8 هزار و 450 نفر رد صلاحیت شدند

رئیس هیئت نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا اعلام کرد تمام کاندیداهایی که همچنان بر مواضع سران فتنه پافشاری و از آنها در سخنرانیها و گفتگوها حمایت کرده اند رد صلاحیت شدند.

به گزارش مهر، محمدجواد کولیوند صبح یکشنبه در نشست خبری گفت: حال افراد ملاک عمل است ما قصد وقت کشی نداریم و هرکس اعتراض دارد می تواند اقدام کند بررسی های ما براساس عملکرد 6 ساله اعضای فعلی شورای شهر بوده است.

وی افزود: اینکه می گویند در استان تهران 45 اصلاح طلب ثبت نام کرده و 43 نفر تأیید شده اند باید بگویم درست نیست. تعداد تأییدشدگان زیاد است ما در کشور 300 هزار و 165 نفر ثبت نام داشتیم که از این تعداد 8 هزار و 450 نفر رد صلاحیت شده و 5 هزار و 730 نفر اعتراض داشتند. در تهران هم 210 نفر شکایت کردند که 89 نفر رد شد و 121 نفر دوباره تایید شدند.

کولیوند در پاسخ به خبرنگار مهر مبنی بر اینکه بند (د) ماده قانونی انتخابات شوراها موجب اعتراض بسیاری از رد صلاحیت شدگان است گفت: در این بند ابراز وفاداری به قانون اساسی عنوان شده و محققین کاندیداها را براساس آن نیز می سنجند.سخنرانیها تا موضع گیریهای افراد کاندیدا و پایبندی آنها به نظام و قانون اساسی و صلاحیت ها تأثیر دارد. بند (ج) هم موضوع التزام به اسلام و ولایت فقیه است و التزام عملی باید در عملکرد شخص مشخص باشد شاید شخصی موضع گیری های مختلفی داشته باشد ولی عملکرد فرد باید متناسب با دین اسلام باشد.

وی  تصریح کرد: گفت: افرادی که تا قبل از سخنرانی رهبر معظم انقلاب در ستادهای موسوی و کروبی فعالیت کرده اند و رأی دادند به گفته رهبری عبادت کردند ولی پس از آن اگر همچنان بر مواضع سران فتنه پافشاری کرده و حمایت کرده اند رد صلاحیت می شوند.

به گفته رئیس هیئت نظارت بر انتخابات شوراها، از تعداد 300 هزار 165 ثبت نام کننده، 54 هزار و 29 نفر در شهرها و 246 هزار و 136 نفر در روستاها بوده اند که از این تعداد 8 هزار و 450 نفر رد صلاحیت شدند ولی در دوره قبلی 247 هزار نفر ثبت نام کردند و تنها 10 هزار و 743 نفر رد صلاحیت شدند. همچنین از تعداد ثبت نام کنندگان این دوره 9 درصد کارمند، 5/3 درصد بازنشسته و 6 درصد فرهنگی بوده اند. آمارها نشان می دهد 4 درصد خانم ها شرکت داشته و 96 درصد هم آقایان ثبت نام کردند. براساس مدارک تحصیلی هم می توان گفت: 2 درصد ثبت نام کنندگان با مدرک دکترا، 14 درصد فوق لیسانس، 60 درصد لیسانس و یک درصد حوزوی بودند.

کولیوند اظهار داشت: تا کنون 2 هزار شکایت در مورد تبلیغات زودهنگام واصل شده است.

وی اعلام کرد: رد صلاحیت شدگان تا 12 خرداد مهلت دارند اعتراض کنند و ما به سرعت پیگیری می کنیم تا به تبلیغاتشان برسند.

رئیس هیئت نظارت بر انتخابات شوراها در پاسخ به اینکه برخی از ثبت نام کنندگان به دلیل محکومیت و مجرم بودن رد صلاحیت شده اند گفت: براساس قانون محکومین به خیانت، کلاهبرداری، قصب اموال دیگران و قصب اموال عمومی محکوم شده باشند رد صلاحیت می شوند.

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.