مشارکت سیاسی احزاب از مهمترین مؤلفه‌ها در انتخابات ۱۴۰۰

مشارکت سیاسی احزاب از مهمترین مؤلفه‌ها در انتخابات ۱۴۰۰ ایرنا- این روزها گمانه‌زنی‌ها پیرامون حضور نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم در میان چهره‌های سیاسی به وضوح دیده می‌شود. احزاب و جناح‌ها با برنامه‌ریزی‌های لازم سعی دارند تا ضمن تقویت توان دیپلماسی تاثیر بسزایی نیز در جهت دهی و تنویر افکار عمومی داشته باشند.

گفت و گوهای رسانه ای و مجازی فرصتی برای پرسش و پاسخ از برخی چهره های سیاسی درباره آینده آن ها فراهم کرده است؛ آینده ای که بیشتر در افق سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ترسیم و تصور می شود. از اینرو در انتخابات ۱۴۰۰ آنچه اهمیت دارد، کارآمدی افراد است. بررسی روزنامه‌ها، تارنماها و  برگزاری‌های داخلی نشان می‌دهد که رسانه‌های داخلی به بررسی این انتخابات پرداخته اند.

رسانه های اصلاح طلب دست‌اندازهای جاده انتخابات

به گزارش روزنامه آرمان ملی، حسین مرعشی سخنگوی حزب کارگزاران در خصوص انتخابات ۱۴۰۰ اظهار کرد: لازم نیست که فردی خارج از دو جریان مذکور باشد. می‌خواهم این را بگویم که الزامی به وابستگی او به این دو جریان نیست. الان مهم این است فردی که می‌خواهد رئیس‌جمهور آینده ایران شود بتواند اعتماد رهبری را جلب کند. زیرا بدون این اعتماد و بدون اینکه رهبری به او اختیارات لازم را دهد، نمی‌تواند مشکلات بین‌المللی ایران و مسائل مدیریتی کشور را حل‌وفصل کند و همچنین نمی‌تواند هماهنگی لازم میان قوا به وجود آورد. از طرف دیگر او باید بتواند مردم را به صحنه بیاورد. اینکه او بتواند مردم رنجیده از نابسامانی‌های سیاسی، فساد، مشکلات اقتصادی، مردم دلخور از عدم تعادل در بازارها و گرانی و تورم افسارگسیخته را بار دیگر به صحنه بیاورد، کار دشواری است. نماینده اسبق مجلس عنوان کرد: تصور اینکه نظام جمهوری اسلامی با تک‌صدایی و با تکرار صداهای بلند از تریبون‌های رسمی بتواند مسائل خود را حل و فصل کند، اشتباه است. امروز بازسازی روحیه ملی کشور، برای به صحنه آوردن مردم نیازمند نداها و صداها و ایده‌های جدید است. برخی از دوستان ما به این نتیجه رسیده‌اند که اساسا نظام دیگر فرصتی به اصلاح‌طلبان نخواهد داد. لذا می‌گویند چون دیگر ما فرصت نقش‌آفرینی در عرصه سیاست نداریم، لااقل مردم را با خود داشته باشیم.

نمی‌توان نگاه به قدرت را مشکل دانست؟…

روزنامه شرق در گزارشی آورده است:‌ نمی‌توان نگاه به قدرت را مشکل دانست؟… راه اصلاح جامعه، تقویت جامعه مدنی در برابر دولت است و حضور در قدرت بدون داشتن جامعه مدنی قوی اشتباه است. یک‌سری از نیروها رادیکال شده‌اند؛ از این جهت که معتقدند دیگر در مجموعه نظام فرصت نقش‌آفرینی و پیگیری اصلاحات وجود ندارد. اما بخش دیگری از نیروهای اصلاحات معتقدند که ما نباید از کوچک‌ترین روزنه‌ای که ممکن است برای پیگیری حرکت‌های اصلاحی وجود داشته باشد، صرف‌نظر کنیم. این بستگی به شرایط آینده دارد. باید ببینیم که کدام‌یک از این دو تحلیل درست است؟ سرمایه اجتماعی و حضور در قدرت هیچ منافاتی با یکدیگر ندارند و نمی‌توان اصلاح‌طلبان را در دوراهی انتخاب یکی از اینها قرار داد؛ چون اصلاح‌طلبان قدرت را برای خودشان نمی‌خواهند، بلکه قدرت را برای اصلاح امور کشور و حل مشکلات مردم می‌خواهند. البته قدرت مثل همه خوبی‌های دیگر دنیا می‌تواند شر هم باشد. خیروشربودن قدرت به این بستگی دارد که شما با چه هدفی دنبال کسب قدرت باشید.

فعالیت احزاب و گروه های سیاسی

به گزارش ایسنا حمید ملانوری مدیرکل سیاسی وزارت کشور، با اشاره به این نکته که مدت چهار سال از اجرای قانون نحوه فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی مصوب ۱۳۹۴ می گذرد و طی این مدت تعداد ۱۱۹ حزب و گروه سیاسی  و نیز ۱۴ جبهه حزبی بر اساس قانون جدید سازماندهی شده‌اند، اظهار کرد: بنا بر ضرورت‌های موجود، دفتر امور سیاسی وزارت کشور و دبیرخانه کمیسیون ماده ۱۰ قانون احزاب در راستای شناخت نواقص و اصلاح قانون، آسیب شناسی و تهیه پیش نویس لایحه اصلاح قانون مزبور  را در دستور کار قرار داده است. رصد و پایش فعالیت‌های سیاسی و انتخاباتی مربوط به  انتخابات ریاست جمهوری دوره سیزدهم از سوی دفتر سیاسی وزارت کشور در نشست‌های اخیر این  دفتر  مورد توجه قرار گرفته است. بر اساس بند۷ ماده یک قانون نحوه فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی مصوب ۱۳۹۴، «مجمع عمومی، بالاترین رکن حزب است که طبق مرامنامه و اساسنامه از اجتماع اعضای حزب تشکیل می‌شود» و تصمیمات مهم احزاب  و تشکل های سیاسی از قبیل انتخاب شورای مرکزی و کادر رهبری  احزاب، تصویب  اساسنامه و مرامنامه  احزاب و… در مجمع عمومی صورت می گیرد.

رسانه های اصولگرا

کرونا باعث تاخیر انتخابات می شود؟

به گزارش روزنامه خراسان،‌ محمود احمدی بیغش عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان این که «پیامدهای سیاسی و امنیتی ناشی از شیوع ویروس کرونا انتخابات ۱۴۰۰ را تحت الشعاع قرار خواهد داد و حتی شاید مانع برگزاری این انتخابات یا تأخیر در آن شود اظهار داشت: باید تدابیر لازم برای روش های جایگزین طبق قانون اساسی اندیشیده شود. بحران هویت و بی اعتمادی رو به تصاعدی و از همه بدتر پیامدهای سیاسی و امنیتی ناشی از شیوع ویروس کرونا که به احتمال زیاد بزرگ ترین و حساس ترین رخداد سیاسی کشور یعنی انتخابات ریاست جمهوری در سال ۱۴۰۰ را تحت الشعاع قرار خواهد داد و حتی شاید مانع برگزاری این انتخابات یا تأخیر در آن شود. با پیش بینی احتمال های لازم از جمله شرایط خاص کشور به خصوص کرونا، تدابیر لازم برای روش های جایگزین طبق قانون اساسی بیاندیشد در غیر این صورت تبعاتی به دنبال خواهد داشت. سیاست خارجی یکی از موضوعات مهم است که نیاز به پوست اندازی گسترده در وزارت خارجه و سفارتخانه ها دارد که ناکارآمدی ها در آن موج می زند.

یک اصلاح‌طلب، عارف را رد صلاحیت کرد!

به گزارش روزنامه جوان، حسین انصاری‌راد، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در مصاحبه‌ای با انتقاد از عملکرد عارف در مجلس دهم، با کاندیداتوری او در انتخابات ۱۴۰۰ مخالفت کرده و گفته: «به هیچ وجه آقای عارف صلاحیت ندارد که کاندیدای اصلاح‌طلبان باشد» او در ادامه گفته که «ایشان در دوره‌ای که در مجلس بود و موقعیت مناسبی برای کار داشت، خود را نشان داد. هیچ نطقی و اقدامی نکرد که بتواند به اصلاحات کمک کند. ایشان هیچ محلی در این مقام (کاندیدای ریاست جمهوری) ندارند.» انصاری که خود سابقه نمایندگی مجلس را در گذشته دارد، در پاسخ به اینکه علت استعفای عارف چه بوده، گفته: «من نمی‌دانم چرا استعفا داد؛ اما بر اساس عملکرد وی نمی‌توان پذیرفت که کاندیدای مورد حمایت اصلاح‌طلبان باشد. او در مجلس دهم یک نطق با خاصیت نداشت. حتی یک حرفی که بتواند مواضع اصلاح‌طلبی را مشخص کند، نزد. آقای عارف مدعی است که مشغول صحبت‌ها و مذاکرات مخفی بوده است و آن‌ها هم به جایی هم نرسید.

مسئولیت پذیری افراد در انتخابات

به گزارش خبرآنلاین، غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی نماینده سابق مجلس شورای اسلامی، درخصوص انتخابات ریاست جمهوری سال آینده و حضور اصلاح‌طلبان با توجه به تاکیدی که بر عدم حضور با کاندیدای اجاره‌ای دارند، گفت: من قبول ندارم که اصلاح‌طلبان در سال ۹۲ با کاندیدای اجاره‌ای در انتخابات حاضر شدند، نباید این مساله در ذات جریان اصلاح‌طلبی قرار گیرد که اگر جایی از کار خراب شده، بخواهند فرافکنی کنند. اصلاح‌طلبان افراد مسئولیت‌پذیری هستند و خواهش من این است که دیگر از این عبارت استفاده نشود و مسئولیت انتخاب و حمایت‌شان را بپذیرند.

به نظر من اکنون مردم تقریبا تاحدودی در حال پشیمان شدن از عدم حضور در انتخابات اسفند ۹۸ هستند، چرا که دیدند مجلسی در وضعیت فعلی مطلوب آن‌ها نیست، راحت‌تر بگویم این مجلس تندرو در حال ترساندن مردم است، لذا من فکر می‌کنم که اگر همین روند تداوم پیدا کند، مردم این آمادگی را دارند که پای صندوق رای بیایند و اشتباه خود را در عدم حضور در انتخابات گذشته جبران کنند. اگر یک کاندیدای توانمندی از جریان اصلاح‌طلب به عرصه بیاید، مردم رای می‌دهند، چرا که حاضر نیستند کشور در دست جریان تندرو باشد.

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.