صف بلند اصولگرایان برای انتخابات ۱۴۰۰

آخرین سال قرن در حالی سپری می‌شود که فضای سیاسی کشور آرام‌آرام خود را برای انتخابات ۱۴۰۰ آماده می‌کند. در حالی این بحث در محافل سیاسی جان گرفته که کمتر از ۱۰ ماه به این کارزار مهم در سپهر سیاسی کشور زمان باقی است.

جریان راست از هم‌اکنون خود را فاتح پاستور می‌دانند. علت این موضوع در انتخابات ۹۸ پنهان شده است. اصولگرایان بر این اعتقاد هستند که وقتی توانستند به‌راحتی وارد بهارستان شوند می‌توانند با همین روش فاتح کاخ ریاست‌جمهوری شوند. اما این رویا اندکی دور از انتظار است البته ناگفته نماند که این جریان دغدغه رقیب خود را به نوعی ندارند و همیشه به هر علت نانوشته یا نوشته‌ای از پس عدم تایید صلاحیت به نوعی در امان هستند. اما این موضوع برای همه چهره‌های این جریان تعریف نشده و هستند افرادی که به تعبیر همین جریان تندرو و رادیکال به حساب می‌آیند. جریان راست برخلاف جریان اصلاحات از هم‌اکنون به تکاپو افتاده و موتور انتخابات را روشن کرده‌اند. آنچه در این میان قابل تامل به نظر می‌رسد این است که در درون اردوگاه اصولگرایان برخی بر طبل جنگ درون جریانی می‌کوبند و از هم‌اکنون «بگم بگم‌ها» را برای کنار زدن یکدیگر در رسیدن به پاستور این‌بار علیه خودی‌ها به کار گرفته‌اند.

تحرکات در اردوگاه اصولگرایان

به گزارش روز نو :آنچه از هم‌اکنون در رفتار اصولگرایان مشاهده‌ می‌شود، این است که این جریان دست خود را برای انتخابات ۱۴۰۰ پر از خالی نشان می‌دهند. شنیده‌ها از این حکایت دارد که این جریان وزن‌کشی نفرات را در دستور خود قرار داده و از تصمیم به خانه‌تکانی دارد. چندی قبل اخباری مبنی بر حضور ۸ نفر از مردان این جریان بر سر زبان‌ها افتاد. خبری که از زمان نشر آن در درون خود این جریان واکنش‌های را به دنبال داشت و برخی که خود را در این لیست نمی‌دیدند آن را لیست اتوبوسی دانستند؛ به ظاهر جریان راست در حال خط و نشان کشیدن درون‌جریانی هستند و به ظاهر اعلام این اسامی که از سوی برخی طیف‌ها عنوان شده نشانگر این است که این جریان تصمیم دارد که با طرح چنین اسامی به دور برخی از چهره‌ها که به زعم اینها جریان تندرو قلمداد می‌شود، اعلام برائت کنند و بگویند که این نفرات از ما نیستند. اما اگر زاویه دیگر به این لیست بنگریم، خواهیم دید چهره‌های شکست‌خورده در این لیست حضور دارند که نتوانسته‌اند بخت خود را گشوده ببینند. برخی از صاحبنظران بر این باور رسیده‌اند که جریان راست در حال تغییر ماهیت است و به نوعی طیف‌های مختلف در تلاش هستند که در زیر علم اصولگرایی زمام امور را به دست بگیرند. در حال حاضر بدنه اصولگرایان به دو طیف دسته‌بندی می‌شود؛ طیف اول رادیکال و طیف دوم به ظاهر معتدل قلمداد می‌شوند. اما طیف تندرو به دلیل فتح پارلمان از طیف دیگر اندکی خود را صاحب حق می‌دانند، از این رو شاهد این هستیم که برای انتخابات۱۴۰۰ از هم اکنون طیف‌ها تندرو به سرعت در حال گرفتن آرایش انتخاباتی هستند.

میدان‌داری تندروهای اصولگرا

یک فعال سیاسی اصولگرا، درباره شکل‌گیری گروه‌هایی ذیل جریان اصولگرایی در آستانه انتخابات ۱۴۰۰ گفت: این اتفاقات لزوما به معنای اختلاف نیست، هرچند نمی‌توان منکر آن شد. به نظرم نشان‌دهنده سازمان یافتن اصولگرایان و خیز برداشتن به سمت انتخابات ۱۴۰۰ است. محمد مهاجری گفت: هر دو جناح سیاسی کشورمان وقتی در یک انتخابات پیروز می‌شوند از رقیب خیالشان راحت می‌شود و فرصت می‌یابند که به اختلافات درونی خود بپردازند. وی درباره اینکه در محفل‌های شکل‌گرفته‌ جریان اصولگرا کمتر نام چهره‌های شناخته‌شده و سنتی این جریان به چشم می‌خورد، آیا چهره‌های سنتی این جریان حذف و کنار گذاشته شدند، پاسخ داد: چندین سال است که بخش تندروی جریان اصولگرا با ورود به عرصه سیاست، میدان را از دیگران گرفته است. این جریان هرچند ممکن است اکثریت نداشته باشد اما پر سروصداست و اهل جنجال است و با همین حربه، دیگران را به سکوت می‌کشاند. یادم هست که از طرف برخی فعالان سیاسی، درباره نفوذ و قدرت گرفتن تندروها هشدار داده می‌شد اما برخی اصولگرایان سنتی گمان می‌کردند با این بخش تندرو می‌توانند جلوی اصلاح‌طلبان بایستند. اما متوجه نبودند که روزی در برابر خودشان هم خواهد ایستاد. مهاجری درباره تندروهای این جریان توضیح داد: پایداری‌ها در واقع بعد از حضور احمدی‌نژاد توانستند از تندروترین چهره‌های سیاسی یارگیری کنند. خود احمدی‌نژاد هم از آنها خیلی بهره گرفت. نواصولگرایان می‌خواستند بـا پــــایداری‌چی‌ها هم‌پرونــــده نباشند بنابراین مغازه دیگری تاسیس کردند ولی به لحاظ تندروی بی‌شــباهت به پایداری نیستند.

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.