سردرگم و متفرق؛ بدون لیست واحد

اصولگرایان غرق در مشکلات و مصایب رسیدن به کاندیدای واحد انتخابات ریاست ‌جمهوری هستند و تمام هم و غم خود را بر این حوزه متمرکز کرده‌اند اما ٢٩ اردیبهشت همزمان با ریاست ‌جمهوری انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا نیز برگزار می‌شود.

در ادامه این مطلب آمده است: تا امروز نه جمنا و نه سایر تشکل‌های اصولگرا برنامه ‌ای برای ارایه لیست انتخاباتی شورای شهر ارایه نکرده‌اند تا مشخص شود از این جریان چند لیست انتخاباتی متولد خواهد شد.

تنها مهدی چمران، رییس فعلی شورای شهر و سرلیست اصولگرایان در انتخابات قبلی در روز ثبت نامش به عنوان کاندیدای دوره پنجم شورای شهر تهران گفت: جبهه مردمی (جمنا) لیست جداگانه‌ای برای شورای شهر ارایه نخواهد کرد. با این حال اصولگرایان افرادی متعهد، متدین و علاقه‌مند به خدمت به مردم را در سطح محلات و… شناسایی کرده و پس از نظرسنجی از مردم در مورد لیست خود که تحت عنوان «خدمت» ارایه می‌شود، تصمیم‌گیری خواهد کرد.

برخلاف اصلاح ‌طلبان که در انتخابات شورای شهر با دست پر و چهره‌های شاخصی وارد شده‌اند اما اصولگرایان در مرحله ثبت ‌نام نیز به جز اعضای فعلی شورای شهر آن چنان رغبتی برای عضویت در شورای شهر تهران از خود نشان ندادند. اما در میان همین چهره‌های نه ‌چندان زیاد می‌توان نحله ‌ها و شاخه‌ های مختلف اصولگرایی را رصد کرد که هر کدام طیف خاصی را نمایندگی می‌کنند و ممکن است چند لیست مختلف ارایه کنند.

** اصولگرایان فعلی
از ١٦ اصولگرای فعلی شورای شهر معصومه آباد و رحمت‌الله حافظی ثبت نام نکرده‌اند و اگر بقیه آنها بتوانند با یکدیگر به توافق برسند لیست ٢١نفره‌ شان ٧ جای خالی دارد. البته از میان همین ١٤ نفر نیز عده ‌ای با سودای استقلال از دو جریان اصلی کشور وارد انتخابات می‌شوند و احتمالا لیست‌ های فرعی را نیز پر خواهند کرد. اما آنچه روشن است اصولگرایان فعلی شورای شهر برای دور بعد نیز اسب خود را زین کرده‌اند. آنها به احتمال زیاد با همان لیستی که مهدی چمران از آن به عنوان لیست «خدمت» نام برد وارد انتخابات می‌شوند.

** کاندیداهای جمنایی
از میان سایر کاندیداهای اصولگرای ثبت نام کرده در انتخابات لطف ‌الله فروزنده، سخنگوی جمعیت ایثارگران و عضو شورای مرکزی جمنا، و سید علی ریاض مسوول کمیته اجتماعی این جبهه در انتخابات کاندیدا شده‌اند. در کنار این دو مهدی چمران از موسسین جمنا نیز حضور دارد.

** حامیان شهردار تهران
در میان اطرافیان محمد باقر قالیباف، شهردار فعلی تهران نیز عیسی کاکویی مشاور وی مشهورترین چهره‌ای است که برای انتخابات شورای شهر تهران ثبت نام کرده است. او به تازگی موفق شده مجوز تاسیس حزب آزادگی ایران اسلامی را دریافت کند. برخی گمانه‌زنی‌ها حاکی از این است که اگر حامیان شهردار تهران نتوانند تمامی کاندیداهای خود را وارد لیست منتسب به مهدی چمران کنند دست به ارایه لیستی مجزا خواهند زد اما به دلیل رخدادهای اخیر در شهر تهران آنها به این جمع‌بندی رسیده‌اند که لیستی مستقل و متشکل از حامیان شهردار با اقبال شهروندان تهرانی مواجه نمی‌شود و به همین دلیل تلاش می‌کنند تا سهمیه مورد نظرشان را از لیست خدمت بگیرند.

** الله‌کرم، تنها یا با عقبه؟
حسین ‌الله‌کرم، چهره شناخته شده دیگری از جریان اصولگرایی است که به نظر می‌رسد بدون عقبه تشکیلاتی وارد کارزار انتخابات شود. هزینه‌ هایی که جریان سیاسی او به کل اصولگرایان تحمیل کرده ورودش به لیست انتخاباتی را تقریبا غیر ممکن می‌کند. آخرین جمع ‌بندی آنها ارایه لیست است اما نه لیست کامل و ٢١ نفره. به نظر می‌رسد او از میان چهره‌های شناخته نشده نزدیک به خود لیست ارایه کند.

** یکتا، بدون کاندیدا و ساکت
جبهه یکتا که با سر و صدای زیادی تشکیل شد و عموما شامل وزرا و اطرافیان احمدی‌نژاد در دولت‌ های نهم و دهم می‌شد برای انتخابات ریاست‌ جمهوری فعالانه با جمنا همکاری می‌کند اما در مورد شوراهای اسلامی شهر و روستا نه تنها کاندیداهای شاخصی ندارد بلکه نسبت به این انتخابات با بی‌توجهی عجیبی برخورد کرده است. به نظر می‌رسد تلاش آنها معطوف به گنجاندن نام رستم قاسمی در میان کاندیداهای نهایی جمنا در انتخابات ریاست‌جمهوری است و فعالیت در حوزه شورای شهر را به دیگران واگذار کرده‌اند.

** انفعال پایداری در تهران
جبهه پایداری نیز که در تهران پایگاه مردمی درخور توجهی ندارد ترجیح داده نیروهای اصلی‌اش را به انتخابات شورای شهر وارد نکند. پیش‌بینی‌های اولیه حکایت از این داشت که این جبهه با چهره‌هایی نظیر صادق محصولی وارد کارزار انتخابات شود اما آنها نه تنها کاندیدای شاخصی در حوزه تهران ندارند بلکه ساختار و فعالیت مشخصی نیز از خود بروز نداده است. آنها در انتخابات دوره چهارم شورای شهر تهران علی‌اصغر زارعی را به عنوان مسوول کمیته انتخاباتی خود معرفی کرده بودند و لیست مجزایی ارایه کردند.

در لیست انتخاباتی دوره چهارم آنها مهدی چمران، ابوالفضل قناعتی، اقبال شاکری، پرویز سروری، مجتبی شاکری و البته رحمت ‌الله حافظی حضور داشتند که به عضویت شورای تهران درآمدند. با خروج حافظی از این اردوگاه به نظر می‌رسد اگر آنها موفق شوند ٥ کاندیدای مورد حمایت خود در دوره قبل را دوباره به شورای شهر بفرستند راضی خواهند بود.

** یاران انقلاب؛ جبهه‌ای با اهداف انتخاباتی و چراغ خاموش
از میان نحله‌های مختلف اصولگرایان سال گذشته جبهه‌ای تحت عنوان یاران انقلاب متولد شد که با سخنگویی امیررضا واعظ آشتیانی و دبیرکلی مسعود زریبافان کار خود را آغاز کرده است. دبیرکل این جبهه با حضور در جمنا نشان داد آنها را حمایت می‌کنند اما با توجه به انفعال جمنا در خصوص لیست شورای شهر تهران آنها خود مشغول ارزیابی کاندیداها و بستن لیست انتخاباتی ‌شان هستند.

*منبع: روزنامه اعتماد، 1396.1.16

 

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.