شفافیت در نظارت اولویت شورای شهر پنجم باشد

577703SHORA یک عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس دهم معتقد است، یکی از اولویت‎های مهم شورای پنجم این است که به طور شفاف فرایند سازوکار نظارت را برای مردم بیان کنند، درحال‎حاضر به علت عدم شفاف‎سازی مردم به درستی از سازوکار و اقدامات شورا و همچنین از قوانین آگاهی ندارند. در شورای پنجم اولویت در این است که قانون‎گذاری در صحن شورا به گونه‎ای باشد که مردم در جریان کامل آن قرار گیرند.

عملکرد شورای شهر چهارم، در نگاه مردم عملکرد موفقی نبوده است، خیلی از مردم حضور ناکارآمد هنرمندان و ورزشکاران در شورای شهر را اشتباه دانسته و بحث و جدال‎های آنها را به سوژه‎های طنز تبدیل کرده‎اند، انتقاد خیلی دیگر از مردم هم به عملکرد ضعیف اعضای شورای شهر در زمینه نظارت بر کار شهرداری بخصوص پس از حادثه پلاسکو بوده است.

برخی از اعضای شورای شهر بارها به صراحت اعلام کرده‎اند شورا توانایی و قدرت لازم برای نظارت برکار شهرداری را ندارد. خیلی از آنها چاره را در دست مجلس شورای اسلامی دانسته و تاکید کرده‎اند مجلس باید قوانینی در راستای افزایش قدرت شورا تصویب کند تا شورای شهر بتواند وظیفه نظارتی خود را به درستی و به دور از خلاءهای قانونی انجام دهد.
 
اما دور پنجم انتخابات شورای شهر در حالی برگزار خواهد شد که هنوز گلایه‎ها و انتقادات قبلی به شورا وارد است و در خصوص اقداماتی برای رفع آن هیچ شفاف‎سازی صورت نگرفته است.

پروانه مافی، عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس دهم در گفت‎وگو با رویداد۲۴ گفت: یکی از ضعف‌های مهم شوراها (به‎ویژه در شورای چهارم) عدم نظارت و یا نظارت خیلی ضعیف شورای شهر بر کار شهرداری بوده که انتقادات زیادی در این باره بر اعضای فعلی شورای شهر وارد شده است.
 
او ادامه داد: یکی از اولویت‎های مهم شورای پنجم این است که به طور شفاف فرایند سازوکار نظارت را برای مردم بیان کنند، در حال حاضر به علت عدم شفاف‎سازی مردم به درستی از سازوکار و اقدامات شورا و همچنین از قوانین آگاهی ندارند. در شورای پنجم اولویت در این است که قانون‎گذاری در صحن شورا به گونه‎ای باشد که مردم در جریان کامل آن قرار گیرند.
 
مافی اظهار داشت: مجلس شورای اسلامی از دو طریق می‎تواند در این امر به شورای شهر کمک کند، یکی از طریق شورای عالی استان‎ها و دیگر از طریق لوایح وزارت کشور.  مجلس آمادگی دارد برای تنظیم لوایح شورای عالی استان‎ها و برای اصلاح  قوانینی که به نقش نظارتی شورای شهر کمک می‎کند اقدامات لازم را انجام دهد.
 
این عضو کمیسیون شوراها  بیان کرد: اما فقط بخشی از این عملکرد ضعیف مربوط به ضعف‎های قانونی است و بخش عمده‎ای از آن به توافق‎های برخی از اعضای شورای شهر با شهرداری مربوط می‎شود. این توافق‎ها باعث شده است که برخی اعضای شورا از نظارت قانونی بر کار شهرداری چشم پوشی کنند.
 
مافی همچنین در پاسخ به این سوال که وضعیت بررسی صلاحیت کاندیدا در چه مرحله‎ای است، گفت: ابتدا هئیت اجرایی صلاحیت‎ها را بررسی می‎کند، سپس از کلیه قوا نظرخواهی می‎شود و با توجه به نظر کلی صلاحیت کاندیداي مورد نظر تایید یا رد می‎شود. در حال حاضر هیئت اجرایی در حال بررسی صلاحیت‎ها است.

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.