۱۵ هزار نامزد وارد انتخابات شدند؛ خبری از ایده جدید است؟

شورای نگهبان اعلام کرده ۷۳ درصد از داوطلبانی که ثبت‌نام کرده بودند، تأیید شدند؛ اما این پرسش مطرح است که آیا صرف بالا بودن میزان داوطلبان در ایجاد فضای رقابتی در انتخابات و تاثیر مستقیم در آن کافی خواهد بود؟

شمارش معکوس تا برگزاری انتخابات اسفند آغاز شده و شورای نگهبان نیز نتایج نهایی بررسی صلاحیت‌های داوطلبان انتخابات مجلس و خبرگان رهبری را اعلام کرده است. برمبنای آنچه شورای نگهبان اعلام کرده ۷۳ درصد از داوطلبانی که ثبت‌نام کرده بودند تایید شدند و درواقع ۱۵هزار نفر از داوطلبان وارد کارزار انتخابات شدند، اما سوالی که در این میان وجود دارد این است که آیا صرف بالا بودن میزان داوطلبان در ایجاد فضای رقابتی در انتخابات و تاثیر مستقیم در آن کافی خواهد بود؟ اساسا بالا بودن این میزان چه تاثیری بر افزایش مشارکت در انتخابات خواهد گذاشت؟ این امر البته درحالی اعلام شد که برخی از نمایندگان احزاب و گروه‌های سیاسی معتقدند با وجود اینکه برخی از اعضای این احزاب در بررسی مجدد صلاحیت‌شان مورد تایید قرار گرفتند اما این میزان قابل توجه نبوده و همچنان تعداد زیادی از اعضای این احزاب مورد تایید قرار نگرفته‌اند. با این همه گام بعدی که بعد از اعلام نظرات شورای نگهبان مورد توجه قرار دارد، چگونگی حضور و نقش‌آفرینی احزاب و گروه‌های سیاسی در اسفند است. بعد از اتمام گمانه‌زنی‌ها و برمبنای آنچه نمایندگان برخی احزاب اعلام کردند، اصلاح‌طلبان معتدل نهایتا تا آخر این هفته لیست نهایی خود برای حضور در انتخابات را منتشر خواهند کرد. در جناح اصولگرایی نیز با توجه به اینکه اجماعی تحت عنوان امنا شکل گرفته، احتمال انتشار لیست از جانب این اجماع قوت پیدا کرده است اما در سمت دیگر نیز احتمالا شورای ائتلاف اصولگرایان با اجماعی تحت عنوان مبنا لیستی از نمایندگان مورد حمایت منتشر خواهد کرد، بر این اساس احتمالا در جریان اصولگرایی چند لیست منتشر خواهد شد و اصلاح‌طلبان نیز با اجماع با حزب اعتدال و توسعه لیست‌هایی منتشر خواهند کرد. براین اساس تا اینجا تقریبا اتفاق قابل توجهی در کنش احزاب برای حضور در انتخابات در مقایسه با چهار سال گذشته اتفاق نیفتاده و احزاب روی همان فرمان باندبازی‌های سیاسی حرکت می‌کنند و خبری هم از ایده و برنامه تازه‌ای برای ایجاد تاثیر مثبت در انتخابات اسفند دیده نمی‌شود. برای بررسی نگاه و تحلیل احزاب از نتایج بررسی صلاحیت‌ها توسط شورای نگهبان و تحلیل فضای انتخاباتی کشور با جواد هروی سخنگوی حزب اعتدال و توسعه، سعید نورمحمدی سخنگوی حزب ندای ایرانیان، منصور حقیقت‌‌پور از نمایندگان ادوار مجلس و نزدیک به لاریجانی و ابوالقاسم جراره، دبیر کل شریان گفت‌وگو کردیم که در ادامه می‌خوانید.

سخنگوی حزب اعتدال و توسعه: در مجلس دوازدهم، فراکسیون اعتدال تشکیل می‌دهیم
هروی ابتدا درباره اعلام نتایج نهایی بررسی صلاحیت‌ها توسط شورای نگهبان، گفت: «ما امید داشتیم که بررسی صلاحیت‌ها و تایید کاندیداهای حزب اعتدال در کشور به‌صورت گسترده انجام شود که این اتفاق نیفتاد و عملا خواسته ما محقق نشد. اما آن چیزی که وجود دارد این است که بالاخره حزب و اعتدال و توسعه در قبال صندوق‌های رای برای خود ماموریتی تعریف کرده است و بر اساس این ماموریت کار خود را پیش خواهد برد. لذا ما سعی می‌کنیم در لیست‌هایی که چه برای تهران چه در استان‌های مختلف می‌بندیم از همان نیروهایی که داریم حداکثر استفاده را در چینش لیست‌‌ها و بیرون کشیدن نمایندگان مجلس از حزب خودمان داشته باشیم.» سخنگوی حزب اعتدال و توسعه ضمن اشاره به اینکه فعلا اطلاعات دقیقی از میزان افرادی که صلاحیت آنها در کل کشور تایید شده وجود ندارد، درباره اینکه آیا حزب اعتدال بعد از جابه‌جایی حوزه نوبخت در تهران لیستی منتشر خواهد کرد یا خیر، توضیح داد: «آقای نوبخت، درخواست خود برای انتقال به رشت را دادند و با توجه به سماجت طرفداران ایشان در استان گیلان،  فعلا تمایل خود را برای رفتن به این حوزه انتخابیه اعلام کردند و پیگیر هستند. اما اینکه آیا در تهران لیست خواهیم داد، باید بگویم که رفتن آقای نوبخت به منزله لغو لیست ما در تهران نیست. احتمالا بسیاری از شایستگان و نخبگانی که در حزب ما حضور دارند یا نخگبانی که در احزاب اعتدالی حضور دارند را وارد لیست خودمان در تهران خواهیم کرد فلذا ما در تهران لیست کامل خواهیم داد. درباره اینکه اعضا و لیست در تهران چگونه خواهد بود از امروز لیست استان‌ها و تهران را تکمیل می‌کنیم و ان‌شاءالله تا آخر هفته منتشر خواهیم کرد.»

درمورد سرلیستی علی مطهری در تهران هنوز به جمع‌بندی نرسیده‌ایم
هروی درباره این که لیست مشترکی با احزاب و گروه‌های سیاسی، در تهران و شهرستان‌ها منتشر خواهد شد نیز گفت: «رایزنی با احزاب مختلف در حال انجام است. روز شنبه ما چندین رایزنی با گروه‌های مختلف، چه اصولگرایان اعتدال‌گرا، چه اصلاح‌طلبان اعتدال‌گرا داشتیم. در واقع وجود یک حزب صاحب شناسنامه مثل اعتدال و توسعه، می‌تواند کمکی باشد بر سایر گروه‌هایی که نیروهای پراکنده دارند و می‌خواهند در یک ستون فقرات جمع بشوند. در واقع این حزب آمادگی خود را اعلام کرده که بتواند ائتلافی در این زمینه اعلام کند. ما رایزنی هم با نمایندگان ادوار مجلس شورای اسلامی داشتیم و تعداد زیادی از این نمایندگان چه در تهران و چه در شهرستان‌ها حضور دارند، که تمایلات اصولگرایانه اعتدالی دارند. در تهران هم اینکه سرلیست‌مان غیر از آقای نوبخت، چه کسی است یا اینکه آقای مطهری سرلیست می‌شود یا خیر؛ هنوز شورای مرکزی به نتیجه نرسیده است و گمانه‌زنی‌هایی که در رسانه‌ها وجود دارد را رد می‌کنم. در واقع یکی از گزینه‌هایی که می‌توانند در لیست اعتدال و توسعه قرار بگیرند، ایشان هستند ولی هنوز قطعیتی در این موضوع وجود ندارد. در واقع بسیاری از نمایندگان ادوار مجلس یا عضو حزب اعتدال هستند یا از هواخواهان حزب اعتدال و توسعه هستند که در لیست ما خواهند گنجید. اما درباره احزابی که در لیست تهران حضور دارند ما با توجه به کثرت درخواست‌هایی که برای لیست تهران‌مان داریم، باید طی مراحلی که در حزب انجام می‌شود شایسته‌ترین‌ها را به‌گزینی و لیستی از شایستگان را تقدیم مردم شریف تهران کنیم.»

انتخابات اسفند دوضلعی خواهد بود
سخنگوی حزب اعتدال توسعه در تحلیل این که احتمالا در انتخابات اسفند با یک سه‌ضلعی در انتخابات اسفند مواجه هستیم که یک سر آن طیف جبهه پایداری، یک سر دیگر طیف نزدیک به قالیباف و یک سر آن نیز اعتدالیون و نزدیکان لاریجانی هستند، نیز گفت: «این تقسیم‌بندی را کم‌لطفی بعضی از گروه‌های سیاسی می‌دانم، ما اساساً در حزب اعتدال و توسعه به چنین تقسیم‌بندی اعتقاد نداریم و معتقدیم که اصولگرایان در یک طیف قرار می‌گیرند و همه گروه‌های اعتدالی در طیف دیگر قرار می‌گیرند. ولی این که تصور کنیم سه‌ضلعی یا چهارضلعی خواهد بود که مثلا چند لیست در بحث اصولگرایان مطرح باشد، متأسفانه این مورد قبول ما نیست و ما معتقدیم که اصولگرایان در یک جبهه و در یک ضلع قرار دارند و اعتدال‌گرایان اعم از حزب اعتدال و اصلاح‌طلبان معتدل در یک ضلع قرار دارند و به‌رغم این که حزب اعتدال و توسعه نسبت به روند تأیید صلاحیت‌ها پیش از این هم معترض بود و خواسته حزب در تأیید صلاحیت‌ها، اجابت نشد؛ به‌رغم این دلخوری و شاید کدورتی که حاصل شد همچنان بر اصول حزبی خود، اتکا داریم و معتقدیم با همه این روندها، مطمئنا تعداد صندلی‌های قابل توجهی در مجلس شورای اسلامی دوره دوازدهم خواهیم داشت و با این جدیت است که کار خود را دنبال می‌کنیم و احتمالا در مجلس دوازدهم هم یک فراکسیون اعتدال با این روند تشکیل خواهیم داد که نمادی از تلاش حزب در بحث مشارکت مدنی و کسب رای در انتخابات ۱۴۰۲ باشد.»
هروی درباره این که جبهه اصلاحات مشخصا از عدم مشارکت در انتخابات صحبت کرد نیز گفت: «در بحث اصلاح‌طلبان ما با یک حزب روبه‌رو نیستیم، بلکه نگرش‌های متفاوت و گاه متعارضی در بحث اصلا‌ح‌طلبان وجود دارد، اما از این میانه، برخی از احزاب و گروه‌های اصلاح‌طلب، نگرش یا نگاه اعتدالی دارند که به ما نزدیک هستند. اینها کسانی هستند که به صندوق رای و مشارکت مدنی اعتقاد دارند. همان چیزی که ما در اعتدال و توسعه قبول داریم. در واقع به جای مبارزه در خیابان یا صحنه خیابانی به صندوق رای اعتقاد داریم، بسیاری از اصلاح‌طلبان هم با وجود اینکه تعداد اندکی کاندیدا دارند اما همچنان با ما هم‌رای، هم‌نظر و همسو هستند. لذا تردید نخواهیم داشت که با این گروه‌ها و احزاب از جبهه اصلاحات، ائتلاف خواهیم داشت.»

سخنگوی حزب ندای ایرانیان: ممکن است در تهران از لیستی حمایت کنیم
سعید نورمحمدی، سخنگوی حزب ندای ایرانیان‌، نیز درباره اعلام نهایی نتایج بررسی صلاحیت‌ها توسط شورای نگهبان، گفت: «بررسی اعتراض رد‌صلاحیت‌هایی که صورت گرفته بود، تغییر چندانی در نتیجه انتخابات به وجود نیاورده است. با وجود اینکه صلاحیت تعدادی از دوستان، تایید شده و تعداد کاندیداهای اصلاح‌طلب و نزدیک به جریان اصلاحات افزایش پیدا کرده است، ولی حتی اگر همه این افرادی که تایید صلاحیت شده‌اند به مجلس راه پیدا بکنند، می‌توانند تنها یک فراکسیون اقلیت شکل بدهند. با این وجود حزب ندای ایرانیان، معتقد است باید از همین ظرفیت‌ها به نفع مردم و منافع ملی استفاده کند و از کاندیداهایی که در حوزه‌های انتخابیه شناخته شده هستند و امکان رای‌آوری دارند و می‌شود از آنها حمایت کرد، حمایت کند.»
نورمحمدی درباره این که حزب ندای ایرانیان، لیستی در این زمینه منتشر خواهد کرد یا خیر نیز توضیح داد: «در حزب ندای ایرانیان ما لیستی را تهیه کرده‌ایم و تا آخر این هفته تکمیل می‌کنیم و یک لیست از کاندیداها در سراسر کشور به عنوان کاندیدایی که اعضای حزب از آنها حمایت خواهند کرد، منتشر می‌کنیم. در شهر تهران همچنان برای ما امکان دادن لیست وجود ندارد و اگر تمام افراد تایید‌صلاحیت‌شده را جمع کنیم به یک لیست نمی‌رسد اما ممکن است از لیست‌هایی که منتشر می‌شود و به ما نزدیک است، حمایت کنیم. که این‌هم منوط به مذاکرات روزهای آینده است.»
سخنگوی حزب ندای ایرانیان، درباره میزان افرادی که از احزاب اصلاح‌طلب، ثبت‌نام کرده‌اند و صلاحیت‌شان موردتایید قرار گرفته، گفت: «حدود ۲۰۰ نفر از اعضای احزاب اصلاح‌طلب در کل کشور ثبت نام کرده بودند که از این تعداد، چیزی حدود ۵۰تا۶۰ نفر تایید صلاحیت شدند، منتها برخی از افراد هم هستند که اصلاح‌طلب نیستند و وابستگی تشکیلاتی به اصلاح‌طلبان ندارند، اما به لحاظ فکری در چهارچوب اصلاح‌طلبی قرار می‌گیرند. اگر اینها را اضافه کنیم، شاید بتوانیم منهای تهران به یک لیست ۸۰-۷۰ نفره در کل کشور برسیم. اما تا اینجا اصلاح‌طلبان در تهران قطعا لیستی منتشر نخواهند کرد. جبهه تصمیمش را اعلام کرده و به طور قطعی نه در تهران و نه در شهرستان‌ها، کاندیدایی نخواهد داشت. اما حزب ندای ایرانیان در شهرستان‌ها از برخی افراد حمایت خواهد کرد.»

اصلاح‌طلبان پیش از زدن سوت، بازی را باختند
نورمحمدی در تحلیل این که انتخابات اسفند، احتمالا سه‌ضلعی خواهد بود نیز گفت: «اصلاح‌طلبان انتخابات را باختند. پیش از شروع و زدن سوت بازی، اصلاح‌طلبان توسط شورای نگهبان بازنده این انتخابات شدند و اگر تمام کاندیداهایشان تایید صلاحیت بشوند هم بیشتر از یک فراکسیون اقلیت در مجلس نخواهند داشت. به همین خاطر رقابت اصلی بین دو ضلع اصولگرا خواهد بود، البته اگر دوضلعی وجود داشته باشد و به ظاهر بین آنها اختلاف وجود داشته باشد. در واقع اصولگرایان با یک دیگر در این انتخابات رقابت خواهند کرد. بعد از اعلام نتایج نهایی نیز نزدیک به ۲۰-۱۰ نفر تایید شدند اما تغییر خاصی حاصل نشد. این امر ناظر به تمام احزاب اصلاح‌طلب است. ما خودمان را با اعتدال یکی دانستیم یعنی مجموع احزاب اعتدال و توسعه، حزب ندا، کارگزاران اعتماد ملی و افراد همفکر اصلاح‌طلب و باقی اصلاح‌طلبان در انتخابات پیش‌رو تنها به فکر ایجاد یک فراکسیون در مجلس هستند. در نهایت رقابت چندانی بین اصولگرایان و اصلاح‌طلبان نخواهد بود اما رقابت اصلی بین خود جریان اصولگرا اتفاق خواهد افتاد. حزب ندا قطعا لیست خواهد داد اما به دنبال این هستیم که بتوانیم لیست را به صورت مشترک با حزب اعتدال و توسعه، کارگزاران و اعتماد ملی منتشر کنیم، منتها هنوز قطعی نشده است.» 
نورمحمدی در ادامه در مورد این که اگر لیستی در تهران منتشر شود به سرلیستی علی مطهری خواهد بود نیز گفت: «سرلیستی آقای مطهری در انتخابات را تایید یا رد نمی‌کنم؛ احتمال این وجود دارد که اگر در تهران لیستی از میان اصولگرایان معتدل و نیروهای میانه‌رو منتشر شود شاید تشویق به رای دادن به آن لیست بکنیم اما هنوز در حال بررسی آن هستیم.»
نور‌محمدی در انتها نیز نقدی به ساختار برگزاری انتخابات در کشور وارد کرد و گفت: «مقامات و مسئولان کشور و کسانی که دل‌شان برای کشور می‌سوزد، باید به طور جدی درمورد نظارت استصوابی، فکر کنند و تصمیمات جدی و انقلابی بگیرند. این روش بررسی صلاحیت کاندیداها و حذف جریاناتی که مقداری منتقد هستند و اینکه تلاش کنیم با ردصلاحیت، آنها را به دامن مخالفان جمهوری اسلامی هل بدهیم، تنها باعث به هم زدن سامان سیاسی کشور می‌شود و سودی برای کشور ندارد و تبعات منفی برای کشور خواهد داشت. ما می‌توانیم ثبات سیاسی و تعادل سیاسی در کشور را با حضور جریانات مختلف حفظ کنیم اما وقتی این تعادل را به‌هم بزنیم کشور به سمت سراشیبی خواهد رفت و وضعیت بدتر می‌شود. این انتخابات هم مثل انتخابات‌های دیگر گذشت اما امیدوارم، مسئولان کشور فکر جدی در مورد اصلاح ساختار انتخاباتی کشور بکنند و این همه هزینه بی‌دلیل، نکنند. برای مثال مسئولان سیاسی و انتظامی کشور آمدند، با کمک مجلس آیین‌نامه نوشتند به احزاب سیاسی مجوز می‌دهند، صلاحیت آنها را در کمیسیون ماده ۱۰ تصویب می‌کنند، صلاحیت اعضای خود را به وزارت اطلاعات و نهادهای امنیتی می‌برند و بعد در ماده ۱۰ تصویب می‌کنند و به عنوان حزب رسمی به رسمیت می‌شناسند؛ اما خود اعضای این حزب رسمی را ردصلاحیت می‌کنند. چرا اینقدر هزینه می‌کنند و وقت می‌گذارند و ناهماهنگی بین سیستم سیاسی کشور وجود دارد. ادامه این روند با این شکل امکان‌پذیر نیست و ما ناگزیریم که تغییر جدی در شیوه برگزاری انتخابات ایجاد کنیم.»

منصور حقیقت‌پور: افرادی که تایید شدند، مقوم رقابت و پرشوری انتخابات نیستند
منصور حقیقت‌پور، از نمایندگان ادوار مجلس و نزدیک به لاریجانی، نیز درباره اعلام نتایج نهایی بررسی صلاحیت‌ها توسط شورای نگهبان، گفت: «در واقع یک دری باز شد که هر کس بتواند ثبت‌نام کند و حضور پیدا کند. بعد هم نتوانستند ۳۰ درصد از ثبت‌نام کننده‌ها را مورد بررسی قرار بدهند و همه را رد کردند و شورای نگهبان، رقم ۳۰ درصدی از ۴۵ هزار نفر را تأیید کردند؛ ما پیش از این هم گفته‌ایم، افرادی که تأیید شدند، چلوکباب نیستند، ساندویچ هم نیستند، سالادند و مقوم رقابت و پرشوری نیستند. افرادی که می‌توانستند شور و هیجان انتخابات تولید کنند و رقابت تولید کنند، نیامدند و محروم ماندند و علی‌رغم این که میل باطنی ما این بود که منویات مقام‌معظم‌رهبری، محقق شود، ولی برآوردها این است که با این وضعیت نمی‌توانیم آن رقمی که مورد نظر است یعنی ۶۰ درصد را در انتخابات داشته باشیم. شاید در سطح کشور شاهد مشارکت ۳۰ ـ ۳۵ درصدی باشیم و در تهران نیز مشارکت به ۲۰ درصد برسد. این در شأن ما نیست، ما نظامی مبتنی‌بر مردم‌سالاری دینی را پایه‌گذاری کردیم و مردم همیشه میدان‌دار تحولات در انتخابات بودند اما الان با این وضعیت، تعداد کمی می‌توانند تعیین‌تکلیف کنند.» حقیقت‌پور در مورد میزان تایید صلاحیت ‌نمایندگان ادوار مجلس هم توضیح داد: «تعداد کمی از نمایندگان ادوار مجلس تایید شدند، برای مثال ۱۹۵ نفر رد شدند که از بین آنها نهایتا زیر ۱۰ نفر تایید شدند و رقمش قابل توجه نیست. وضع شهرستان‌ها متفاوت است، اما در تهران احتمالش کم است که اصلاح‌طلبان لیستی منتشر کنند. در‌ واقع فردی باقی نمانده، باید با کدام آدم‌ها لیست منتشر کنند. این رقابت بیشتر میان اصولگرایی حاکم و اصولگرایی تند اتفاق خواهد افتاد، نه اصولگرایی میانه.»

رقابت اسفند درون خانوادگی و میان اصولگرایان خواهد بود
حقیقت‌پور در تحلیل این که آیا انتخابات اسفند سه ضلعی خواهد بود، گفت: «می‌توانست این سه ضلعی وجود داشته باشد اما آنها خیلی از گروه‌های سیاسی را تضعیف کردند. احتمال شکل‌گیری یک سه ضلعی در انتخابات وجود داشت اما رقابت اصلی بین اصولگرایان خواهد بود و جبهه پایداری با قالیباف یا شریان با قالیباف رقابت خواهد کرد. رقابت درون‌خانوادگی خواهد بود و مجلس یک ضلعی هم شکل خواهد گرفت. اصلاح‌طلبان هم احتمالاً بتواند هشت ۱۰ نفر را از گوشه و کنار جمع کنند، اما نمی‌توانند کاری انجام دهند و تغییری ایجاد کنند، همان تعداد وارد می‌شوند و بلندگو در اختیارشان خواهد بود و بعضی مواقع دیدگاه‌های اینها را مطرح می‌کنند. فکر هم نمی‌کنم نماینده‌های ادوار مجلس لیست مجازی منتشر کنند. اصلاً چیزی باقی نمانده که بخواهند رقابت کنند. یک نفر از ارومیه، دو نفر از خراسان‌شمالی، یک نفر از ایلام، یک نفر از تهران تأیید شدند.»

دبیرکل شریان: ما نیز بر اساس شاخص‌های خودمان عمل می‌کنیم
ابوالقاسم جراره، دبیرکل شریان، معتقد بود نارضایتی‌ها در بررسی صلاحیت‌های شورای نگهبان امر طبیعی است و این امر مورد توجه قرار داشت که می‌بایست دلیل ردصلاحیت به داوطلبان اعلام می‌شد و در ادامه تأکید کرد: «در بررسی صلاحیت‌ها توسط شورای نگهبان، ناظر به تغییر فرآیند ثبت‌نام قطعی چه در حوزه اجرایی و چه در حوزه نظارتی، شاهد رشد شرکت‌کنندگان و متقاضیان برای مجلس هستیم. از سوی دیگر هم بیش از ۷۰ درصد متقاضیان حوزه مجلس تایید صلاحیت شدند. امیدواریم در فضای ایجادشده شاهد مشارکت بالا باشیم. طبیعتا ممکن است در تایید و رد‌صلاحیت‌ها اختلاف‌نظر وجود داشته باشد و این امر طبیعی است. کسانی خود را ذی‌حق می‌دانستند که صلاحیت‌شان تایید شود و از طرفی هم برخی تایید‌صلاحیت‌ها با انتقاد روبه‌رو شدند؛ این موضوعی طبیعی است. کسانی که صلاحیت‌ها را بررسی می‌کنند، ۱۲ نفر هستند که با توجه به شواهد و قرائن بررسی‌هایی را انجام می‌دهند و طبیعی است در این فرآیند برخی راضی یا ناراضی باشند؛ اما به‌نظرم شورای نگهبان عملکرد قابل قبولی داشته است؛ اگر‌چه می‌طلبید این بررسی‌ها به شکلی باشند که مثلا بنده اگر تایید یا رد‌صلاحیت می‌شوم، خودم اقناع شوم و فرد دلیل ردصلاحیت‌ها را بداند؛ چراکه ممکن است مستند یا گزارشی خلاف واقع باشد و فرد فرصت کافی و لازم را برای دفاع از خودش داشته باشد. اما کار شورای نگهبان کار سخت و حائز اهمیتی است و دقت نظر باید خیلی بالا باشد.»
دبیرکل شریان در مورد ابنکه چند نفر تایید شدند و در مورد کنش اصولگرایان در انتخابات مجلس نیز گفت: «از متقاضیان علاقه‌مند به فعالیت در شریان بیش از ۱۲۰۰ نفر هستند. ما اعتقاد داریم بحث مشارکت و رقابت میان جریانات و احزاب سیاسی باید شکل گیرد و خوب است که احزاب در شرایطی با رقابت خوب و سالم و بر پایه اصول در رقابت باشیم. از طرفی هم بحث نظارت و امنیت وظیفه دستگاه‌های نظارتی و اجرایی است که آنها هم ان‌شاءالله به وظیفه خود به خوبی عمل می‌کنند. آن ‌چیزی که تلاش کردیم اتفاق بیفتد ائتلافی گفتمانی بر پایه اصول و شاخصه‌ها بود که اعتقاد داشتیم این مسیر باید شاخص‌محور باشد نه شخص‌محور که براساس شاخص‌های انقلابی مسیر را دنبال کنیم. در این مسیر هم حرکت کردیم و ائتلافی شکل گرفت به نام ائتلاف امنا. نگاه این ائتلاف بر این بود که بتواند یک ائتلاف حداکثری را در حوزه نیروهای انقلابی ایجاد کند و بر پایه ائتلافی گفتمانی شکل گیرد و آن چهارچوب‌ها، مبانی انقلابی و شاخص‌محوری است. به این سمت پیش رفتیم و این ائتلاف شکل گرفته است و بناست  ائتلاف امنا براساس شاخص‌ها و اصولی که به آن باور دارد و اعلام کرده است، عمل کند. شاخص‌های امنا برگرفته از همین جریانات اصولگرایی است و شریان همگام با این مجموعه تلاش خود را می‌کند که بتواند معرفی خوبی از گزینه‌های انقلابی و ارزشمند به جامعه داشته باشد و بتواند براساس شاخصه‌ها رضایت عمومی جامعه و نیروهای انقلابی را به خود جلب کند.»
جراره ضمن بیان اینکه اگر لیستی از جانب شریان منتشر شود، ذیل اجماع امنا خواهد بود، گفت: «ما در چهارچوب امنا تلاش می‌کنیم که این اتفاق بیفتد اما ممکن است با جریانات دیگری هم همسو باشیم و در چهارچوب همان شاخص‌ها با جریانات دیگر هم مذاکره و صحبت کنیم و تلاش‌مان این است که مشترکات‌مان را با جبهه نیروهای انقلابی بیشتر کنیم.»

جبهه پایداری هنوز تصمیمی برای حضور در اجماع امنا یا مبنا نگرفته است
جراره درباره این که اجماع مبنا و امنا با هم خواهد بود یا هر یک لیست جدایی منتشر خواهند کرد، توضیح داد: «مبنا که کنش خاصی ندارد. مبنا اشتراکات فراوانی با شانا دارد و اینها تقریبا یکی هستند. به‌هرحال شانا براساس شاخص‌های خودش و ما براساس شاخص‌های خودمان حرکت می‌کنیم. تقریبا همین دو ائتلاف وجود دارند، اما ممکن است به‌لحاظ کمی، ائتلافات کوچک‌تری نیز شکل گیرند.»
جراره درباره کنش اصلاح‌طلبان در انتخابات و سه ضلعی که در انتخابات اسفند شاهد خواهیم بود، گفت: «اینکه اصلاح‌طلبان در تهران یا استان‌ها حضور داشته باشند، قطعی نیست اما طبیعتا در خیلی از استان‌ها افرادی با گرایش اصلاح‌طلبی وجود دارند ولی بروزشان در تهران کمتر است. در مورد سه ضلعی در انتخابات نیز طرفداران قالیباف و شورای ائتلاف حداد در مسیر خود هستند، اما تاثیرگذاری جدی از جبهه پایداری ندیدم. هنوز نمی‌دانم قرار است با شورای ائتلاف وارد فضای انتخابات شوند یا با امنا وارد رقابت‌ها شوند. درخصوص اصلاح‌طلبان هم که قطعا لیست واحدی در تهران ندارند. بعضا دیده‌ام که برخی از اعتدالیون، حوزه انتخابی خود را تغییر دهند. مثلا شنیده‌ام که شخصی از رشت آمده است و بالعکس از تهران به استان‌هایشان می‌روند تا از آن طریق وارد انتخابات شوند. اما ائتلاف امنا به‌عنوان ائتلافی جامع در جریان اصولگرایی شکل گرفته و اضلاع مختلفی از نیروهای جبهه انقلاب در این ائتلاف حضور جدی دارند و به‌نظرم می‌تواند مورد توجه مردم واقع شود. امنا براساس شاخص‌های اصولی خود با نگاه بر شفافیت و مواضع و اثرگذاری افراد عمل می‌کند. به‌نظرم این لیست و لیست ما می‌تواند لیست جامعی برای نیروهای انقلابی باشد.»

منبع: ‌فرهیختگان

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.