انتقاد از همزمانی انتخابات ریاست جمهوری و شورای شهر

محمدرضا راه چمنی دبیر کل حزب وحدت و همکاری ملی و ابوالقاسم رئوفیان دبیرکل حزب اسلامی ایران زمین روز یکشنبه با حضور در میزگرد خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) از همزمانی برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا انتقاد کردند.

در این میزگرد که با عنوان 'راه های کاهش آرای خاکستری در انتخابات پیش رو' برگزار شد، دو دبیر کل خاطر نشان کردند که با توجه به اهمیت و جایگاه انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا و انتخاب شهرداران از سوی این شوراها و نقش شهردار در ایران و دیگر کشور های جهان برگزاری همزمان انتخابات آن با ریاست جمهوری به جایگاه شوراهای شهر لطمه می زند.
 خلاصه دیدگاه های هر یک از حاضران در این میزگرد به شرح زیر است :
 
 ** رئوفیان
 – عمل نکردن به وعده های انتخاباتی از سوی برخی نامزدها موجب کاهش حضور مردم در انتخابات می شود.
 – در صورت انجام برخی برنامه ریزی ها برای جذب آرای خاکستری در انتخابات می توان انگیزه افراد بی میل را برای حضور در انتخابات پررنگ تر کرد.
 – 30 تا 40 درصد آرای کشور خاکستری است و این برای نظام بعد از 40 سال چندان خوش آیند نیست.
 – باید برای افراد با سن های مختلف برنامه ریزی های مشخصی و جداگانه ای جهت ترغیب حضور در پای صندوق های رای تهیه کرد.
 – انتخابات شوراها مهم است ولی در سایه انتخابات ریاست جمهوری رنگ باخت .
 – رفتارهای سیاسی ما مبتنی بر اصول فرهنگی نیست و به فرهنگ در این خصوص اجحاف شده است و مناظره ها هم باید با رعایت اصول فرهنگی باشد.
 – احزاب سیاسی در کشور باید برای افزایش حضور مردم و کاهش آرای خاکستری برنامه داشته باشند و به صورت چهار فصل در زمینه های مختلف فعال باشند نه فقط در ایام انتخابات پرچم های خود با بالا ببرند.
 – برگزاری مناظره ها با رعایت اصول اخلاقی و معنویت نقش مهمی در کاهش آرای خاکستری دارد.
 – توجه نامزدها به حوزه سیاست و اقتصادی موجب غفلت آنان از حوزه فرهنگی شده است.
 – توجه به ضرورت پاسداری از رای مردم و حق الناس دانستن آن موجب افزایش مشارکت مردم می شود.
 – تقسیم احزاب به اصولگرا و اصلاح طلب درست نبوده و مفید به حال مردم نیست.
 – احزاب و گروه های سیاسی باید بر اساس یک معیار افراد واجد شرایط را برای انتخابات معرفی کنند و چنین فردی فرقی ندارد از کدام طیف و جناح باشد.
 – برنامه های همه نامزدها قابل احترام است ولی فرد واجد شرایط برای انتخاب باید کسی باشد که برنامه هایش بر اساس روش های علمی تنظیم و تهیه شده است.
 – در نظام مردم سالاری باید شایسته سالاری حاکم باشد نه نگاه حزبی و جناحی.
 – نظام به احزاب کم توجه است و خود احزاب نیز دچار خودکم بینی هستند و باید با اختصاص روزی برای احزاب در تقویم مناسبتی کشور مسوولان آنها نیز دیداری با رهبر معظم انقلاب مانند دیگر اقشار داشته باشند.
 – احزاب از بالا به پایین جواب نمی دهد و باید از پایین به بالا باشد و برخی احزاب دولت فرموده هستند و باید در نظر داشت که خاستگاه احزاب مردم است و فرودگاه آنها نیز باید مردم باشند.
 
 ** راه چمنی
 – حدود 40 درصد از افراد واجد شرایط برای رای دادن در هر دوره را آرای خاکستری تشکیل می دهد که عده ای از اقل آنان انتخابات را قبول ندارند.
 – کاهش حضور مردم در انتخابات به عملکرد مسوولان باز می گردد.
 – رسانه ها، افراد صاحب تریبون ، ایمه جماعات ، دست اندرکاران فضای مجازی ، فرهنگیان و استادان دانشگاه لازم است تا مردم را نسبت به تعیین سرنوشت خود در انتخابات آگاه کنند.
 – هر حزبی یک سری شاخص برای انتخاب فرد واجد شرایط برای تایید در انتخابات دارد و باید بر اساس آن شاخص ها فرد را تایید کند.
 – باید به جامعه برای حضور حداکثری در انتخابات امید داد و مردم را روشن کرد که با حضور آنان در انتخابات امور به سامان می رسد.
 – رقابت سالم باید از سوی همه طیف ها در انتخابات رعایت شود و احزاب و گروه ها به وعده های خود عمل کرده و در پایان نیز به جامعه در ارتباط با عملکرد فرد تایید شده در انتخابات پاسخگو باشند.
 – اگر خبرگان قانون اساسی می دانستند که حزب در نظام سیاسی ایران مفید فایده نیست آن را در قانون اساسی نمی آوردند و به همین خاطر باید از آنها حمایت کنیم.
 – کشور برای اداره نیازمند احزاب قوی و بزرگ است و باید احزاب را جمع کرده و از انحصار طلبی جلوگیری کنیم.
 – ما از روحانی حمایت می کنیم چرا که در چهار سال گذشته تغییرات زیادی را در کشور شاهد بوده ایم که به دنبال امضای برجام صورت گرفت .
 – سفر 54 نخست وزیر و رییس دولت یا وزیر خارجه به ایران و شمار زیادی هیات های اقتصادی ناشی از امضای برجام است که کشور را از بن بست خارج کرد.
 – در مناظره ها باید اخلاق رعایت شود و از تهمت به یکدیگر پرهیز کرد و حتی اگر سندی نیز موجود است با آن آبروی افراد را نبرد .

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.