توفیق زنان در انتخابات شوراها نیازمند چانه‌زنی بیشتر با احزاب است

توفیق زنان در انتخابات شوراها نیازمند چانه‌زنی بیشتر با احزاب است

رییس شورای اسلامی خراسان رضوی گفت: حضور داوطلبان زن عضویت شوراهای اسلامی شهر و روستا در چارچوب ششمین دوره انتخابات این نهاد منتخب مردم، با افزایش قدرت چانه‌زنی آنها برای جای گرفتن نامشان در فهرستهای انتخاباتی احزاب و گروههای سیاسی مختلف، پررنگتر خواهد شد. 

شهناز رمارم روز سه‌شنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: بر این اساس در صورتی که بانوان داوطلب حضور در انتخابات شوراها قدرت چانه‌زنی خود را با معتمدان احزاب افزایش داده و با مجموعه‌های موثر بر تدوین فهرستهای انتخاباتی تعامل کنند شاهد حضور شمار بیشتری نامزدهای زن در انتخابات ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا در سال ۱۴۰۰ خواهیم بود.

وی همچنین بر لزوم خودباوری بانوان و پرهیز از ناامیدی برای حضور در انتخابات سال آتی تاکید و بیان کرد: اکنون زنان و دختران جوان و تحصیلکرده کشورمان نگاه رو به جلو دارند و قادر هستند با ترسیم آتیه‌ای امیدوارانه‌تر مشارکت بیشتری در عرصه انتخابات داشته باشند.

عضو شورای شهر مشهد ادامه داد: به این ترتیب با تحقق موارد مورد اشاره شاهد ثبت‌نام شمار بیشتر زنان به عنوان نامزد در انتخابات سال ۱۴۰۰ شوراهای اسلامی شهر و روستا خواهیم بود.

وی گفت: نیمی از جامعه را زنان تشکیل می‌دهند اما نسبت تصدی پستهای مدیریتی توسط بانوان در مقایسه با جمعیت آنها کمتر است. همچنین در جریان انتخابات شاهد انتخاب نشدن نامزدهای زن توسط بانوان رای‌دهنده هستیم.

رمارم افزود: در چنین شرایطی باید از جامعه زنان گِلایه کرد زیرا این پرسش از آنها مطرح است که چرا زنان با داشتن شایستگی و مهارتهای لازم، از طرف جامعه بانوان انتخاب نمی‌شوند؟

وی به اقدامات صورت گرفته از سوی نظام مقدس جمهوری اسلامی ظرف چهار دهه اخیر برای ترقی جامعه زنان در ایران اشاره و بیان کرد: اکنون توانمندی زنان به خصوص در عرصه تحصیلات عالی و تکمیلی و کسب تخصصهای کارشناسی در حوزه‌های متنوع و گوناگون مورد نیاز جامعه افزایش یافته و همین ویژگیها زمینه را برای حضور بیشتر بانوان در سطوح مختلف سیاسی و اجتماعی جامعه و جایگاههای مدیریتی بیشتر کرده است.

رییس شورای اسلامی خراسان رضوی ادامه داد: جامعه مردان ایرانی شاهد توانمندیهای روزافزون زنان هموطن هستند لذا امروز نگاهشان نسبت به بانوان در مقایسه با سالهای گذشته تغییر کرده است.

وی گفت: مردان توانمندیهای بانوان را باور کرده‌اند بنابراین پیش‌بینی می‌شود در انتخابات سال آتی شوراهای اسلامی شهر و روستا، اعتماد بیشتری نسبت به داوطلبان زن نامزدی انتخابات صورت گیرد و این قشر توفیق بیشتری در رقابتهای انتخاباتی بدست آورند.

رمارم افزود: این حضور موفق الزاماً به واسطه اعتماد جامعه زنان نخواهد بود بلکه به دلیل اعتماد مردان نیز روی خواهد داد. به عنوان نمونه امسال از مجموع چهار نماینده زن در شورای اسلامی ۲۹ نفره خراسان رضوی، سه زن به عضویت هیات مدیره شورای اسلامی استان انتخاب شدند که نشان می‌دهد خانمها با ویژگیهای از جمله نظم و مسوولیت‌پذیری بیشتر توانسته‌اند کارنامه عملکردی بهتری را از خود ثبت کرده و به نمایش گذارند.

بنا بر اعلام رسمی وزارت کشور “انتخابات ششمین دوره‌ شوراهای اسلامی شهر و روستا” روز جمعه ۲۸ خرداد ماه سال ۱۴۰۰ در سطح ۸۱ شهر و دو هزار و ۵۰۰ روستای خراسان رضوی همزمان با دوازدهمین دوره انتخابات سراسری ریاست جمهوری برگزار خواهد شد.

استان ۱۱۸ هزار و ۸۵۱ کیلومترمربعی خراسان رضوی با وسعتی معادل هفت درصد مساحت کل کشور در قالب ۳۳ شهرستان، ۸۱ شهر و دو هزار و ۵۰۰ روستا در مجموع هشت هزار و ۶۰۰ عضو در شوراهای اسلامی شهری و روستایی دارد.

۷۰۰ نفر از این تعداد عضو شوراهای اسلامی شهرها و هفت هزار و ۹۰۰ نفر عضو شوراهای اسلامی روستایی در سطح استان شش میلیون و ۸۷۰ هزار نفری خراسان رضوی هستند. در مجموع کمتر از پنج درصد این تعداد را زنان تشکیل می‌دهند.

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.