ليست شورا شرکت سهامي نيست! / «آقازادگي» و «قدرت لابي» شاخص اصلي حضور در ليست هاي شوراي شهر؟

يک کارشناس مسائل شهري با انتقاد شديد از تبديل ليست شوراي اسلامي شهر تهران به شرکت سهامي گفت: متاسفانه حضور افراد در اين ليست ها بيش از تخصص و تعهد بر اساس دو معيار آقازادگي و قدرت لابي تعيين مي شود.

به گزارش خبرگزاري آريا، دکتر سيد محسن طباطبايي مزدآبادي با بيان اينکه شهرها نماد تمدن و توسعه يافتگي است اظهار داشت: اکنون شهرها مانند موجودي زنده داراي هويت شده اند و مديريت اين سيستم پويا همچون يک موجود زنده نيازمند مديريتي متخصص، پيچيده و چند وجهي است.
وي ادامه داد: وقتي انساني بيمار مي شود يا دچار مشکلات قلب و عروق مي شود براي درمان به سراغ يک فرد متخصص قلب مي روند نه جراح زيبايي، پس چگونه است که مشکلات و معضلات شهرهايمان را نبايد به دست افرادي متخصص در حوزه شهري بسپاريم. 
دبير انجمن علمي اقتصاد شهري ايران با بيان اينکه اهميت استفاده از متخصصان هنگامي بيش از پيش مشخص مي شود که مي بينيم امروز رقابتي نفس گير بين شهرها براي به دست آوردن جايگاه شايسته در سطح ملي، منطقه اي و جهاني شکل گرفته است، گفت: در اين ميان تصميم گيري ها و برنامه ريزي هاي کلان و سياستگذاري ها مناسب در سطوح مديريتي برگ برنده در اين رقابت است.
 وي افزود: انبوه مشکلات، ناهنجاري ها و معضلاتي که زندگي شهر و شهروندان را با دشواري روبه رو کرده است در اثر همين عدم نگاه تخصصي در مديران شهري به روح و جسم شهر بروز کرده است.
طباطبايي مزدآبادي با بيان اينکه نگاه يک متخصص مي گويد که راه حل مشکلات شهرها را بايد در درون خود شهرها جستجو کرد، خاطرنشان کرد: در تصميم گيري براي شهرها بايد تمام ويژگي هاي انساني، فرهنگي، اجتماعي و زيست محيطي را در نظر گرفت و شناخت و بدون اين تشخيص، توسعه پايدار شهرها غيرممکن است.
 استاد دانشگاه متذکر شد: شايان ذکر است که تخصص‌گرايي در مديريت شهري، دموکراسي شهري را نفي نمي کند چون همه افراد و اقشار و همه تخصص ها از حق مشارکت در اداره امور شهر برخوردارند.
مديرمسئول فصلنامه علمي پژوهشي اقتصاد و مديريت شهري با بيان اينکه در کلانشهرهاي پيشرفته همچون نيويورک، لندن، توکيو يا شانگهاي مديريت شهري چه در شورا و چه در شهرداري از متخصصين حوزه هاي شهري و مربوط به آن بهره مي گيرد، گفت: براي نمونه در اکثر اين شهرها، اعضاي شورا غالبا در رشته هاي برنامه ريزي شهري، جامعه شناسي شهري، روانشناسي شهري، جغرافياي شهري، شهرسازي، معماري، مديريت، محيط زيست، اقتصاد و عمران صاحب تحصيلات هستند، اينها تخصص هايي که شهر براي رشد و تعالي به آن نياز دارد. 
طباطبايي مزدآبادي با بيان اينکه اهميت تخصص گرايي در اين کشورها حتي بر مليت نيز غلبه دارد،ادامه داد: براي مثال در شوراي شهر لندن افراد متخصص با مليت کانادايي، آمريکاي لاتين و حتي حوزه درياي کارائيب وجود دارد.
به گفته اين کارشناس مسائل شهري، باعث تاسف است که در کشور ما، مدتهاست مديريت شهري به ويژه در شوراها که نهادي با وظيفه نظارتي و قانونگذاري است در راه اشتباه قرار گرفته است.
مديرمسئول فصلنامه علمي پژوهشي اقتصاد و مديريت شهري با بيان اينکه منشا اين راه خطا، از چند جنبه قابل بررسي است، گفت: نخست اينکه عدم توجه به تخصص و ورود سياسيون به عرصه مديريت شهر در اثر وابستگي و اتکاء مالي شهر به دولت مرکزي است و تا زماني که دولت شهر را تغديه کند و  شهر از درآمدي پايدار برخوردار نباشد، طبيعي است که دستورات از بالا به مديريت آن ديکته شود و در سوي ديگر نيز شورا به عرصه اي براي سهم خواهي و تسويه حساب تبديل مي شود.
نائب رئيس انجمن علمي اقتصاد شهري ايران ادامه داد: فرهنگ عمومي ما نيز جنبه ديگري از اين موضوع است زيرا به نظر مي رسد ما هنوز به نقش و کارکرد واقعي شوراي شهر پي نبرده ايم و به جاي اينکه در انتخابمان تخصص و کارآمدي را مد نظر قرار دهيم شهرت يا محبوبيت همانند انتخاب ورزشکاران و خوانندگان در انتخابات شوراي شهر برايمان مهم تر است.
به اعتقاد اين کارشناس مسائل شهري، شهروند آگاه از اين امر مطلع است که شهر با وجود همه آن پيچيدگي هايي که گفته شد با عرصه هايي ورزشي و هنري متفاوت است، از سوي ديگر شهروند آگاه مي داند شوراي شهر يک حزب يا تشکل سياسي نيست که داراي  اهداف و مرامنامه باشد.
به گفته وي به نظر مي رسد ما نيازمند تغيير نگرش اساسي در انتخاب مديران شهري هستيم و هرچه سريعتر اين تغيير رقم بخورد مسير دستيابي به توسعه پايدار شهري کوتاه تر خواهد شد.
 
وي به فرايند تعيين ليست هاي انتخاباتي براي شوراي شهر به ويژه در تهران نيز اشاره اي داشت و گفت: ليستي که اکنون  برخي درصدد رونمايي از آن براي شوراي شهر تهران است در واقع يک شرکت سهامي است که نه تنها با مطالبات مردمي فاصله دارد بلکه اصول و باورهاي خود جريان را نيز زير پا گذاشته است!
کارشناس مسائل شهري ادامه داد: حضور آقازاده ها، حضور افراد با گرايش سياسي مغاير و حضور افراد غيرمتخصص باعث شده تا اين ليست ها موجب کاهش سرمايه اجتماعي شود.
وي با بيان اينکه قرار بود تخصص محوري و تعهد به عنوان شاخص اصلي در گزينش نامزدها براي حضور در ليست هاي انتخاباتي  باشد، خاطرنشان کرد: حتي در مواردي ديده شده که لابي گري در اين ليست ها بر تعهد سياسي نيز چربيده و باعث شده تا فردي که مدتها در جريان مقابل سياسي فعاليت داشته است به عنوان گزينه اصلي در ليست مطرح شود!

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.