کد خدایی: احراز شرایط قانونی داوطلبان، مبنای بررسی صلاحیت‌هاست

سخنگوی شورای نگهبان گفت: شورای نگهبان در بررسی صلاحیت داوطلبان نمایندگی مجلس احراز شرایط مندرج در قانون را مبنای کار خود قرار می دهد.

به گزارش خبرنگار مهر، عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان ظهر امروز در نشست خبری با خبرنگاران به سوالات آنان پاسخ داد.

وی در پاسخ به این سوال که معیار شورای نگهبان در بررسی صلاحیت داوطلبان احراز صلاحیت ها و یا عدم احراز آنان است، گفت: معیار ما قانون است، قانون در دو بند 29 و 30 ماده 28 قانون انتخابات شرایط و موانع حضور داوطلبان را مطرح کرده که بر اساس آن هم شرایط باید احراز شود و هم موانع باید مفقود باشد.

وی گفت: بنابراین احراز شرایط مندرج در قانون مبنای کار شورای نگهبان است.

کدخدایی گفت: پس از ثبت نام، گزارش کار به مراجع چهارگانه ارسال می شود و هیئت های اجرایی کارشان را آغاز می کنند و کار رسمی ما از 20 دیماه آغاز خواهد شد تا نظرات هیئت های اجرایی را مورد بررسی قرار دهیم.

وی در پاسخ به این سوال که آخرین زمان کار شورای نگهبان برای بررسی صلاحیت ها تا چه تاریخی است، گفت: از اول اسفندماه کار بررسی ما به اتمام می رسد و قبل از آن چند مرحله رسیدگی انجام می شود، هیئت مرکزی نیز بررسی هایی دارد و همین طور یک مرحله هم طبق مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام شکایت برخی افراد مورد بررسی قرار می گیرد و نهایتا شورای نگهبان اول اسفندماه نتیجه نهایی را به وزارت کشور ارائه می دهد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا همزمان با نوآوری وزارت کشور درباره برگزاری انتخابات رایانه ای شورای نگهبان نیز در روند بررسی های خود نوآوری جدیدی دارد؟ گفت: وزارت کشور با استفاده از رایانه کارهای خوبی انجام داده، امیدواریم تا آنجا که امکانات فنی اجازه می دهد بتوانند مراحل دیگر را هم پیش ببرند.

کدخدایی گفت: شورای نگهبان آمادگی دارد تا آنجا که وزارت کشور می تواند انتخابات را رایانه ای برگزار کند، با این وزارتخانه همکاری کند و نظارت از نظر رایانه ای را انجام خواهیم داد.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به این سوال که به دلیل عدم حضور اصلاح طلبان در انتخابات، انتخابات آینده غیر رقابتی خواهد بود، نظر شورا در این رابطه چیست؟ گفت: بنده موضع گیری سیاسی نمی توانم داشته باشم، شاید این تحلیل دقیق نباشد، اگر آمار ثبت نام کنندگان را ملاحظه کنید این خلاف نظر شماست، زیرا در ثبت نام ها هم از گروه های اصلاح طلب و هم از گروه های دیگر حضور داشتند و به نظر می رسد امکان مشارکت و رقابت فراهم است و با فضای انتخاباتی سنگینی که شروع شده شاهد حضور گسترده مردم در پای صندوق های رأی خواهیم بود.

خبرنگاری نظر شورای نگهبان را درباره برخی اظهار نظرها مبنی براینکه برخی افراد جریانات خاص در هیئت های نظارت شورای نگهبان حضور دارند، خواست که کدخدایی پاسخ داد: باید از کسانیکه چنین نظری دارند مستندات بخواهید.

وی گفت: کسانیکه که چنین نظراتی را دادند، تحت تعقیب هستند و از آنان خواسته ایم مستنداتشان را ارائه دهند اگر مستندات را ارائه ندهند در مراجع قضایی باید پاسخگو باشند.

وی در خصوص برگزاری انتخابات رایانه ای در 10 درصد از حوزه های انتخابیه که از سوی وزارت کشور نیز اعلام شده است، گفت: ما اعلام کرده ایم در حوزه ای که امکانات فنی اجازه دهد، آمادگی داریم بر انتخابات رایانه ای نظارت کنیم، از نظر ما منعی ندارد هر میزان که وزارت کشور آمادگی داشته باشد ما نیز آمادگی نظارت داریم.

کدخدایی در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید، آیا حضور برخی کاندیداهای نمایندگی مجلس در هنگام ثبت نام با حضور همراهان زیاد و هیئت های (50-60 نفره) و یا همراهی هنرمندان با آنها مصداق تبلیغات زودهنگام نیست؟ گفت: ما در این باره قانون خاصی نداریم اما اگر چنین اقداماتی مصداق تبلیغ قرار گیرد در بررسی صلاحیت ها مورد توجه قرار می دهیم.

خبرنگاری به اظهارات اخیر دبیر شورای نگهبان مبنی بر اینکه آنان که واجد شرایط هستند، وارد انتخابات شوند وگرنه در بررسی صلاحیت ها آبرویشان خواهند رفت، گفت این اظهار نظر این شائبه را به وجود می آورد که روند بررسی ها همراه با موضع خواهد بود، نظر شما در این رابطه چیست؟ گفت: پاسخ ما این است که شورای نگهبان بر اساس قانون و معیارهای قانونی عمل خواهد کرد نگاه سیاسی و سلیقه ای نخواهد داشت، معیارهایی که قانون گذار به عنوان ملاک تعیین صلاحیت ها در نظر گرفته مورد توجه قرار می گیرد.

خبرنگاری نظر کدخدایی را درباره تخریب های هدفمند نسبت به آیت الله جنتی دبیر شورای نگهبان جویا شد که وی پاسخ داد: دشمنان و بدخواهان مردم و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران هیچ گاه از پای نمی نشینند و در حال طراحی و توطئه هستند.

وی افزود: اقدامات دشمنان خارجی ما شاهد گویای این مسئله است. اینکه اعلام کنیم دشمنان ساکت نشسته اند خوش خیالی است اما در قبال این مسئله نیز مردم ما همیشه در صحنه حضور داشته اند و با هدایت مقام معظم رهبری توطئه ها را خنثی کرده اند نباید نگرانی از توطئه ها داشته باشیم، در این دوره نیز ممکن است شاهد مشکلاتی باشیم که از سوی دشمنان به وجود می آید اما حضور پرشور مردم در انتخابات پاسخگوی این توطئه ها خواهد بود.

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید