انتخابات مجلس از نگاه مقام معظم رهبری؛ از مشخصات انتخاب نامزد اصلح تا “حق الناس” دانستن رای مردم

 رهبر معظم انقلاب در سال‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های متمادی بر حضور همه مردم پای صندوق رای تاکید ویژه داشته و در آستانه هر انتخاباتی به مردم، کاندیداها و مجریان برگزاری انتخابات رهنمودهایی داشته اند.

 

به گزارش خبرآنلاین، حضرت آیت الله خامنه ای در توصیه های انتخاباتی خود به کاندیداها همواره بر ضرورت رعایت اخلاق انتخاباتی و سیاسی، پرهیز از اسراف در تبلیغات و اجتناب از دادن وعده های دروغ و نشدنی به مردم تاکید کرده اند.

ایشان همچنین بر سلامت انتخابات تاکید کرده و رای مردم را مصداق "حق الناس" عنوان کردند که باید از آن صیانت شود.

معظم له در همین زمینه هجدهم شهریور ماه سال جاری در جمع اقشار مختلف مردم فرمودند: رأی مردم به معنای واقعی کلمه «حق الناس» است و مراقبت از رأی هر ایرانی، «واجب شرعی و اسلامی» است و هیچ کس حق ندارد در این امانت خیانت کند ضمن اینکه «نتیجه آرای» مردم نیز مظهر کامل حق الناس است و همه باید در مراقبت و دفاع از آن تلاش کنند.

ایشان در آستانه انتخابات مجلس دهم و دوره پنجم خبرگان رهبری در دیدار مردم قم که در دی ماه برگزار شد تاکید کردند: "همه در انتخابات شرکت کنند، حتی کسانی که نظام را قبول ندارند برای حفظ و اعتبار کشور شرکت کنند، ممکن است کسی بنده را قبول نداشته باشد، انتخابات مال رهبری نیست مال ایران اسلامی و جمهوری اسلامی است، این موجب تقویت نظام و تأمین ماندگاری آن و باقی ماندن کشور در حصار امنیت کامل و بالا رفتن اعتبار و ابهت ملت است".

در جدول زیر گزیده‌ای از بیانات رهبر انقلاب اسلامی پیرامون اهمیت انتخابات مجلس شورای اسلامی که در آستانه ادوار مختلف انتخابات ایراد فرموده اند را بخوانید:

انتخابات ادوار مجلس

بیانات

منبع

  

دوره دهم

*حضور همگانی مردم در انتخابات ، به عنوان خونی تازه، عزت و اقتدار ایران و نظام را بیمه می کند و اهداف دشمن حیله گر غدار را خنثی خواهد کرد.
*انتخابات تجدید قوای ملت و بیعتی تازه با اهداف انقلاب است.
*حضور ملت در انتخابات و تجلی دوباره ارتباط مستحکم مردم و نظام، به معنای نصرت جمهوری اسلامی و ناکام ماندن اهداف دشمن است.

دیدار فرماندهان نیروی هوایی ارتش/

19 بهمن 94

*اگر ملت ایران خوب، قوی و مصمم وارد میدان انتخابات شود و صندوق های رأی را از رأی و عزم خود پر کند، جمهوری اسلامی ایران به خود خواهد بالید.
* مهمترین شرط یک رقابت سالم، شرکت همه واجدان شرایط رأی دادن و حتی آن کسانی است که نسبت به نظام مسئله دارند.
*باید افرادی را برگزید که بعد از نشستن بر مسند مسئولیت، خود را سپر بلای مشکلات کشور قرار دهند و مصالح ملی را زیر پا نمی گذارند.
* اینکه مقید باشیم کسانی به مجلس بروند که نظام و مصالح آن و ارزش‌های کشور را قبول داشته باشند، یک حق عمومی است که در سلامت انتخابات مؤثر است.

دیدار دست اندرکاران انتخابات مجلس و خبرگان/ 30 دی 94

 

*احساس مسئولیتِ مردم که در حضور در انتخابات جلوه گر می شود از عناصر «ماندگاری انقلاب» است.
*همچون گذشته اصرار داریم که همه، حتی کسانی که نظام را و رهبری را قبول ندارند پای صندوق ها بیایند چرا که انتخابات متعلق به ملت ایران است.
* آرا و سلایق مختلف، ایراد ندارد، مهم آن است که تلاش و دقت کنیم که انتخاب ما، انتخاب درستی باشد.
* مجلسی که در قضیه هسته ای و دیگر مسائل مقابل دشمنان بایستد و شجاع، مستقل و آزاد، حرف‌ها و مواضع ملت را بیان کند با مجلسی که در مسائل گوناگون حرف‌های دشمن را تکرار می کند، از زمین تا آسمان تفاوت دارد.
* شناخت کاملِ یکایک نامزدها، واقعاً دشوار است اما می توان با دقت در سوابق و مواضعِ نامزدها تصمیم گرفت.
*رأی مردم به معنای واقعی کلمه «حق الناس»  است و  مراقبت از رأی هر ایرانی، «واجب شرعی و اسلامی» است و هیچ کس حق ندارد در این امانت خیانت کند ضمن اینکه «نتیجه آرای» مردم نیز مظهر کامل حق الناس است و همه باید در مراقبت و دفاع از آن تلاش کنند.

دیدار مردم قم/

19دی 94

 

  

دوره نهم

 

*حضور مردم در انتخابات، کشور را به پیش خواهد برد و دشمن را در اجرای توطئه هایش دچار تردید و تزلزل و وادار به عقب نشینی خواهد کرد.
* نتیجه انتخابات، انتخاب مجلس و نمایندگانی خوب برای ورود به عرصه کار و خدمت خواهد بود

 دیدار مردم آذربایجان/

26 بهمن 90

* حضور مردم در انتخابات به عنوان یکی از مظاهر دخالت مردم در سرنوشت کشور، حضوری پرشور و دشمن شکن خواهد بود.
*همه مسئولان و نامزدها نیز وظیفه دارند که با پایبندی به قانون، زمینه یک انتخابات سالم و رقابتی را بوجود آورند.
*رقابت غیر از خصومت و تهمت زنی متقابل است، رقابت به معنای اثبات خود با نفی دیگران نیست. رقابت، دادن وعده های خلاف قانون، برای جلب نظر مردم نیست.
*در انتخابات مختلف، چه در زمان حیات امام (ره) و چه بعد از ایشان، هیچ موردی که انتخابات را ناسالم کرده و یا نتیجه آن را تغییر داده باشد، وجود نداشته و همان رأی و انتخاب مردم، واقع شده است.
*نامزدها باید با قصد خدمت وارد عرصه انتخابات شوند زیرا اگر کسانی با هدف قدرت طلبی و بدست آوردن ثروت و یا انگیزه های ناسالم دیگر وارد انتخابات شوند، به مردم و کشور خدمت نخواهند کرد.

دیدار مردم قم /

19 دی 1390

 

دوره هشتم

*حضور گسترده و همه جانبه مردم در انتخابات، تلاش براي شناسايي و انتخاب نامزدهاي اصلح و مراعات رفتار صحيح انتخاباتي و پرهيز از تخريب نامزدها، ضروري است.
* هنر مردم شهرهاي مختلف اين است كه از ميان اين نامزدها، بهترين افراد را از لحاظ ايمان، اخلاص،‌امانت، دينداري و آمادگي براي حضور در ميدان هاي انقلاب انتخاب كنند و به كساني رأي دهند كه نسبت به نيازهاي مردم دردشناس ترين و دردمندترين افراد باشند.
* در شناخت نامزدها، نبايد تبليغات رنگين و متنوع و يا وعده هاي بزرگ و غيرعملي عمران و آباداني را ملاك قرار داد چرا كه اينگونه كارها وظيفه دولت است و وظيفه نماينده مجلس شناخت و تصويب قوانين مورد نياز و مشخص كردن مسير حركت قوه مجريه است.
*هتك آبرو و تخريب افراد در شب نامه ها، مطبوعات، پايگاه‌هاي اينترنتي و ديگر وسايل، به هيچ وجه صحيح و مصلحت نيست و اينجانب درخواست و اصرار مي كنم كه علاقه مندان نامزدها فقط به تبليغ و تعريف از افراد مورد نظر خود بپردازند و از روش هاي تخريبي معمول در برخي كشورها به شدت پرهيز كنند.

دیدار مردم یزد/

12 دی 86

 

 

*من در انتخابات مختلف ، همواره بر حضور گسترده و پرشور مردم تأكيد دارم زيرا حضور پاي صندوق هاي رأي خلاف خواست و نظر دشمن است.
*مهم ترين شاخص براي انتخاب افراد اين است كه بايد مسئولان و منتخبان روز به روز شعارهاي انقلاب اسلامي را زنده تر كنند و اين مسئله ربطي به جناح بندي ها و اسم ها ندارد.
* كساني بايد در مراكز تصميم گيري حضور يابند كه معتقد به اسلام، شعارهاي انقلاب و توانايي هاي ملي باشند.
* بايد مراقب ورود افراد دورو و دورنگ و كساني كه ظاهر و باطن آنان يكي نيست، به مجلس بود.

دیدار مردم آذربايجان شرقی

۲۸ بهمن ۸۶

 

*شركت در انتخابات فريضه و وظيفه اي ملي است.
*همه بايد خود را موظف به شركت در انتخابات بدانند و در اين مسير نيز بهانه جويي نكنند.
* من به دست اندركاران انتخابات توصيه كرده ام كه بايد قانون به شدت رعايت شود و همه نيز بايد الزامات قانوني را بپذيرند و تسليم قانون باشند زيرا قانون حد فاصل حق و باطل است و قانون را نبايد دور زد.
* بايد مراقب بود به كسي ظلم نشود و در مقابل، حق مردم نيز تضييع نشود و با لحاظ قانون بايد رعايت كرد كه افراد ناصالح معرفي نشوند و انسانهاي صالح هم از حقوق خود محروم نشوند.

دیدارفرماندهان نيروي هوايي ارتش جمهوری اسلامی/

۱۹بهمن۸۶

 

دوره هفتم

 *حضور مردم در پاى صندوق‌هاى رأى، مصون ساز سرنوشت ملت و مردم است و دشمن را از تعرض و تجاوز و پُررويىِ بيشتر باز مى دارد.
* انتخابات مجلس مظهر دخالت مردم در سرنوشت خود و كشورشان است؛ چون مجلس مركز قانونگذارى است. قانون يعنى جاده اى كه باز مى شود تا مسئولان اجرايى از آن جاده حركت كنند و با تلاش خود گوشه و كنار و زواياى كشور را آباد و اصلاح كنند.
* طبق قانون اساسى ما مجلس ناظر بر دولت است. اگر دولت در جايى بد و يا كج حركت كند، پا در راه نادرستى بگذارد و خداى نكرده سوءاستفاده اى بشود و فسادى به وجود بيايد، مركزى كه مى تواند جلوى فساد و انحراف را بگيرد، مجلس است.
 *مردم براى مصالح خود، مصالح كشور و مصالح نظام بايد نگذارند انتخابات از آن شكوه و عظمت خودش بيفتد.
*من از نامزدهاى انتخاباتى خواهش مى كنم در تبليغات، حرف‌هاى واقعى بزنند و كارهايى كه مى توانند انجام دهند و آنچه واقعاً عقيده شان هست، آن را به مردم بگويند. مردم را آزاد بگذارند تا هركس را خواستند، انتخاب كنند.

اقامه نماز جمعه تهران به امامت مقام معظم رهبري

۲۴ بهمن82

 

 

*دشمن و دستگاه هاى استكبارى از انتخابات مى ترسند؛ بنابراين از همه نيروى خود استفاده مى كنند شايد بتوانند انتخابات و حضور مردم و رأى آزاد و دخالت مردم در سرنوشت خود را از اين ملت و از اين كشور بگيرند.
*آنچه وظيفه دولت و ملت است، اين است كه در مقابل توطئه دشمن بايستند. انتخابات بايد در موعد خود بدون حتّى يك روز تأخير انجام بگيرد.

ديدار قشرهاي مختلف مردم

 15بهمن 82

 

دوره ششم

* حضور گسترده و يكپارچه مردم در پاى صندوق‌هاى رأى نشانه استحكام و پايدارى نظام اسلامى است.
*شركت در انتخابات هم "حق" و هم "تكليف" است.
* هر كس به نظام جمهورى اسلامى و سربلندى آن علاقه مند است، در انتخابات شركت خواهد كرد.
* انتخابات بايد به دور از تشنج، درگيرى برگزارى شود. *نامزدهاى نمايندگى مجلس داراى آراء، عقايد و سلايق مختلفى هستند ومردم با شناسايى و تدبر و در فضايى آرام به نامزد مورد علاقه خود رأى خواهند داد.
* انتخابات آتى آزمايش بزرگى براى ملت و دولت ايران است و بدون ترديد ملت بيدار و هشيار ما يكبار ديگر آمريكا، مستكبران و مراكز صهيونيستى را ناكام خواهد كرد.

ديدار دست‏اندركاران برگزارى کنگره عظیم حج/

۲۶ بهمن78

*حضور چشمگير، پرنشاط و پرشور ملت ايران در انتخابات مجلس حائز اهميت بسيار است. 
* وزارت كشور بايد دقيقاً بر طبق قانون عمل كند و با رعايت امانت و دقت مانع خيانت به آراء مردم شود و شوراى نگهبان نيز بايد مراقب باشد و با اداى حق مردم، مانع از راهيابى بدخواهان به مجلس شود.

ديدار اقشار مختلف مردم

۱۳ بهمن78

 

دوره پنجم

*نمايندگاني‌ كه‌ مؤمن‌، شجاع‌، مسئوليت‌ شناس‌، دلسوز و خدمتگزار مردم‌ و مأيوس‌كننده‌ دشمن‌ باشند، يك‌ مجلس‌ خوب‌ و شايسته‌ را به‌ وجود خواهند آورد و چنين‌ مجلسي‌ نيز دولتي‌ خوب‌ و كارامد را بر خواهد گزيد كه‌ ثمره‌ آن‌ حركت‌ صحيح‌ و كار خوب‌ براي‌ مردم‌ است‌ بنا براين‌ مجلس‌ خوب‌ كليد كارهاي‌ صحيح‌ در كشور محسوب‌ مي‌شود.
* مردم‌ بايد در گزينش‌ نمايندگان‌ خود به‌ دقت‌ تحقيق‌ و مطالعه‌ كنند و از روي‌ احساس‌ وظيفه‌ به‌ پاي‌ صندوق هاي‌ رأي‌ بروند و با همين‌ احساس‌ آراء خود را به‌ صندوق بريزند.

مراسم‌ فارغ‌التحصيلي‌ دانشجويان‌ دانشگاه‌ افسري‌ ارتش‌

۱۶ اسفند 74

 

دوره چهارم

*افرادي كه به لحاظ مالي، اخلاقي،عقيدتي و سياسي فاسد هستند و يا كساني كه با فتنه گري نظام را تضعيف مي كنند و باانگيزه هاي سياسي،‌ شخصي يا خصلتي به مقابله با نظام برخاسته اند نبايد در تريبون با عظمت مجلس حضور يابند.
*: كساني كه ازگفتن مطلب خلاف واقع و دروغ و تهييج بناحق مردم و باطل را حق و حق را باطل جلوه دادن ابايي ندارند و يا در امر معامله و تصرفات مالي دچار فساد هستند نبايد اجازه ورود به مجلس را بيابند. توجه به اين مسئله اهميت زيادي دارد و در اين كار بايد ضوابط به شدت رعايت شود.
* حب و بغض ها نبايد در هيچ سطحي از سطوح كار دخالت كند. شناختن افراد و تشخيص مصاديق فتنه گري، سياسي كاري، كار خطي و تفكيك آن‌ها از يكديگر كار بسيار مهمي است. در رد و قبول افراد جهات خطي و سياسي و مواضع آن‌ها نسبت به افراد ديگر مطلقاً نبايد دخالت داده شود و نمي توان بر صرف ظواهر ابتدايي و بدون تحقيق به وجود جرمي در يك فرد حكم كرد.

* هرچه بيشتر افراد از جهات و جناح هاي مختلف در انتخابات شركت كنند براي نظام و شوراي نگهبان بهتراست.
*ما بايد كاري كنيم كه امكان و وسيله ورود اشخاص بيشتر فراهم شود و همه درهمه جا احساس كنند كه مي توانند فرد موردنظر خود را واقعاً آزادانه انتخاب كنند.

ديدار هيئت مركزي نظارت بر انتخابات

۴ اسفند70

 

*حضور گسترده مردم در انتخابات موجب تثبيت و تحكيم نظام جمهوري اسلامي و نشان دهنده يك دمكراسي روشن و سالم است.
* مجلس قوي و مردمي با نمایندگانی سالم و صالح پشتوانه نظام خواهد بود زيرا از چنين مجلسي است كه قوانين در جهت مصالح مردم و نظام تصويب مي شود.
*عده اي دلشان با اسلام و حكومت اسلامي چركين است و در انتخابات شركت نخواهند كرد و آن ها در محاسبات ما جایي ندارند. اين گروه فرياد مي زنند كه انتخابات آزاد نيست، اما به نظر ما انتخابات آزاد زماني است كه مردم با آرامش خيال به فرد مورد اعتماد خود رأي مي دهند.

سخنراني در جمع زائران حرم رضوی

16 فروردین 71

 

 

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.