کاندیدا‌های ردصلاحیت شده انتخابات شورا‌ها ۴ روز فرصت اعتراض دارند

رئیس هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شورا‌های کشور روند بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات شورا‌ها را تشریح کرد.

«حمیدرضا کاظمی»، رئیس هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شورا‌های کشور در گفتگو با خبرنگار ایلنا در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه فرایند بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات شورا‌ها در هیات مرکزی نظارت بر انتخابات در چه مرحله‌ای قرار دارد؟ اظهار کرد:

پایان وقت ۲۱ فروردین آخرین روز رسیدگی هیات‌های اجرائی در شهرستان‌های سراسر کشور به شرایط ثبت‌نام کنندگان در انتخابات شورا‌ها بود و نظر خود را به هیات‌های نظارت اعلام کردند.

او ادامه داد: هیات نظارت شهرستان‌ها ۱۴ روز فرصت دارد تا به صلاحیت داوطلبان انتخابات شورا‌ها رسیدگی کند. این هیات‌ها پس از ۱۴ روز نظر خود را به فرمانداری اعلام می‌کنند و فرمانداری نیز نتایج را به کاندیدا‌ها اعلام می‌کند. پس از آن کاندیدا‌های ردصلاحیت شده ۴ روز فرصت دارند، اعتراض خود را اعلام کنند.

رئیس هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوار‌های کشور افزود: اعتراض‌ها به هیات عالی استان می‌رود و هیات عالی ده روز فرصت رسیدگی دارد و سپس نظرات خود را به فرماندار اعلام می‌کند و فرماندار نیز نظرات را به کاندیدا‌ها منعکس می‌کند.

او با بیان اینکه کاندیدا‌ها پس از طی این مراحل نیز ۴ روز فرصت اعترض خواهند داشت، اظهار کرد: کاندیدا‌ها در صورتی که دوباره نسبت به نتایج اعتراض داشته باشند، به فرمانداری اعلام می‌کنند، فرمانداری اعتراض را اخذ می‌کند و در هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شورا‌ها به عنوان عالی‌ترین جایگاه هیات نظارت در کشور به صلاحیت افراد رسیدگی خواهد شد.

کاظمی ادامه داد: هیات مرکزی نیز ده روز فرصت دارد، رسیدگی نهایی را انجام و نظر خود را به وزارت کشور و فرمانداری‌ها اعلام کند که نظر قطعی هیات نظارت است و فرایند نظارت تمام و به کاندیدا‌ها اعلام می‌شود.

او با اشاره به اینکه بررسی‌ها در هیات‌های شهرستان‌ها شروع شده است، تصریح کرد: دو روز از فرصت ۱۴ روزه رسیدگی به صلاحیت افراد گذشته است و ۱۲ روز از این فرصت باقی مانده است.

کاظمی اضافه کرد: تایید کاندیدا‌ها ۷۲ ساعت قبل از تبلیغات است و نامزد‌ها بعد از آن وارد مهلت مقرر تبلیغات می‌شوند و می‌توانند نسبت به انجام تبلیغات انتخاباتی تا ۲۴ ساعت قبل از روز رای‌گیری اقدام کنند.

رئیس هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شورا‌های کشور تاکید کرد: در این فرایند به گرایش‌های سیاسی کاندیدا‌ها توجه نمی‌کنیم. ما به پرونده‌ها توجه می‌کنیم؛ یعنی مدارکی که مراجع قانونی داده‌اند را مورد بررسی قرار می‌دهیم و صلاحیت افراد را به استناد آن مدارک بررسی و اظهارنظر می‌کنیم و هر گرایشی که افراد داشته باشند، برای ما تفاوتی ندارد.

کاظمی در پایان گفت: برخی از کاندیدا‌ها شاید این سازوکار را نمی‌دانند و در صورتی که صلاحیت فردی در هیات‌های نظارت رد می‌شود، حداقل به حقوق خود واقف باشد تا بتواند در زمان قانونی اعتراض خود را به فرمانداری ارائه کند تا در هیات مرکزی نظارت به آن رسیدگی کنیم و حق کسی ضایع نشود.
منبع: ایلنا

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.