نخستین زن برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ اعلام کاندیداتوری کرد

https://www.tahririeh.com/d/2021/04/05/3/6129.jpg سارا فدائی، مدرس دانشگاه، با اعلام کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم، طی بیانیه ای درخواست کرد به جای عبارت رجال در قانون انتخابات لغت "شخصیت های سیاسی، علمی، مذهبی" جایگزین شود.

به گزارش تحریریه، دکتر سارا فدائی، مدرس دانشگاه و نخستین کاندیدای زن دور سیزدهم ریاست جمهوری طی بیانیه ای از رهبر معظم انقلاب و شورای نگهبان درخواست کرد، بجای عبارت رجال در قانون انتخابات، لغت " شخصیت های سیاسی، علمی، مذهبی " استفاده شود.

این بیانیه به شرح زیر می باشد:

"بسم الله الحق"
یکی از حقوق اساسی زنان، حضور در عرصه مشارکت های سیاسی، اجتماعی و احراز مدیریت های خرد و کلان می باشد، که خوشبختانه در نظام جمهوری اسلامی ایران، زنان توانسته اند با اثبات توانایی ها و شایستگی های خود به بسیاری از این مناصب دست پیدا کنند.

در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، زنان از جهت مشارکت و تصدی مناصب و مسئولیت های سیاسی اجتماعی، همسنگ مردان از حق رای دادن و انتخاب کردن و نیز حق نامزدی و انتخاب شدن برخوردار گشته اند ولی آنگونه که از ظاهر اصل ۱۱۵قانون اساسی بر می آید، در تصدی پست مهم و حساس ریاست جمهوری به عنوان عالی ترین مقام رسمی کشور پس از مقام رهبری، جنسیت دخالت داده شده و از این رو زنان نمی توانند عهده دار آن شوند، که این برداشت از اصل ۱۱۵بیشتر بر پایه باورهای دینی و موازین فقهی می باشد. اما بنظر بنده در هیچ بخشی از کتاب الهی قرآن و نیز روایات معصومین (ع) عنوان نشده است که یک زن بخاطر جنسیتش نمی تواند سرپرستی جامعه را عهده دار گردد. فلذا اگر یک زن توان مدیریت درست، خداپسندانه و اصولی یک جامعه را داشته باشد قطعا میتواند بعنوان رییس جمهور نیز شایستگی خویش را نشان داده و اثبات نماید.

این جانب سارافدایی با وجود احترام بسیار والایی که برای مردان وطنم قائل هستم، از رهبر عزیزم آیت الله خامنه ای و نیز شورای محترم نگهبان خواهشمندم در تبیین صحیح معنایی کلمه "رجال " تجدیدنظر فرموده و در صورتیکه این امر مستلزم اصلاح قانون اساسی است، از طرق قانونی به اصلاح این امر مبادرت فرمایند و لغت "رجال" را حذف فرموده و لغت "شخصیت های سیاسی، علمی، مذهبی " را جایگزین فرمایند.

دعای خیر شفیعه روز محشر حضرت زهرا (س)، یار و نگاهبان کشور عزیزمان باد ان شاالله. یا علی

 

 

 

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.