بعید است دو جناح در انتخابات شوراها لیست واحد ارایه کنند

روزنامه اعتماد در گفت وگو با امیررضا واعظ آشتیانی سخنگوی جبهه یاران انقلاب اسلامی به بررسی مکانیزم بستن لیست انتخاباتی اصولگرایان پرداخت و نوشت: اعضای شورای مرکزی جمنا بارها اعلام کرده‌اند که در چیدمان لیست انتخابات شوراها هیچ دخالتی ندارند و بیشتر بر محور انتخابات ریاست‌ جمهوری فعالیت می‌کنند.

در ادامه این گفت وگو می خوانیم: این روزها کمتر از فعالیت جناح راست در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا صدایی شنیده می‌شود. حدود یک ماه تا این انتخابات باقی مانده است و این جریان سیاسی در سکوت خبری لیست ٢١ نفره شوراهای اسلامی شهر وروستا را می‌بندد. از امیررضا واعظ آشتیانی، سخنگوی جبهه یاران انقلاب اسلامی در مورد مکانیزم بستن لیست انتخاباتی اصولگرایان پرسیدیم که در زیر آمده است:

** اصولگرایان برای بستن لیست انتخابات شوراها چه مکانیزمی را انتخاب کرده‌اند؟
برخی گروه‌ های مختلف اصولگرا تجمیع شده‌اند و بنا است تا چیدمان لیست انتخاباتی اصولگرایان را به عهده بگیرند. آنها به تفاهمی رسیده‌اند که در تعیین ٢١ نفر کاندیدای شورای شهر تهران نقش داشته باشند و افراد را بر اساس شاخص ‌های موجود انتخاب کنند.

** تیمی که وظیفه مدیریت را به عهده دارد، بر چه اساسی انتخاب شده است؟ سهمیه احزاب در لیست انتخاباتی در نظر گرفته شده است؟
تا آنجا که من خبر دارم افراد معرفی می‌شوند و چیدمان لیست انتخاباتی بر اساس سهمیه گروه‌ها نیست. تعدادی از افراد با توجه به برخی شاخص‌ها به کارگروه معرفی می‌شود و آن کارگروه به افراد امتیاز می‌دهد و از میان آنها انتخاب می‌کند.

** این کارگروه بر چه مبنایی انتخاب شده است و چه کسانی هستند؟
گروه‌های سیاسی با تعاملاتی که با هم انجام دادند، به این نتیجه رسیده‌اند. البته همه گروه‌های اصولگرا در این کارگروه نقش ندارند. لیکن درصد قابل توجهی از اصولگرایان به این نتیجه رسیده‌اند که کارگروهی را تشکیل دهند و آن کارگروه تصمیم‌گیری‌های لازم را انجام دهد. احتمال دارد که انتخاب ٢١ نفر هم مثل موضوع انتخاب ٣٠ نفر مجلس شورای اسلامی سال ٩٤ با چالش مواجه شود. در عین حال فعلا بحث شاخص‌های افراد را پیش می‌برند. مردم در انتخاب کاندیداها به صورت لیستی رای می‌دهند. مردم وقتی نگاه می‌کنند و می‌بینند در انتخاب افراد، شایسته ‌سالاری رعایت نمی ‌شود و کسانی که کارآمد هستند در لیست قرار نمی‌گیرند، به لیست رای نمی ‌دهند.

** یعنی معتقدید لیستی که بر اساس شایسته‌ سالاری بسته نشود، رای نمی ‌آورد؟
همین طور است. نه تنها اصولگرایان بلکه اصلاح ‌طلبان نیز اگر لیستی بر اساس شایسته ‌سالاری تنظیم نکنند، نمی‌تواند رای بیارود. وقتی که سهم‌خواهی، ملاک قرار بگیرد و بازی سیاسی به وجود بیاید و منیت ‌ها جایگزین شود، چنین اتفاقی می‌افتد. اگر نسخه‌ های از قبل پیچیده شده اجرا شوند، هر گروه سیاسی‌ ای که باشد، موفق نخواهد شد. مردم از افراد تکراری و افرادی که توانایی تصمیم‌گیری و مدیریت کلانشهر‌ها را ندارند، حمایت نمی‌کنند. گروه ‌های سیاسی باید انتخاب درستی انجام دهند.

** چرا چندان صدایی از فعالیت اصولگرایان در مورد انتخابات شوراها شنیده نمی‌شود؟
انتخابات شوراها مقارن با انتخابات ریاست‌ جمهوری است. انتخابات ریاست‌جمهوری به مراتب پیچیده‌تر است و همین امر باعث می ‌شود که انتخابات شوراها به صورت ناخواسته در لوا و زیر پوشش انتخابات ریاست‌ جمهوری قرار بگیرد. فضای امروز کشور بیشتر فضای انتخابات ریاست‌جمهوری است تا انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا.‌ای کاش انتخابات شوراها در زمان دیگری برگزار می‌شد.

** مکانیزمی که بر اساس آن لیست انتخابات شوراها بسته می‌شود، چیست؟
افراد کارگروه انتخابات شوراهای شهر و روستاها را نمی‌توانم نام ببرم ولی می‌توانم بگویم برخی گروه‌های سیاسی نمایندگانی در این کارگروه دارند و آن نمایندگان نهایتا در مورد افراد مختلف اظهارنظر می‌کنند و لیست را می‌بندند.

** شاخص ‌های تعیین شده چیست؟
بی اطلاع هستم. اگر لیست شایسته از سوی اصولگرایان بسته نشود مردم دوباره واکنش نشان خواهند داد. لیست کارآمد می‌تواند انگیزه‌ای برای مشارکت مردم نیز باشد.

** شاخصه را همان کارگروه تعیین کرده است؟
بله.

** پیش‌بینی شما این است که اصولگرایان یک لیست انتخاباتی ارایه می‌کنند یا خیر؟
امید ما این است که لیست واحد باشد اما پیش‌بینی می‌کنم که هر دو جناح سیاسی لیست واحد ارایه نکنند.

** اصولگرایان نیز خیلی فعالیت‌های انتخابات شورای شهر را شفاف‌سازی نکرده‌اند و در سکوت خبری فعالیت می‌کنند. چرا؟
دلیلی ندارد که شفاف‌سازی صورت گیرد. همان طور که اصلاح‌طلبان نیز در فضای بسته فعالیت می‌کنند. اصلاح‌ طلبان مرجع مشخصی برای فعالیت ‌های ‌شان دارند و نام افرادی که در بستن لیست ‌شان نقش دارند، نیز مشخص است.

فعالیت اصولگرایان نیز شبیه اصلاح‌ طلبان است اما با یک ادبیات متفاوت. قطعا در آینده اصولگرایان مصاحبه می‌کنند و گزارشی از عملکردشان می‌دهند. گزارش عملکردشان لیستی است که قرار است ارایه کنند.

*منبع: روزنامه اعتماد، 1396.1.17

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.