طرح ائتلاف کانديداهای مستقل: اتحاديه کشورهای وارث تمدن ايرانی

ائتلاف کانديداهاي مستقل سراسر کشور که در پنجم اسفند امسال با محورهاي «اولويت به همگرايي نوين منطقه اي، با محوريت فرهنگ و تمدن ايراني» و «خانواده محوري در توسعه پايدار» اعلام موجوديت کرده است،  در بيش از نيمي از استان هاي کشور عضوگيري کرده است. گفت و گوی خبرنگار عصر ايران، با حسين رمضاني خردمردي، دبيرکل ائتلاف کانديداهاي مستقل سراسر کشور را در زیر می خوانید.  عصر ايران: آقاي رمضاني خردمردي، در مرامنامه ائتلاف کانديداهاي مستقل سراسر کشور يکي از شرايط اصلي عضويت در ائتلاف، پذيرش طرح «اتحاديه کشورهاي وارث تمدن ايراني» ذکر شده است، با توجه به نو بودن اين طرح ، مختصري درباره آن توضيح دهيد.

   رمضاني خردمردي: اتحاديه کشورهاي وارث تمدن ايراني طرحي است با رويکرد همگرايي منطقه اي، براي ايجاد نوعي همگرايي فرهنگي، هويتي و اقتصادي بين ملت‏هايي که در تاريخ پر فراز و نشيب فلات ايران، در کنار هم زيسته‏اند و از عناصر فرهنگي و تمدني مشترکي (مانند نوروز، زبان پارسي و شخصيت‏هاي تاريخي) بهره مي‏برند. کشورهاي مورد نظر، يازده کشور ايران، افغانستان، تاجيکستان، پاکستان، ازبکستان، ترکمنستان، آذربايجان، گرجستان، ارمنستان، قزاقستان و قرقيزستان هستند که مردمان‏شان هزاران سال در کنار هم زيسته و در سده‏هاي گذشته، در کشاکش رقابت‏هاي استعماري از هم جدا شده اند.

  عصر ايران: سابقه اين طرح چيست؟ آيا يک طرح تبليغاتي براي بهره برداري در انتخابات مجلس شوراي اسلامي است يا سابقه علمي ـ پژوهشي دارد؟

   رمضاني خردمردي: طرح اتحاديه کشورهاي وارث تمدن ايراني، اولين بار در سال 1382 همزمان با تلاش وزارت امور خارجه براي عضويت ناظر ايران در اتحاديه عرب، از سوي اينجانب، با چاپ يادداشتي به نام «يک پيشنهاد؛ تشکيل اتحاديه کشورهاي وارث تمدن ايراني» در روزنامه ايران مطرح شده و از آن زمان تاکنون درباره آن پژوهش و تحقيق شده است؛ لذا به هيچ عنوان طرح تبليغاتي و غيرقابل اجرا نيست.

   عصر ايران: اگر اين طرح، طرحي علمي ـ پژوهشي است، چرا در انتخابات مجلس شوراي اسلامي از آن بهره گرفته شده است؟

   رمضاني خردمردي: اتفاقاً اين طرح دقيقاً به دليل همين علمي بودن، در انتخابات مجلس شوراي اسلامي به عنوان محور ائتلاف قرار گرفته است. يعني به نظر شما در رويداد مهمي چون انتخابات مجلس شوراي اسلامي بايد از طرح ها و برنامه هاي غيرعلمي براي تبليغ در بين مردم ايران استفاده کرد!؟

   عصر ايران: نه! منظور رويه اتخاذ شده است؛ يعني طرح علمي اغلب از طريق مؤسسات و مراکز معتبر مطالعاتي و پژوهشي تدوين شده و براي اجرا در اختيار نهادهاي دولتي قرار مي گيرد؛ نه اين که در فضاي رقابت انتخاباتي و آن هم از سوي يک ائتلاف فصلي مطرح شود!

   رمضاني خردمردي: يقيناً رويه و راهکار معمول همين است؛ اما از سال 82 تاکنون، اين طرح در اختيار مراجع مختلف دولتي و شخصيت هاي مهم سياسي قرار گرفته که بدون استثنا آن را مثبت ارزيابي کرده اند که مستندات آن موجود است؛ اما متأسفانه در پيچ و خم ديوانسالاري اداري متوقف شده است.
 
تلاش هاي بسياري نيز براي تأسيس يک مرکز پژوهشي که به صورت تخصصي درباره اين موضوع فعاليت کند، انجام شده که در اين راه هم اسير ديوانسالاري اداري شده ايم و هنوز به نتيجه نهايي نرسيده است؛ لذا بهترين راه که مکمل و به عبارتي شتاب دهنده به آن است، همين در ميان گذاشتن طرح با کانديداهاي مستقل و همفکر و مطرح کردن طرح با مردم ايران، از طريق فرصت مناسبي به نام انتخابات مجلس شوراي اسلامي بوده است.

   عصر ايران: با اين شرايط، آيا احتمال نمي دهيد که موضوع به اصل طرح بازمي گردد؟ يعني با توجه به سياست کلان نظام جمهوري اسلامي مبني بر اتحاد جهان اسلام، در اولويت سياست خارجي کشور نيست؟

   رمضاني خردمردي: اولاً: ايده اتحاد جهان اسلام آرماني است بزرگ که حاصل قرن ها فعاليت فکري و سياسي سياستمداران انديشمندي چون سيدجمال الدين اسدآبادي و بويژه رهبر کبير انقلاب اسلامي، حضرت امام خميني (ره) است و اگر هر آن محقق شود، آرامش و آسايش نسبي به جهان اسلام بازمي گردد؛ اما ما فقط يک طرف اين اتحاديم. يک طرف اين اتحاد، دولت هاي متحجر عربي اند که طي سي سال گذشته، نه تنها دست اتحاد ما را رد کرده اند، بلکه با حمايت از صدام و مطرح کردن مسائل گستاخانه اي مانند کوشش واهي براي «دزديدن نام خليج فارس» و ادعاهاي بي اساس نسبت به «جزاير ايراني» در حقيقت از پشت به ما خنجر زده اند!

   ثانياً: هيچ منافاتي بين اين طرح و اتحاد جهان اسلام نيست؛ اتحاديه کشورهاي وارث تمدن ايراني بر اساس رويکردي منطقه اي است که يک حوزه فرهنگي از جهان اسلام را در برمي گيرد و در صورت تشکيل، حتي مي تواند باعث انسجام بيشتر دولت هاي منطقه و سرعت بخشيدن به اتحاد جهان اسلام شود.

   ثالثاً: مگر دولت هاي عربي اتحاديه عرب ندارند؟ و خردتر از اين اتحاديه، شوراي همکاري خليج فارس مگر بر اساس نوعي همگرايي در منطقه اي به نام حاشيه جنوبي خليج فارس بنا نشده است؟ آيا دولت هاي عربي براي وحدت جهان اسلام اتحاديه عرب را منحل مي کنند که ما اتحاديه کشورهاي وارث تمدن ايراني را معطل بگذريم؟

   عصر ايران: سازمان همکاري ها اقتصادي (اکو) 9 کشور از 11 کشوري که در طرح اتحاديه کشورهاي وارث تمدن ايراني آمده است را شامل مي شود؛ آيا اين سازمان که بيش از دو دهه قدمت، ساختار مناسبي براي همگرايي منطقه اي نيست؟

   رمضاني خردمردي: اکو همان گونه که از نامش پيداست، يک سازمان است؛ سازماني که بر اساس همکاري هاي اقتصادي بنا نهاده شده و در قرني که عصر سازمان هاي فراملي هويتي است، هر چند لازم است، کافي نيست! اگر اکو شاخصه هاي يک اتحاديه منطقه اي را دارا بود، ترکيه که يکي از مهمترين اعضاي آن است، براي عضويت در اتحاديه ديگر منطقه اي به نام «اتحاديه اروپا»، اصولي از قانون اساسي خود را تغيير نمي داد! همان گونه که اگر روزي موفق شود به اتحاديه اروپا بپيوندد، از اکو خارج نمي شود؛

   عصر ايران: اجازه بدهيد به موضوع اصلي باز گرديم. به نظر شما دغدغه اصلي ملت ايران، عموماً و رأي دهندگان ايراني، خصوصاً چيست؟ و آيا طرح اتحاديه کشورهاي وارث تمدن ايراني براي مردمي که نگراني آنان درآمد، اشتغال، تورم، فقر و … است، جذابيت دارد؟

   رمضاني خردمردي: بگذاريد اين سوال شما را هم در دو قسمت پاسخ دهم:

   اولاً: هر چند به نظر ما اولين و عمومي ترين دغدغه و نگراني مردم ايران مسايل اقتصادي است، لزوماً تنها مسأله نيست؛ به نظر ما مسايلي چون حضور قدرتمندانه کشور در منطقه و نظام بين الملل با شاخصه اي به نام فرهنگ غني ايراني که عصاره اش در زبان فارسي، مذهب عقلگراي شيعه و شخصيت هاي تاريخي خلاصه شده است، خواست بخش عظيمي از ايرانيان؛ بويژه اقشار جوان، تحصيلکرده و فرهنگي است.

   ثانياً: ايجاد اتحاديه منطقه اي نه تنها باعث غفلت يا لاينحل ماندن مسايل اقتصادي کشور نيست؛ بلکه به اذعان صاحبنظران، باعث تسريع در رشد و شکوفايي اقتصادي منطقه است. نمي توان ايران توسعه يافته را در کنار همسايگان توسعه نيافته تصور کرد؛ همان گونه که اکنون نيز برخي مشکلات و نارسايي هاي کشور ما مثلاً به نابساماني هاي دولت افغانستان و حضور مهاجران افغانستاني در ايران مربوط است؛ لذا نمي توان منطقه اي توسعه يافته داشت، مگر آنکه همکاري هاي منطقه اي را افزايش داد.

   عصر ايران: اگر به طرح اتحاديه کشورهاي وارث تمدن ايراني با رويکردي انتخاباتي بنگريم؛ به نظر شما مطرح کردن اين طرح در انتخابات، به تنهايي باعث جلب اعتماد شهروندان مي شود؟ آيا براي مسائل و مشکلات کشور در حوزه داخلي نيز طرحي ارائه کرده ايد؟

رمضانی خردمردی: با توجه به استفاده کانديداهاي مستقل عضو ائتلاف در حوزه هاي انتخاباتي مختلف کشور و با جمع بندي نظرات دريافتي، طرح اتحاديه کشورهاي وارث تمدن ايراني، هم اکنون با اقبال شهروندان مواجه شده است؛ همان گونه که در نظرسنجي اينترنتي نيز مورد توجه بازديدکنندگان قرار رفته بيش از از 85 درصد از خوانندگان به مفيد و عملي بودن آن رأي داده اند و مستندات آن در اختيار شما قرار مي گيرد.

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.