برخورد با ائتلاف‌های غیرقانونی در تبلیغات شوراها/ استفاده از 7000 ناظر در استان تهران

هیات نظارت بر انتخابات  رئیس هیات عالی نظارت بر انتخابات شوراها در استان تهران با بیان اینکه «این هیات بر کلیه فعالیت‌های تبلیغاتی نامزدها در سطح استان نظارت دارد» گفت: اگر ائتلافی بدون مجوز و اطلاع به فرمانداری‌ها تشکیل شود با آن ائتلاف و کاندیداهایش بر اساس موازین قانونی برخورد می‌شود.

علیرضا رحیمی در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: با توجه به اتمام مرحله رسیدگی به شکایات داوطلبان انتخابات در شوراها که صلاحیت آنها در هیات های اجرایی و نظارت شهرستان رد شده بود، اسامی کاندیداهای نهایی به فرمانداری ها اعلام شد و فرمانداری‌ها نیز اسامی را به وزارت کشور جهت اطلاع به داوطلبان اعلام کردند.

وی با اشاره به آغاز مهلت قانونی تبلیغات انتخابات شوراها از 21 اردیبهشت ماه، گفت: از آغاز تبلیغات هیات نظارت بر روند انجام تبلیغات نظارت می کند و بعد از آن نیز وارد بررسی نظارت بر روند رای گیری، شمارش و تجمیع آرا می شود.

رحیمی با بیان اینکه «شبکه ناظران در استان تهران ساماندهی شده است» گفت: شهر تهران 4200 صندوق و کل استان 6200 صندوق دارد که در هر شهرستان به صورت جداگانه شبکه ناظران و هیات های بازرسان برای نظارت بر فرآیند عملیات اجرایی انتخابات تشکیل شده است. تعداد ناظران در استان تهران به بیش از هفت هزار نفر می رسد.

رئیس هیات عالی نظارت بر انتخابات شوراها در استان تهران در توضیح چگونگی نظارت این هیات بر تبلیغات کاندیداهای شورای شهر، گفت: هیات نظارت بر روند تبلیغات و حتی فعالیت در فضای مجازی نظارت دارد. در کنار این موارد تمرکز ویژه ای بر روی تشکیل ائتلاف ها شده تا آنها حتما بر اساس مجوز اخذ شده از فرمانداری ها تشکیل شود بر این اساس ائتلاف هایی که قرار است تشکیل شود باید از فرمانداری ها و وزارت کشور مجوز داشته باشند و در غیر این صورت آن ائتلاف غیرقانونی بوده و برخوردهای لازم صورت می گیرد.

وی توضیح داد: در صورت بروز تخلفاتی همچون تشکیل ائتلاف غیرقانونی، بازرسان آن را به هیات نظارت شهرستان اعلام می کنند و بعد از آن مراتب به هیات نظارت استان به عنوان مرجع رسیدگی کننده اعلام می شود. اگر لازم به برگزاری جلسه باشد هیات نظارت استان آن را رسیدگی کرده و مراتب را به هیات نظارت مرکزی اعلام می کند در نهایت نیز تخلف به وزارت کشور برای برخورد اعلام می شود تا بر اساس موازین قانونی برخوردهای لازم صورت بگیرد بخصوص در مواردی که به حقوق عمومی و اشخاص تعرض صورت گرفته و حتی ممکن است پرونده به قوه قضاییه نیز ارجاع شود.

رحیمی با بیان اینکه «طبیعتا ائتلاف هایی که دارای مجوز هستند و تشکیل آن به اطلاع فرمانداری ها رسیده است می تواند فعالیت کند» گفت: ما در وهله اول تذکر می دهیم و سپس در صورت عدم توجه به تذکرات ما بخصوص درباره تشکیل ائتلاف غیرقانونی، مراحل بعدی رسیدگی به تخلف انجام می شود.

رئیس هیات عالی نظارت بر انتخابات شوراها در استان تهران ادامه داد: برای این منظور سامانه ارتباطات مردمی در هیات مرکزی نظارت و هیات نظارت استان و شهرستان ها تشکیل شده تا مردم در صورت دیدن تخلف آن را اعلام کنند.

به گفته رحیمی، استفاده از وسایل و امکانات دولتی و شهرداری ها، نصب پوستر بر روی تابلوهای راهنمایی و رانندگی و یا مکان هایی که قانون این اجازه را نمی دهد و استفاده از پوسترهایی که ابعادش خارج از ابعاد مصوب آیین نامه است از تخلفات انتخاباتی محسوب می شود که مطابق قانون با متخلفان برخورد می شود.

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.