ضرورتي به نام توجه به مشارکت عمومي

سروش ارشاد*
————-

جشن هاي سي و سومين سالگرد پيروزي انقلا ب اسلا مي در حالي اين روزها در حال برگزاري است که بررسي جايگاه مردم و توجهي که امام خميني (ره) به عنوان بنيان گذار اين انقلا ب به مشارکت عمومي مي کرد، همچنان از اهميت برخوردار است.

امام خميني (ره) از همان آغاز راه بر نقش مردم و مشارکت آنها در اداره امور تاکيد داشت، تا بدين ترتيب انقلا بي که با نام اسلا م صورت گرفته، در مسير مناسبي قرار بگيرد. اصولا  هر حکومتي براي اداره امور نيازمند بهره مندي از مردم در اداره امور است، چرا که وقتي جامعه خود را در تصميم گيري ها دخيل مي داند، عملا  نوعي نشاط عمومي براي اداره امور پديد مي‌آيد.

امام خميني(ره) نيز با بهره گيري از پشتوانه علمي و فقهي خود، بر اين موضوع واقف بودند، تا با نقش دادن به مردم در يک جامعه اسلا مي، حرکتي جديد را پايه ريزي کنند.

«ميزان راي ملت است» نيز از آن جمله هاي مهمي بود که از امام(ره) به يادگار مانده تا انتخابات که يکي از مهمترين ويژگي هاي هر حکومت با ويژگي  مردم سالا ري است، اينگونه توسط امام (ره) تبيين شود.

 به هر حال توجه  به جايگاه مردم و ايجاد زمينه براي مشارکت عمومي همواره بايد جزو اولويت هاي نظام اسلا مي باشد تا بدين ترتيب شاهد اعتماد دوسويه بين مردم وحکومت باشيم. اين روزها سي وسومين سالگرد پيروزي انقلا ب اسلا مي، با رقابت هاي غيررسمي انتخابات نهمين دوره مجلس شوراي اسلا مي همزمان شده است. با نظر به جايگاه مردم در جمهوري اسلا مي بيان چند نکته ضرورت دارد:
اول آنکه بهتر است شوراي نگهبان در مدت باقيمانده شرايط مطلوب تري براي حضور کانديداها پديد آورد و به توصيه هاي مقام معظم رهبري درخصوص بررسي صلا حيت ها توجه جدي شود.

دوم آنکه، دولت به عنوان مجري انتخابات، به گونه اي رفتار کند که شائبه اي در خصوص دخالت مجريان در انتخابات پديد نيايد و اصل بي طرفي در برگزاري انتخابات رعايت شود.

سوم آنکه، اميد است نامزدها و کانديداهاي انتخابات، در اين روزها که به نحوي تبليغات غيررسمي آغاز شده از فضاي تخريب خارج شوند و اگر نشستي هم دارند به بيان ديدگاه هايشان بپردازند. چرا که انتخابات، جلوه اي عملي از مشارکت عمومي در عرصه تصميم گيري کشور است و با نظر به حوادث پس از انتخابات رياست جمهوري، ضروري است فضايي مساعد براي اعتمادسازي ملي پديد آيد.

————-
* مردم سالاري
  

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.