توکلی: مردم لیستی رأی بدهند تا خلأ نبود احزاب جبران شود

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به نبود احزاب قوی در کشور به مردم توصیه کرد در انتخابات آتی مجلس به شکل لیستی رأی دهند تا بخشی از این خلأ جبران شود.

 

احمد توکلی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: بعضی از مردم به لیست‌ها اعتماد می‌کنند و برخی اعتماد نمی‌کنند، عده دیگری هم صرفاً به شناخت خود از کاندیداها اتکا می‌کنند اما من شخصاً توصیه می‌کنم مردم لیستی رأی دهند زیرا به دلیل نبود احزاب قوی در کشور اقداماتی صورت می‌گیرد که مجلس را ناکارآمد می‌کند.

وی افزود: در شرایطی که افراد متفرق هستند، امکان اتخاذ تصمیمات مهم و جدی دشوار می‌شود و نمی‌دانیم وقتی طرح یا لایحه‌ای به مجلس می‌آید به چه سرنوشتی دچار می‌شود. بنابراین وقتی حزب نیست، ناکارآمدی مجلس در تقنین را موجب می‌شود. در حالی که وجود جناح‌های فکری و افراد وفادار به آن جناح می‌تواند بخشی از این خلأ را جبران کند.

این نماینده مجلس ادامه داد: معتقدم بهتر است که هر که اصولگراست به لیست اصولگرایان و هر که اصلاح‌طلب است به لیست اصلاح‌طلبان رأی دهد. این باعث می‌شود کارایی در تقنین بیشترشود، پس کارایی مجلس به این است که طرفداران دو طیف لیستی رأی بدهند.

توکلی با تأکید بر اینکه نمایندگان باید نگاه ملی داشته باشند، افزود: اگر این الزام در قانون اساسی وجود دارد که از هر حوزه انتخابیه یک یا چند نفر وارد مجلس شوند برای این است که هیچ نقطه‌ای در کشور نباشد که صدایی در مجلس نداشته باشد. بنابراین نمایندگان باید به صدای حوزه انتخابیه خود توجه کنند اما باید به منافع حوزه انتخابیه‌شان از پنجره ایران نگاه کنند. در این صورت مسائل کلان کشور را راحت‌تر می‌شود حل کرد.

وی تصریح کرد: برخی کاندیداها شعار می‌دهند که برای حوزه انتخابیه‌شان فلان اقدامات را انجام می دهند در حالی که سیاست از این اقدامات اجرایی نیست و اگر نماینده مجلس بخواهد روی آن متمرکز شود کارپرداز حوزه انتخابیه‌اش می‌شود و شأن نمایندگی‌اش از دست می‌رود.

نماینده مردم تهران در مجلس با تأکید بر لزوم پاکدستی و رانت‌خوار نبودن نمایندگان، اضافه کرد: یکی از ملاک‌هایی که می‌شود این پاکدستی را تشخیص داد خرج انتخاباتی است. مردم نباید به کسانی که تبلیغات پرخرج دارند رأی دهند زیرا کسانی که به دنبال اغوای مردم هستند و با رنگ و لعاب‌های تبلیغاتی هستند به درد نمایندگی نمی‌خورند. علاوه بر این مردم نباید به کسانی که زندگی‌شان قبل و بعد از نمایندگی تغییر کرده رأی دهند.

وی در پایان با بیان اینکه نماینده مجلس باید درد اجتماع را بفهمد و بتواند چاره‌ای برای حل مشکلات بیاید، اضافه کرد: داشتن تخصص، تبحر و سابقه اجرایی نیز جزو فضیلت‌های نمایندگان است.

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.