باهنر: پنج نفر برای جریان اصلاحات تصمیم نهایی می‌گیرند/ لاریجانی و ناطق نوری قصد حضور در انتخابات ندارند

محمدرضا باهنر گفت: پدرخواندگی در جریان اصلاح‌طلب وجود دارد. معمولاً پنج نفر می‌نشینند و تصمیم نهایی را می‌گیرند. در این جریان خاتمی نفوذ کلام دارد که اشکال هم ندارد و می‌تواند سامان‌دهنده یک جریان باشد.

محمدرضا باهنر، دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین با خبرگزاری آنا به گفت‌و‌گونشسته است که مهمترین بخش‌های آن در ادامه آمده است.

پنج نفر برای جریان اصلاحات تصمیم نهایی را می‌گیرند

– این یک حرف است که اصلاح‌طلبان مرتب اعلام می‌کنند شورای نگهبان افراد این جناح را ردصلاحیت می‌کند، حتی در همین انتخابات اخیر برای مجلس شورای اسلامی، تعداد بسیاری از کاندیداهای اصول‌گرا ردصلاحیت شدند.

– در مجلس دهم هم نمایندگانی بودند که در فراکسیون اصول‌گرا بودند، اما رد صلاحیت شدند. بعضی وقت‌ها با اصلاح‌طلب‌ها شوخی می‌کنم، می‌گویم در یک حوزه انتخابیه که یک نماینده می‌خواهد، از اصلاح‌طلب‌ها همه را رد می‌کنند، یک نفرشان را نگه می‌دارند، ۱۰ نفر از اصولگراها می‌مانند که به نفع اصلاح‌طلبان می‌شود و در نهایت آن یک اصلاح‌طلب پیروز می‌شود.

– واقعیت قضیه این است که تلاش شورای نگهبان این نیست که دین، حق و حقوق را به جریانات سیاسی و این چیزها معامله کنند.

– پدرخواندگی در جریان اصلاح‌طلب وجود دارد. معمولاً پنج نفر می‌نشینند و تصمیم نهایی را می‌گیرند. در این جریان خاتمی نفوذ کلام دارد که اشکال هم ندارد و می‌تواند سامان‌دهنده یک جریان باشد.

فعالیت‌های رئیسی در قوه قضائیه به سرمایه اجتماعی او افزوده است

– در نبود جریان‌های سیاسی و شخصیت‌های کاریزماتیکی مانند آیت‌الله مهدوی کنی، عسگراولادی و دیگران، رئیسی هم بین سران اصولگرایی و هم در بدنه اصول‌گرایی نفوذ کلام خوبی دارد. با فعالیت‌هایی که در قوه قضائیه کرده، به سرمایه اجتماعی وی افزوده شده است. فکر می‌کنم وی این پتانسیل را دارد و می‌تواند برای وحدت‌ اقدام کند.

– آقای رئیسی معذوریتی هم دارد و آن قوه قضاییه است. به این معنی که قاعدتاً قوه قضاییه نباید در جریانات سیاسی فعال باشد، بنابراین از این بابت معذوریت دارد. اما در جلسات خصوصی، جاهایی که می‌نشیند و صحبت می‌کند، نفوذ کلامش خوب است و جریان اصول‌گرایی حرف‌شنوی خوبی از رئیسی دارد. اگر وی نامزد شود، تشتت جریان اصول‌گرایی جمع می‌شود و مجدداً وحدت نظر روی رئیسی به وجود خواهد آمد.

– البته در مورد کاندیدا شدن رئیسی هنوز یک عده فعالند. البته چند دفعه‌ای با وی صحبت کردم گفت خودم داوطلب نیستم، اما عده‌ای فعالند و می‌گویند اگر قرار باشد انسجام در کشور شکل بگیرد و سرمایه اجتماعی در کشور وجود داشته باشد، لازم است رئیسی از قوه قضاییه استعفا دهد و نامزد ریاست جمهوری شود. از نظر قانونی هم منعی ندارد.

– در مجموع رئیسی گفته برای انتخابات ریاست‌جمهوری من نیستم و نمی‌آیم اما از آن طرف هم خبر دارم بسیاری به ایشان اصرار و چانه‌زنی می‌کنند که او را قانع کنند برای ریاست جمهوری بیاید.

– تعداد زیادی می‌خواهند برای ریاست جمهوری بیایند اما حتماً باید به تفاهم برسند و اگر نرسند، پراکندگی آرا ممکن است باعث عدم موفقیت جریان اصول‌گرایی شود.

ناطق نوری و لاریجانی قصد حضور در انتخابات ندارند

– البته نام ناطق نوری هم مطرح شده اما خیلی وقت است از عالم سیاست کنار رفته، چند بار در گفت‌وگو با بنده گفت دیگر مسئولیتی که خودم وارد میدان سیاست شوم یا مسئولیتی بپذیریم، احساس نمی‌کنم. بنابراین تحقیقاً مطمئنم ناطق نوری وارد انتخابات ریاست‌جمهوری نمی‌شود.

– همچنین با علی لاریجانی که صحبت کردم تا مدت‌ها قبل می‌گفت قصدی برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری ندارد.

عملکرد دولت یازدهم و دوازدهم پای اصلاح‌طلبان نوشته می‌شود

– در سال ۹۲ اصلاح‌طلبان کاندیدای مطلوبی برای خود پیدا نکردند لذا روی روحانی به تفاهم‌ رسیدند. به همین دلیل مقدار زیادی از عملکرد دولت یازدهم و دوازدهم پای اصلاح‌طلبان نوشته می‌شود. نمی‌خواهم بگویم همه وزرای دو دولت روحانی اصلاح‌طلب بودند اما در میان وزرای دو دولت روحانی دیگر یک اصول‌گرای جدی مشهور نمی‌بینیم. اگر مسئولیتی باشد باید اصلاح‌طلبان بپذیرند.

– از داخل دولت چند نفر دارند برای ورود به انتخابات خودشان را گرم می‌کنند. البته الان اگر اسم ببریم، ممکن است تکذیب کنند. به عنوان مثال ستاری یا اردکانیان اگر دعوت شوند، احتمالاً می‌آیند. همچنین اگر به صورت جدی روی جهانگیری وحدت شود، می‌آید. عارف هم بی‌میل نیست، بحث ظریف هم مطرح است، ‌البته ظریف تا حالا چند بار تکذیب کرده، اما در عالم سیاست هیچ‌چیز غیرممکن نیست و چهره‌های زیادی هستند که می‌توانند بیایند و یک انتخابات جدی را به وجود آورند.

پرونده FATF در اولین جلسات سال ۱۴۰۰ مجمع به جمع‌بندی می‌رسد

بعضی‌ها مدعی‌اند که اگر FATF باز شود، تحریم‌ها سخت‌تر می‌شود…استدلال‌های قوی هم وجود دارد. هم آنهایی که مخالفند استدلال‌های قوی دارند، هم آنهایی که موافقند…در این موارد بحث‌های کارشناسی جدی انجام می‌شود که ان‌شاءالله در اولین جلسات سال ۱۴۰۰ مجمع در مورد آن به جمع‌بندی خواهد رسید./فارس

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.