عماد افروغ: مجلس امروز ایران نیازمند نمایندگان مستقل و شجاع است

خبر اختصاصی: بازگویی مفاهیم انقلاب از مهم‏ترین شاخص‏های نمایندگان مستقل است.
عماد افروغ، جامعه‏ شناس و نماینده سابق مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس امروز ایران نیازمند حضور نمایندگان مستقلی است که با هدف ترویج گفتمان انقلاب، آزادانه سخن بگویند.

بنا بر گزارش روابط عمومی ائتلاف کاندیداهای مستقل سراسر کشور، دکتر افروغ در نشستی با اعضای شورای هماهنگی ائتلاف کاندیداهای مستقل سراسر کشور گفت: در حالی به زمان برگزاری انتخابات نزدیک می‏شویم که برخی دارندگان قدرت تمایلی به حضور پر رنگ مردم به عنوان متولیان و عقبه اصلی انقلاب ندارند.
افروغ با انتفاد از ایجاد شکاف عمیق میان عرصه رسمی و غیر رسمی کشور اظهار داشت: بی‏توجهی و نادیده گرفتن قدرت‏های مدنی و غیر وابسته به قدرت دولتی به مرور بی‏اعتمادی و کاهش مشارکت‏ها را به دنبال داشته و بسترساز فاشیسم و دیکتاتوری در جامعه خواهد شد. وی افزود: قدرت صرفاً از لوله تفنگ و اغوا، خارج نمی‏شود؛ بلکه مؤثرترین شکل قدرت از مجرای محبت، نفوذ و اقناع بیرون می‏آید.
وی با تأکید بر این که وجه فرهنگی انقلاب اسلامی طی سال‏های گذشته تا کنون به هر دلیل، تحت الشعاع وجه تمدن‏سازی‏های صوری و ابزاری قرار گرفته است، گفت: به خاطر نگرش‏ سطحی برخی مسئولان، به تدریج روح و محتوا، فدای شکل شده و وجه سخت افزاری تمدن و طولی و حضور تاریخ بر  وجه نرم افزاری فرهنگ‏ و عرضی و غیاب تاریخ غلبه پیدا کرده است.
نماینده اصولگرای منتقد مجلس هفتم با بیان این که در شرایط حساسی به سر می‏بریم، گفت: خواسته و ناخواسته جریانی می‏کوشد تا به تعبیر مرحوم شریعتی، تشیع علوی را پیش پای تشیع صفوی، به اسم تشیع علوی، ذبح کند.
نماینده دوره هفتم مجلس شورای اسلامی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر عدم وابستگی نمایندگان به کانون‏های قدرت و ثروت، ارائه نظرات و دیدگاه‏های متنوع و نقادانه در فضایی آزاد و از زبان نمایندگان مستقل و غیر وامدار به جریانات مشکوک، منحرف، سلفی و فرصت طلب را امری ضروری و اساسی خواند و با تقسیم قدرت به انواعی چون سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و مدنی، گفت: وابستگی به منابع قدرت سیاسی و اقتصادیِ دولتی، برای کاندیداهای مجلس خطرناک و فسادزاست.
این استاد دانشگاه افزود: به جرأت می‏توان گفت منابع قدرت و ثروت در ایران به انحای مختلف، ریشه در نهادهای رسمی و دولت‏ها ـ به دلیل بافت تمرکزگرایی و اقتصاد نفتی ـ دارند؛ هر چند نباید از برخی کانون‏های ثروت و قدرت که در خارج از کشور بوده و با سیاست‏های مداخله‏جویانه، افکار ننگینی در سر دارند، نیز غافل شد.
افروغ در مقابل، تعلق نمایندگان به قدرت فرهنگی و مدنی خودجوش و تاریخی را «با فرض وجود»، یک فضیلت و ارزش خواند و افزود: بی‏تردید با اصلاح برخی ساختارها و رویه‏های موجود در نحوه مدیریت کشور، منابع قدرت و ثروت ناشی از قدرت مستقیم و غیر مستقیم دولتی، امکان ظهور نخواهند داشت.
وی با اشاره به تلاش‏های صورت گرفته برای تشکیل دومین ائتلاف کاندیداهای مستقل سراسر کشور، آن را یک ضرورت و فرصتی برای ابراز وجود، روشنگری و آگاهی بخشی در چارچوب «گفتمان انقلاب اسلامی» دانست و گفت: بهترین و مطلوب‏ترین کار این است که از طریق این تشکل انتخاباتی، حرف‏های مفهومی بزنید و برای تصدی کرسی نمایندگی هر کاری را مباح ندانید. تنها تلاش کنید شکل سالم مبارزه انتخاباتی را به رخ بکشید و کسانی را به فهرست خود دعوت کنید که از "سلامت، شجاعت و وارستگی" آنها مطمئن هستید.
وی «رسالت مستقل بودن» را در شرایط کنونی، "تولید حرف‏های مفهومی و بیان آزادانه نقدها" عنوان کرد و گفت: باید از هر ندای مستقلی که با تکیه بر روحیه انقلابی، روشنفکری و سلامت نفس، قصد روشنگری و آگاه‏سازی مردم را دارد، استقبال کرد.
وی بر انسجام و تجمیع کاندیداهای مستقل واجد شرایط در تشکل‏های سیاسی همچون «ائتلاف کاندیداهای مستقل سراسر کشور» تأکید کرد و گفت: کاندیداهای مستقل می‏توانند تنها با تکیه بر اندیشه انقلابی، دانش، خرد، درد و رنج‏های مردمی و برنامه‏های کارشناسی و قابل اجرا، وارد مجلس شوند.
وی حضور نمایندگان مستقل، شجاع، ساده زیست، نقاد و ناظر  و غیر وابسته به منابع قدرت و ثروت در مجلس را زمینه ساز مقابله با کاستی‏ها و جلوگیری از انحرافات فکری و ناسازگار با مبانی نظری و معطوف به مردم سالاری دینی و خودکامگی‏های اجرایی در سطح کشور دانست و افزود: نگاه استراتژیک و شجاعت در ارائه نظرات کارشناسی، مواجهه حقیقت گرایانه با سیاست‏های غلط و ناموجه، اصرار بر مواضع و مفاهیم انقلابی و اجتناب از مصلحت اندیشی‏های کاذب و متداول، از جمله شاخص‏های اصلی کاندیداهای مستقل است.
وی ائتلاف کاندیداهای مستقل را به مفهوم پیوستگی محتوایی افراد مستقل، تشکلی برخاسته از عرصه مدنی خواند که با تجمیع مستقل‏ها، «با ملاک‏های درست مفهومی»، حضوری جاذب در فضای سیاسی کشور خواهد داشت.
وی با اشاره به این که یکی از ملاک‏های صلاحیت کاندیداها التزام عملی به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران است، گفت: به دلیل تضاد ماهوی قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران با قانون اساسی آمریکا، طبعاً دارندگان گرین کارت که با تعهد به رعایت قانون اساسی آمریکا و حتی قوانین منطقه‏ای و محلی و اجتناب از اقدام غیر قانونی علیه آن، واجد آن شده‏اند، فاقد صلاحیت قانونی لازم برای نمایندگی مردم در مجلس هستند.
این جامعه‏شناس برجسته با بیان این که در این انتخابات مردم به تشخیص و انتخاب آگاهانه خود رأی می‏دهند، خطاب به اعضای شورای هماهنگی ائتلاف کاندیداهای مستقل سراسر کشور گفت: سعی کنید با جذب افراد صالح از نیروهای متعهد، منتقد و ملتزم به ارکان رکین قانون اساسی و قطع نظر از جناح بندی‏های مرسوم، لیستی سالم، شجاع و مردمی ارائه دهید و بیش از آن که پیروزی در انتخابات و اقتضائات آن را دغدغه خود کنید، به طور عمده، دغدغه آگاهی بخشی و بسط تفکر انقلابی و اقتضائات آن را داشته باشید.

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

یک پاسخ

  1. مهدی گفت:

    با ورود کاندیداهای مستقل و متعادل، می توان مانع حضور افراطیون در مجلس و انحراف مجلس از کار اصلی اش که همان نظارت است، شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.