شرایط داوطلبان خاص شرکت در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا

الف : آیین نامه اجرائی

ماده 47 ( اصلاحی 15/6/1385 ) – داوطلبان عضویت در شوراها در مهلت مقرر با مراجعه به فرمانداری و ارائه مدارک مورد نیاز شخصاً پرسشنامه اعلام داوطلبی را در حضور مسئول ثبت نام تکمیل می نمایند . مسئول ثبت نام پس از دریافت و تطبیق مشخصات سجلی داوطلب با اصل شناسنامه ، رسید مدارک و پرسشنامه را به وی تسلیم می دارد . ( فرم شماره 17 )

ب : قانون شوراها
ماده 26 ( اصلاحی 27/8/1386 ) – انتخاب شوندگان هنگام ثبت نام باید دارای شرایط زیر باشند :
الف – تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران .
ب – حداقل سن 25 سال تمام .
ج – اعتقاد و التزام عملی به اسلام و ولایت مطلق فقیه .

د- ابراز وفاداری به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران .
هـ- دارا بودن سواد خواندن و نوشتن برای شورای روستاهای تا دویست خانوار و داشتن مدرک دیپلم برای شورای روستاهای بالای دویست خانوار ، داشتن حداقل مدرک فوق دیپلم یا معادل آن برای شورای شهرهای تا بیست هزار نفر جمعیت ، داشتن حداقل مدرک لیسانس یا معادل آن برای شورای شهرهای بالای  بیست هزار نفر جمعیت .
و – دارا بودن کارت پایان خدمت نظام وظیفه یا کارت معافیت دائم از خدمت برای مردان .
تبصره 1 ذیل ماده 45 قانون شوراها : مهلت مراجعه داوطلبان به فرمانداری ، بخشداری جهت اعلام داوطلبی  هفت روز از تاریخ مقرر در آگهی ثبت نام می باشد .
ماده ( 28 ) قانون شوراها : اشخاص زیر به واسطه مقام و شغل خود از داوطلب شدن برای شوراهای اسلامی به ترتیب ذیل محرومند  :
1 . ( اصلاحی 6/7/1382 و 27/8/1386 )  رئیس جمهور و مشاورین و معاونین وی ، نمایندگان خبرگان رهبری ، وزرا ، معاونین و مشاورین آنان ، نمایندگان مجلس شورای اسلامی ، اعضای شورای نگهبان ، رئیس قوه قضاییه و معاونین  و مشاورین وی ، رئیس دیوان عالی کشور ، دادستان کل کشور و معاونین و مشاورین آنان ، رئیس دیوان عدالت اداری ، رئیس دیوان محاسبات کشور و معاونین وی ، دادستان دیوان محاسبات ، رئیس سازمان بازرسی کل کشور و معاونین وی ، شاغلین نیروهای مسلح ، روسای سازمان ها و ادارات عقیدتی سیاسی نیروهای مسلح ، رئیس سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و معاونین وی ،دبیر هیأت دولت ، روسای دفاتر سران سه قوه ، روسا و سرپرستان سازمان های دولتی ،روسای دانشگاه ها (دولتی و غیر دولتی ) ، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ، روسای کل و مدیران عامل بانک ها ، رئیس جمعیت هلال احمر و معاونین وی ، رئیس بنیاد مستضعفان و جانبازان ،  سرپرست بنیاد شهید  ،  سرپرست بنیاد  مسکن ، سرپرست کمیته امداد امام ، روسای سازمان ها ، مدیران عامل شرکت های دولتی ( مانند شرکت مخابرات ، دخانیات … ) سرپرست نهضت سواد آموزی ، رئیس سازمان نظام پزشکی ایران ، مدیران کل تشکیلات ستادی وزارتخانه ها و سازمان ها  و ادارات دولتی و سایر روسا ، مدیران و سرپرستانی که حوزه مسئولیت آنان به کل کشور تسری دارد از عضویت در شوراهای اسلامی سراسر کشور محرومند مگر آن که قبل از ثبت نام از سمت خود استعفا نموده و به هیچ وجه در آن پست شاغل نباشند .
2 .  ( اصلاحی 6/7/1382 و 27/8/1386 ) استانداران و معاونین و مشاورین آنان ، فرمانداران و معاونین آنان ، شهرداران و معاونین آنان ، بخشداران ، مدیران کل ادارات استانداری ، مدیران کل ، سرپرستان ادارات کل ، معاونین ادارات کل ، دادستانها ، دادیارها ، بازپرسها ،  قضات ،  روسای دانشگاه ها ،  روسای بانکها ،  روسا ،  سرپرستان و معاونین سازمان ها و شرکت های دولتی و نهادها و موسسات دولتی و وابسته به دولت که از بودجه عمومی به هر مقدار استفاده می نمایند و سایر روسا ، مدیران و سرپرستان استان ، شهرستان و بخش به ترتیب از عضویت در شوراهای اسلامی واقع در محدوده استان ، شهرستان و بخش محرومند ، مگر آن که قبل از ثبت نام از سمت خود استعفا نموده و به هیچ وجه در آن پست شاغل نباشند .
3 . ( اصلاحی 6/7/1382 و 27/8/1386 )  شهرداران ، مدیران مناطق شهرداری و موسسات و شرکت های وابسته و شاغلین در شهرداری و موسسات و شرکت های وابسته به آن و همچنین دهیاران و شاغلین در دهیاری از عضویت در شورای اسلامی شهر محل خدمت محرومند ، مگر آن که قبل از ثبت نام از سمت خود استعفاء نموده و به هیچ وجه در آن پست شاغل نباشند .

 

اصل و تصویر گواهی پذیرش استعفا ازسمت یا شغل جهت مشمولین ماده 28  از دیگر مدارک مورد نیاز داوطلبین خاص چهارمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستاست.

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.