جزئیات تناسبی شدن انتخابات مجلس در حوزه انتخابیه تهران

نماینده مردم شیراز در مجلس درباره جزئیات تناسبی شدن انتخابات مجلس در حوزه انتخابیه تهران توضیحاتی ارائه کرد.

روح‌الله نجابت – نماینده شیراز در مجلس – درباره تناسبی شدن انتخابات در تهران گفت: ما در این طرح دو رقابت داریم. رقابت اول بین لیست‌ها است. فرض کنید سه لیست اصلی و فعال در انتخابات شهر تهران هستند؛ ابتدا به صورت کلی میانگین آرای دو یا چهار لیستی که در انتخابات حضور دارند، ملاک اختصاص سهم و تناسب هرکدام از لیست‌ها می‌شود. 

وی افزود: در مرحله دوم رقابت درون‌لیستی می‌شود؛ یعنی در تهران ما ۳۰ کرسی نمایندگی مجلس داریم و نسبت آرا دو به یک است. ۲۰ کرسی به لیست اول و ۱۰ کرسی به لیست دوم اختصاص می‌یابد.

این نماینده مجلس با اشاره به رقابت درون‌لیستی گفت: در این زمان به جایگاه و درجه فرد در درون لیست نگاه می‌کنیم. اگر فردی جزو ۲۰ نفر اول بود، می‌تواند وارد مجلس شود، اما اگر آن فرد جزو ۱۰ نفر آخر لیست بود و حتی از نفرات لیست دوم سهم بیشتری را به خود اختصاص داده بود، نمی‌تواند وارد مجلس شود. 

وی با تاکید بر تلاش برای افزایش مشارکت مردم در انتخابات پایان امسال گفت: برای ایجاد رقابت واقعی در تهران تلاش می‌کنیم. اگر می‌گوییم مجلس خانه ملت است، همه باید نماینده‌ای در آن داشته باشند. 

در تعریف نمایندگی تناسبی آمده است که «یکی از انواع نظام‌های انتخاباتی در کشورهای چندحزبی است که بر طبق آن هر حزب به نسبت تعداد آرایی که کسب می‌کند در پارلمان صاحب کرسی می‌شود.»

در همین راستا، صبح امروز، هادی طحان نظیف – سخنگوی شورای نگهبان – با اشاره به طرح برگزاری انتخابات تناسبی در تهران گفت: «ما در مرحله قبل درباره اصل تناسبی شدن انتخابات ایراد و ابهامی نداشتیم و در حال حاضر با برگزاری انتخابات تناسبی در تهران موافق هستیم. البته هنوز نظر هیأت عالی مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره این مصوبه را اخذ نکردیم.»

منبع: اکوایران

 

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.