاری است که همگی باید با اولویت رسیدگی شود

مهر علیزاده در تشریح مهمترین اولویت‌های شهر تهران تاکید کرد: متاسفانه امروز تهران درگیر مشکلات بسیاری است. لذا نباید توجه به یک موضوع ویژه به معنای عدم توجه به موضوعات دیگر باشد که در چنین حالتی خسارت‌های زیادی حاصل خواهد شد. در زندگی عمومی مردم راحتی آنها و فارغ شدن از آلودگی‌های هوا و صوت و جلوگیری از تلف شدن وقت آنها در ترافیک‌های پرحجم تهران در طول سال که به شکل فزاینده‌ای رو به رشد است از حقوقی است که باید مورد توجه قرار گیرد. متاسفانه امروز وجود آلودگی هوا موجب بروز امراض مختلف و افزایش مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا شده است. معضلی که باید توجه ویژه‌ای برای حل آن مبذول شود.

وی افزود: در این شرایط باید منابع مالی به سمت توسعه حمل و نقل عمومی گسیل شود تا شهروندان برای سفرهای شهری از بستری مناسب همراه با راحتی و آرامش برخوردار باشند. معتقدم که در این شرایط باید مشخصا وضعیت حمل و نقل شهری به سمت حمل و نقل عمومی به ویژه توسعه مترو و انتقال بخش قابل توجهی از ترددهای شهری به زیر زمین انجام شود. در حال حاضر در کشورهای پیشرفته و شهرهای بزرگی همچون لندن و مسکو نسبت ترددهای مردم در زیر زمین به 80 درصد رسیده است اما متاسفانه درکشور ما برابر آمارهای رسمی شهرداری در نقطه‌ای کاملا برعکس تنها 18 درصد ترددها در زیر زمین انجام می‌شود.

وی با تاکید بر اهمیت حمل و نقل عمومی و توسعه مترو برای شهر تهران به عنوان یکی از اولویت‌های اساسی این کلانشهر خاطرنشان کرد: البته همزمان با این اولویت باید مسائل اجتماعی نیز که شامل حوزه‌های گسترده‌ای از جمله کارتن خوابی و اعتیاد وحشتناک در تهران می‌شود مد نظر قرار گیرد. اگر آنچه که امروز در شهر تهران به عنوان معضلات اجتماعی وجود دارد پیش چشم مردم به وضوح به نمایش درآید ممکن است شهروندان تا هفته‌ها از غم آنچه که به وقوع پیوسته خواب و خوراک نداشته باشند. پدیده‌های اجتماعی آزار دهنده‌ای امروز در تهران وجود دارد که باید با اولویت با آنها برخورد شود. همه این اتفاقات در شرایطی رخ داده که شهر تهران ام القرای جهان اسلام و پایتخت جمهوری اسلامی ایران است.

وی تاکید کرد: امروز وجود پدیده‌های تلخی چون کودکان کار، تکدی‌گری ساماندهی شده در شهر تهران برای هیچ شهروندی که متوجه مسائل است پذیرفته نیست و عدم مواجهه مناسب با این پدیده‌ها نیز موجب کسل شدن شهروندان شده است. امروز شهروندان از پیام‌هایی که در سطح شهر دریافت می‌کنند چه برداشتی دارند؟ آیا می‌خواهیم جامعه و فرزندان آینده خود را با وجود این پدیده‌های شوم رشد و تربیت دهیم؟ قطعا باید در شهر به کرامت و اصالت انسان‌ها توجه ویژه‌ای داشته باشیم.

وی توجه به حوزه‌هایی چون محیط زیست، رفاه شهروندی و … را از دیگر اولویت‌های پایتخت خواند و افزود: در شورا و شهرداری به عنوان مجموعه مدیریت شهری باید به همه این مسائل به صورت همزمان توجه کنیم و به هیچ عنوان توجه ویژه به یک موضوع موجب غافل شدن از موضوع دیگر نشود. معتقدم تهران از ابعاد مختلف اولویت‌های مختلفی دارد که باید همگی آنها مد نظر قرار گیرد.

وی در خصوص تخصصی بودن شوراها و بهره گیری از توان افراد در حوزه‌های مختلف به صورت تخصص گفت: بی تردید باید اعضای شورا در یکی از حوزه‌های محیط زیست، ترافیک، عمران و معماری، اقتصاد شهری، فرهنگی و اجتماعی و حقوقی تخصص داشته باشند. در شورای عالی اصلاح طلبان نیز این محورها در جلسات مختلف مورد بررسی قرار گرفته و همین شاخص‌ها برای افرادی که متقاضی حضور در لیست اصلاح طلبان را دارند بر اساس رزومه‌شان مورد سنجش قرار گرفته، طبیعتا افرادی که در این حوزه‌ها متخصص باشند و به علاوه آن تخصص در عملیات و اجرا نیز تجربه لازم را داشته باشند از آنها برای مدیریت تخصصی شهر استفاده خواهد شد.

وی ادامه داد: البته پس از انتخاب اعضای شورا نیز می‌توان از سایر افراد با تخصص‌های دیگر برای موارد کارشناسی در کنار ظرفیت کمیسیون‌های شورا بهره گرفت. در حقیقت افرادی که در جلسات شورا به عنوان نمایندگان مردم حضور پیدا می‌کنند باید خط تخصصی را مشخص کنند و به شکل عملیاتی و اجرایی تجربه داشته باشند. لازم است این افراد به صورت تخصصی برای شهرداری خط مشی تعیین کنند و یا طرح‌هایی که توسط شهرداری به شورا آورده می‌شوند مورد بررسی قرار دهند. این افراد در کنار خود و در قالب مشاوران کمیسیون‌ها می‌توانند از سایر تخصص‌ها استفاده کنند.

وی تاکید کرد: تخصص از اهمیت بسیاری برای شورای شهر تهران برخوردار است. البته این تخصص توام با تجربه و سابقه کارکردی مدیریتی و تجربه خالص علمی مورد توجه قرار می‌گیرد. لذا باید برای بهره گیری بهتر از تخصص‌ها تعداد اعضای شورا از 21 نفر بیشتر باشد تا در قالب کمیسیون‌های تخصصی بتوان موضوعات را مورد بررسی قرار داد. البته کمیسیون‌ها نیز باید شاخه‌های انجمن‌های تخصصی را رشد دهند تا تصمیم گیری‌ها از قوام علمی و تخصصی و کارشناسی برخوردار باشد.

وی ادامه داد: معتقدم حتی 1000 نفر باید با کمیسیون‌های شورا مرتبط باشند و در قالب انجمن‌های تخصصی با مردم ارتباط داشته باشند. این افراد می‌توانند از کف جامعه، دانشگاه‌ها، موسسات علمی و خود مردم مطالبات و راه حل‌ها را دریافت و همانند یک درخت ریشه دار از پایین و متن مردم به شوراها منتقل و موجب رشد و توسعه شهر شوند.

کاهش اعضای شورای شهر به ضرر شورا تمام خواهد شد

مهرعلیزاده با اشاره به اینکه بی تردید کاهش اعضای شورای شهر به ضرر شورا تمام خواهد شد افزود: هشت موضوع را به عنوان موضوعات اساسی شورا مطرح کردم اما با دقت بیشتر و جزئی شدن به این موضوعات می‌توان آنها را تا 16 مورد افزایش داد. چگونه می‌توان در جمع 21 نفره همه این تخصص‌ها را پیدا کرد. لذا با افزایش تعداد اعضای شورا می‌توان احتمال وجود تخصص‌ها را افزایش داد. لذا در انتخاب افراد و همچنین انتخاب افراد برای لیست‌ها باید دقت ویژه‌ای انجام شده تا تخصص‌های مورد نیاز شورا تا حد امکان صاحب کرسی‌های شورا شوند.

وی تاکید کرد: از طرف دیگر کم شدن تعداد اعضای شورا به نظر من با آنچه که در قانون اساسی برای تشکیل شورا و استفاده از ظرفیت مردم در رفع مشکلات فرهنگی و عمرانی و … شهر عنوان شده متفاوت است و با این رویکرد نمی‌توان شورا را به عنوان پارلمان شهری موثر در حل مشکلات مردم قلمداد کرد. امیدوارم به تدریج با حل مشکلاتی همانند تعداد اعضا بتوانیم شورا را به جایگاه واقعی آن سوق دهیم.

معاون رئیس جمهور در دولت اصلاحات ضمن انتقاد از عدم تناسب میان نمایندگان شورای شهر تهران و مجلس شورای اسلامی گفت: باید تناسب مناسبی میان اعضای شورای شهر تهران و تعداد نمایندگان شهر تهران در مجلس شورای اسلامی وجود داشته باشد.

نباید از شورایاری‌ها برای استفاده‌های انتخاباتی و یارگیری‌های نابجا بهره گرفت

وی در خصوص بهره گیری از انجمن‌های تخصصی برای بحث‌های کارشناسی در شورای شهر تهران به موضوع شورایاری‌ها اشاره کرد و افزود: شورایاری‌ها می‌توانند این نقش را ایفا کنند اما باید به این نکته توجه کنیم که در این راستا شورایاری‌ها را محدود نکنیم و از آنها برای استفاده‌های محدود بهره نبریم. بی تردید شورایاری‌ها می‌توانند انجمن‌های تخصصی محلات خود باشند و در بسیاری مسائل از جمله مسائل اجتماعی منتقل کننده معضلات و راه حل‌های مناسب برای محلات مختلف باشند. قطعا بهره گیری مناسب از شورایاری‌ها می‌تواند نگاهی علمی معطوف به مطالعه را در معضل موجود در شهر فراهم کند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در خصوص ایجاد ارتباط موثر میان شهروندان و اعضای شورای شهر گفت: می‌توانند شورایاری‌ها، شبکه‌های اتصال اعضای شورا به بدنه جامعه باشند اما متاسفانه چون در عمل بهره برداری دیگری از آنها می‌شود کارکرد آنها تغییر می‌کند و در سمت و سوی دیگری قرار می‌گیرند. شورایاری‌ها باید در هر لحظه آنچه که در محلات می‌گذرد اعم از مشکلات و راه حل‌ها را به شکلی که مقبول مردم است انتخاب، جمع‌بندی و به اعضای شورا منتقل کنند. در حقیقت چنین کارکردی مناسب شورایاری‌ها خواهد بود. از این منظر باید اختیارات آنها تقویت شود و جایگاه قانونی آنها نیز تعریف شود.

وی تاکید کرد:‌نباید از شورایاری‌ها به عنوان تشکیل جمعی برای استفاده‌های انتخاباتی و یارگیری‌های نابجا بهره گرفت. باید از شورایاری‌ها با هدفگذاری و کارکردی صحیح و دقیق به عنوان نهادی مردمی بهره گرفت.

مطمئنا لیست مورد حمایت اکثریت اصلاح طلبان برای این انتخابات واحد خواهد بود

استاندار سابق خراسان در خصوص انتخاب شهردار با رای مستقیم مردم گفت: از نظر من هنوز زمان مناسبی برای انتخاب مستقیم شهردار توسط مردم نیست. با توجه به اختیارات گسترده‌ای که شهردار در اداره امور شهر دارد نیاز است که این انتخاب به صورت تخصصی انجام شود. با توجه به اینکه در کشور ما هنوز احزاب فعال نیستند. مشکلات اجرایی بسیاری ایجاد خواهد شد. شاید با گذشت چند دوره دیگر از شوراها و تثبیت جایگاه اصلی شوراها و شهرداری‌ها بتوان انتخاب شهردار را با رای مستقیم مردم انجام داد.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص لیست اصلاح طلبان برای پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش گفت: مطمئنا لیست مورد حمایت اکثریت اصلاح طلبان برای این انتخابات واحد خواهد بود و به هیچ عنوان شاهد انتشار لیست معتبر و تاثیرگذار دیگری از سوی اصلاح طلبان نخواهیم بود. خوشبختانه شورای عالی اصلاح طلبان با تجربه موفقی که در مجلس شورای اسلامی به دست آورد در انتخابات شوراها هم به صورت نسبی به نتایج خوبی رسیده است. در این مسیر مرحله به مرحله جلو رفته است و با تبیین شاخص‌ها و برنامه ریزی‌های دقیق و با توجه به همدلی که در میان اصلاح طلبان وجود دارد، به تدریج شاهد اجماع اصلاح طلبان در حمایت از این لیست خواهیم بود.

نظارت کامل و پاسخگویی مجموعه مدیریت شهری پیش نیاز تحقق شهر سالم

مهرعلیزاده در بخش دیگری از صحبت‌های خود در خصوص پاکدستی و تحقق شهر سالم با پیش نیاز نظارت کامل و پاسخگویی مجموعه مدیریت شهری گفت: قطعا ما با دیدگاه اصلاح طلبی وارد شورا خواهیم شد و در این راستا به یک اصولی پایبند هستیم که اولین این اصول پاکدستی است. افرادی در لیست اصلاح طلبان قرار می‌گیرند و در معرض رای مردم قرار خواهند گرفت که علاوه بر داشتن سابقه مدیریتی پاکدستی نیز در سوابق آنها وجود دارد.

وی تاکید کرد: باید مکانیزم‌های شفافی مستقر کنیم که در شورا و در مرحله بعد کنترل شهرداری به ویژه در حوزه مالی عملکرد بسیار شفافی در پیش چشم مردم به نمایش گذاشته شود. معتقدم عملیات مالی شهرداری به ویژه شهرداری‌های مناطق در هر لحظه باید در سامانه‌ای در اختیار مردم باشد.

وی ادامه دادک باید افکار عمومی در جریان امور مدیریت شهری قرار بگیرند و حتی به صورت آنلاین آنچه که در حوزه مالی شهرداری می گذرد برای مردم قابل مشاهده باشد. اگر بتوانیم در کاربردی کردن ارزش‌های اصلاح طلبی جامعه مدنی و حقوق و آزادی‌های فردی و ایجاد شهرداری شفاف، عدالت محور و همراه با رعایت کرامت شهروندان تاکید کنیم و این تفکر را در شهر ایجاد کنیم قطعا قوانینی که به تصویب رسیده است مورد رضایت مردم نیز قرار می‌گیرد. باید در مدیریت شهر مشارکت و حضور مردم، رسانه‌ها احزاب و سازمان‌های مردم نهاد را به شکل فعالی داشته باشیم چرا که این حضور تضمین کننده شفافیت در مدیریت شهری است.

از مردم درخواست می‌کنم در انتخابات ریاست جمهوری نیز در ادامه روندی که در سال 1392 آغاز کرده‌اند در مرحله اول مهر تاییدی بر تداوم کاری آقای روحانی بزنند. قطعا در این شرایط می‌توانیم بخش عمده نتیجه کاری که در این دوره انجام شده است را به ویژه در موضوع برجام و ایجاد امکان جذب سرمایه گذاری‌های خارجی مشاهده کنیم. امیدوارم در شورا نیز شاهد تداوم آنچه که در انتخابات مجلس شورای اسلامی باشیم تا شورایی منسجم شکل بگیرد و در آینده نیز پاسخگوی مردم باشد.

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.