مستقل یا ائتلاف؟

مستقل یا ائتلاف؟

حمید شجاعی

گرچه در فاصله ۴ ماهه تا انتخابات مجلس فضای انتخاباتی جامعه هنوز گرم نیست و بخشی از جامعه فعلا تمایلی به این فرآیند که از آن به‌عنوان مهم‌ترین رویداد سیاسی سال یاد می‌شود، نشان نداد؛

اما به واقع حاکمیت، دستگاه‌های اجرایی و نظارتی و همچنین برخی جریانات سیاسی به فعالیت‌های انتخایاتی مشغولند و برنامه‌ریزی‌های خاص خود را برای برگزاری و حضوری مطلوب در انتخابات پیش‌رو دارند. مشخصا اصولگرایان همواره تحت هر شرایطی در انتخابات به طور تام و تمام حاضر هستند و بیشتر از مشارکت یا عدم مشارکت به‌دنبال رقابت برای برتری انتخاباتی در جهت رسیدن به کرسی‌های بهارستان هستند. از همین‌رو است که در هر انتخاباتی شرکت می‌کنند. البته انتخابات پیش‌رو برای آنها مقداری مشکل خواهد بود چرا که تشتت و تفرق به حدی در این جریان بالاست که به احتمال بسیار زیاد وحدت و لیست واحدی را در آنها شاهد نباشیم. اتفاقا همین مساله نیز مورد بحث است و برخی اصولگرایان براین امر قائل هستند که اگر چند لیست از درون اردوگاه اصولگرایان بیرون آید، این اصلاح‌طلبان و اعتدالیون خواهند بود که می‌توانند به یک برنامه‌ریزی درست و لیست ائتلافی پیروز انتخابات باشند. البته از درون جبهه اصلاحات تاکنون چیزی مبنی بر حضور یا مشارکت فعال در انتخابات مشاهد نمی‌شود و آنها هنوز تصمیم خود را برای حضور یا عدم حضور و مشارکت یا عدم مشارکت نگرفته‌اند و همین امر نیز تحلیل نوع رویکرد اصلاح‌طلبان به انتخابات را تاحدی مشکل کرده است. اما از طرف دیگر اعتدالگرایان و میانه‌رو‌ها شرایط دگرگونه‌ای دارند و حداقل مقداری مثبت‌تر به بحث انتخابات می‌نگرند و معتقدند اگر شورای نگهبان مقداری با آنها مدارا کند و کاندیداهایشان از سد شورای نگهبان بگذرند حضور پررنگی در انتخابات خواهند داشت. چه اینکه چندی پیش حسن روحانی؛ رئیس‌جمهور پیشین نیز در دیدار با شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه آنها را تشویق به حضور در انتخابات کرد و گفت: کشور متعلق به اقلیت خاصی نیست که تصور شود نیازی به حضور و مشارکت ما نیست یا چون ممکن است ردصلاحیت کنند تکلیف از ما ساقط است. لذا به‌نظر می‌رسد که اعتدالیون برنامه‌های مشخص‌تری را نسبت به اصلاح‌طلبان دارند و از هم اکنون می‌توان انتظار داشت تا در صورت تایید صلاحیت چهره‌های میانه و اعتدالی شاهد ائتلاف جریان اعتدال با محوریت حسن روحانی با طیف میانه‌رو‌های اصولگرا و نمایندگان ادوار با محوریت علی لاریجانی باشیم. هر چند که این نکته را نیز نباید از نظر دور داشت که اگر به هر دلیلی اصلاح‌طلبان نخواهند در انتخابات به‌صورت جریانی شرکت کنند مثل انتخابات ۹۸ شاید شاهد حضور حزبی برخی احزاب مثل کارگزاران و ائتلاف آنها با اعتدالیون و میانه‌رو‌ها باشیم.

* رقابت نباشد مشارکت وجود نخواهد داشت

یک فعال سیاسی اعتدالگرا در ارتباط با نوع رویکرد این جریان به انتخابات مجلس اظهار داشت: حضرت آقا درخصوص انتخابات در یک نکته رقابت و مشارکت و در نکته‌ای دیگر امنیت و سلامت را مطرح فرمودند که امنیت و سلامت از طرف وزارت کشور است. ما نگفتیم شاخص‌هایی که وزارت کشور می‌خواهد این فرمان رهبری را اجرا کند چیست؛ اما مشارکت طبیعی است که در فضای رقابتی ایجاد می‌شود. غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی به «آرمان ملی» گفت: اگر رقابت وجود نداشته باشد و فقط تعداد خاصی از یک گروه خاص تایید صلاحیت شوند و اجازه ورود داشته باشند و در مورد مابقی گروه‌ها مثل اعتدالیون یا حتی اصلاح‌طلبان بی‌دلیل ردصلاحیت شوند چیزی به‌نام مشارکت وجود نخواهد داشت. عضو شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه در خصوص ورود مستقیم حزب متبوعش به انتخابات تصریح کرد: اگر فضای رقابتی ایجاد شود صدردرصد خواهیم آمد و حزبی ورود خواهیم کرد؛ اما در غیر این صورت حزب اجازه فردی می‌دهد و حزبی ورود نمی‌کند.

* در صورت تایید صلاحیت کاندیداها لیست می‌دهیم

 یک عضو حزب اعتدال و توسعه و استاندار سابق استان مرکزی، درباره مشارکت حزب اعتدال و توسعه در انتخابات مجلس اظهار داشت: همان‌طور که می‌دانید در سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۴۰۰، حزب اعتدال و توسعه کاندیدایی معرفی نکرد چون محدودیت‌هایی در انتخاب کاندیداها داشتیم. متاسفانه به‌دلیل ردصلاحیت‌هایی که در  آن دوره‌ شاهد بودیم، در انتخابات شرکت نکردیم و برخی از احزاب نیز به میدان نیامدند. امسال هم بر اساس توصیه‌های مقامات کشور از اینکه انتخابات باید بر اساس یک اصل رقابتی، سالم و امن برگزار شود، اعضای حزب اعتدال و توسعه در تابستان امسال در گردهمایی که با همفکرانمان در همه استان‌ها داشتند، قرار را بر این گذاشتند که همه کاندیداهای همفکرمان در انتخابات شرکت کنند و در مرحله اول و دوم ثبت‌نام کردند. ما منتظر هستیم که در موضوع تایید صلاحیت توسط شورای نگهبان طی دو ماه آینده چه اتفاقاتی می‌افتد. سیدعلی آقازاده، در رابطه با ارائه لیست واحد توسط این حزب و نظر حسن روحانی درباره انتخابات گفت: قرار بر این است که ما در صورت تایید صلاحیت کاندیداهایمان، لیست بدهیم و در همه حوزه‌ها کاندیدا معرفی کنیم. در این زمینه باید منتظر بمانیم که طی دو ماه آینده چه اتفاقی رخ می‌دهد. اگر واقعا شرایط به گونه‌ای باشد که کاندیدا نداشته باشیم قطعا حزب در ارائه لیست تجدیدنظر می‌کند و این موضوع را به اطلاع همفکران خود می‌رساند. اگر ما گزینه‌های متعددی داشته باشیم حتما شرکت می‌کنیم. این عضو شورای مرکزی حزب اعتدال توسعه افزود: این تصمیم‌گیری بر اساس نظر شورای مرکزی در جلسه با دکتر روحانی اتخاذ شد. نظر آقای روحانی هم به همین شکل بود. آقازاده درباره احتمال ائتلاف روحانی با لاریجانی بیان داشت: در بحث ائتلاف ما با احزاب نیز مسائلی مطرح است و بحث جدی است. جلسات فراوانی هم تشکیل شده است. ما با احزاب و جریانات همسو و همفکر در سه ماه گذشته جلسه داشتیم. اگر شرایط به گونه‌ای باشد که بتوانیم شرکت کنیم ما این آمادگی را داریم که لیست‌های ائتلاف چند جریان سیاسی همسو را به خود نزدیک کنیم. حتی با جریان و تشکیلات همسو با لاریجانی و احزاب دیگر کشور هم مباحثی مطرح است. مثلا ما با کارگزاران در یک نقاطی مشترک هستیم و می‌توانیم در برخی حوزه‌ها به شرطی که به تفاهم برسیم و کاندیداهایی که از نظر همسو بودن و همفکر بودن نزدیک به ما هستند، در لیست مشترک قرار بگیرند.

منبع: آرمان ملی

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.