لزوم توجه به خانواده در برنامه های کلان ملی

دکتر سمانه ذوالقدر جهرمیدکتر سمانه ذوالقدری جهرمی
عضو هیات علمی دانشگاه

نهاد #خانواده، نقشی بنیادین و غیر قابل انکار در رشد و شکوفایی زیر ساخت های اجتماعی، سیاسی و اقتصادی هر جامعه ایفا می کند. نادیده گرفتن و سست شدن ارکان این نهاد مهم، ضمن آن که تمام جنبه های زندگی انسانی در جوامع امروزی را به ورطه نابودی می کشاند، توسعه و پیشرفت اقتصادی، اجتماعی و سیاسی را نیز به حاشیه تردید می برد.
به نظر می رسد آن چه امروز می تواند به نجات، بهبود، ارتقا و توسعه همه جانبه جامعه منجر شود، تلاش در جهت تقویت این نهاد حیاتی با تاکید بر استیفای حقوق قانونی زنان به عنوان یکی از ارکان اصلی خانواده است.
آشفتگی ها و بی برنامگی های کنونی در حوزه سیاست گذاری اجتماعی نهاد خانواده و حمایت از حقوق زنان در ایران، ناشی از توقف مباحثات در سطح جدل و منازعه است. از این رو، برای گذر از این سطح ضرورت دارد با بازخوانی سیر تحولات گذشته و نقد مبتنی بر روش و اندیشه، آسیب های انباشته شده و مغفول مانده در طی سالیان متمادی، کالبدشکافی گردد و اقدامی عملی در راستای تقویت نهاد خانواده انجام گردد. بدون شک این مهم میسر نخواهد شد مگر آن که ضرورت و فوریت نیاز جامعه به ثبات، آرامش و استغنای مادی و معنوی که بستر و اساس آن از درون خانواده ها پایه ریزی می شود، فهمیده و فهمانده شود.
از این رو مجلس شورای اسلامی با رسالتی بسیار مهم و تعیین کننده رو به روست تا تعهد و مسئولیت خود را در قبال تقویت نهاد خانواده با طرحی مبسوط، جامع و راهگشا به جا آورد که از نظر ما در ائتلاف کاندیداهای مستقل، این وظیفه با زمینه سازی برای تأسیس #وزارت_خانواده انجام خواهد شد.

 

 

* عضو شورای مرکزی ائتلاف کاندیداهای مستقل سراسر کشور

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.