از اصولگرایان تا اصلاح‌طلبان؛ رقابت اصلی در انتخابات مجلس بین کدام یک از لیست‌های سیاسی است؟

لیست‌های انتخاباتی تنها ۴۸ ساعت مانده به انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی منتشر شده است که به نظر می‌رسد رقابت اصلی بین لیست شورای ائتلاف نیروهای انقلاب و اصلاح‌طلبان است.

سوت پایان تبلیغات انتخابات مجلس شورای اسلامی ساعت ۲۴ پنج‌شنبه به صدا در می‌آید.

به نظر می‌رسد با توجه به اوضاع میدانی ترازوی سیاسی انتخابات مجلس شورای اسلامی بین جریان اصولگرایی، اصلاح‌طلب و مستقل در حال وزن‌کشی است.

۱-اصولگرایان:

این جریان بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۶ جریانی با نام شورای ائتلاف نیروهای انقلاب تشکیل دادند تا به‌صورت متحد و یکپارچه در انتخابات سال ۹۸ و ۱۴۰۰ حضور داشته باشند. افرادی مانند؛ غلامعلی حداد عادل، مهدی چمران، بسیاری از احزاب اصولگرا و جبهه پایداری و در این اواخر محمدباقر قالیباف این جریان را تشکیل می‌دادند. مبدع شورای ائتلاف نیروهای انقلاب آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی بود که بعد از ورود به قوه قضائیه از این جبهه استعفا داد. نیروهای اصولگرا بعد از برگزاری مجمع عمومی نیروهای ائتلاف در سراسر کشور به لیست و افراد واحد برای حوزه‌های انتخابیه خودشان رسیدند.

این گروه بعد از کش‌وقوس‌های فراوان و دادن لیست‌های جداگانه بالاخره در نیمه شب سه‌شنبه با هم ائتلاف کردند و لیستی واحد را برای انتخابات معرفی کردند. قبل از این لیست واحد آنها سه لیست جداگانه ارائه کرده بودند. به نظر می‌رسد محمدباقر قالیباف، زاکانی و آقاتهرانی گزینه‌های نیروهای انقلاب برای ریاست مجلس شورای اسلامی بعد از پیروزی در انتخابات هستند. شعار اصولگرایان نجات اقتصاد ایران است. گفتنی است؛ لیست‌هایی به نام جبهه پیشرفت، رفاه و عدالت و جهادگران ایران اسلامی هم معرفی شدند.

البته بخشی از وزرای سابق احمدی‌نژاد به سرلیستی سیدمحمد حسینی هم لیستی برای انتخابات مجلس ارائه کرده‌اند که اکثر این افراد از مدیران دولت سابق هستند.

۲-اصلاح‌طلبان:

این طیف سیاسی بعد از پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۳۹۲ و ۱۳۹۶ و همچنین پیروزی در لیست اصلاحات در انتخابات مجلس شورای اسلامی و شورای شهر توانست دوباره به اریکه قدرت سیاسی کشور بازگردد، اما وضعیت نابسامان اقتصادی و معیشتی مردم، از بین رفتن برجام و مشکلات نظیر بیکاری و سیاسی‌کاری فراکسیون اصلاح‌طلب در مجلس سبب نارضایتی بسیاری از اصلاح‌طلبان شد. بخشی از بدنه آنها تئوری فاصله گرفتن از دولت و عبور از روحانی را کلید زدند. برخی دیگر مانند تاجیک و سعید حجاریان تحریم یا خروج از قدرت را سرلوحخ قرار دادند. البته خاتمی و بخش نزدیک به او مثل عارف بر حضور در انتخابات تأکید کردند.

آنها به نتایج صلاحیت‌ها بسیار اعتراض داشتند و می‌گفتند که هیچ‌کدام از آنها تأیید نشده‌اند، اما بعد از پایان مراحل تأیید صلاحیت توسط شورای نگهبان اصلاح طلبان در دقیقه ۹۰ دو لیست انتخاباتی دادند. یک لیست توسط حزب کارگزاران سازندگی منتشر شد و اصلاح‌طلبان هم یک لیست تقریباً مشترک به سرلیستی مجید انصاری، معاون پارلمانی سابق روحانی و عضو مجمع روحانیون مبارزه منتشر کردند. آنها شعارشان را زندگی بهتر در ایران قرار داده‌اند. این دو لیست اشتراک‌های زیادی دارند و هر کدام به اسم یاران هاشمی و یاران خاتمی معروف شده‌اند.

۳- مستقلان:

این بخش بسیار متنوع و سیار است؛ زیرا اکثر داوطلبانی که در لیست اصلاح‌طلبان یا اصولگرایان قرار نگرفته‌اند، لیستی تحت عنوان مستقلین منتشر کرده‌اند. اما معروف‌ترین لیست های این جریان در این دوره و در غیاب لیست جبهه مستقلین و اعتدالگرایان ایران (که در جارجوب قانون احزاب عمل می کند و مسئولیت آن بر عهده قدرتعلی محتشمیان است) دو لیست است:
اول، لیست جبهه متحد مستقلین که توسط فومنی و متانی و با توجه به کمیسیون‌های تخصصی مجلس و اغلب با حضور چهره‌های دارای سابقه سیاسی در مجلس یا دولت تنظیم شده است.

دوم، لیست ائتلاف کاندیداهای مستقل؛ که از مستقل بودن تعریفی متفاوت از شکل حضور در انتخابات دارد و آن را استقلال در فکر و رأی، به عنوان یک ویژگی مربوط به شخصیت انسان و عدم وابستگی به کانونهای قدرت و ثروت معرفی می کند و در سه دوره اخیر انتخابات مجلس هم لیست داده و مسئولیت آن با حسین رمضانی خردمردی، دانش آموخته علوم سیاسی است.
افراد این لیست، مرتبط با برنامه های محوری ائتلاف و مشتمل بر چهره های سرشناس سیاسی و نامزدهای اغلب جوان دارای رزومه علمی هستند و در این دوره، دو دولتمرد سابق (الهام امین‌زاده و رامین مهمان‌پرست) سرلیست آن بوده اند.

انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی روز دوم اسفند در ۲۰۸ حوزه انتخابیه برگزار خواهد شد. نزدیک به ۵۸ میلیون نفر واجد شرایط برای رأی دادن در این انتخابات هستند.

۴-اعتدال و توسعه(یاران روحانی):

این حزب به دبیرکلی محمدباقر نوبخت و یا حضور برخی از افراد نزدیک به روحانی مانند؛ علی جنتی و محمود واعظی فعالیت می‌کند. این حزب در دوره‌های قبل در لیست اصلاح‌طلبان قرار داشت و در این دوره لیست‌های حمایتی از کاندیداها در سراسر کشور منتشر کرده است.

این حزب در تهران هنوز لیستی را معرفی نکرده است. البته روحانی هم در نشست خبری رئیس‌جمهور گفته بود از هیچ لیستی حمایت نمی‌کند و لیست یاران روحانی وجود ندارد.

 

رقابت اصلی در انتخابات مجلس بین کدامیک از لیست‌های سیاسی است؟
منبع : خبرگزاری آنا با اصلاح درباره مستقلها

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.