منتخبان آینده کارآمدی شوراها را افزایش دهند

یک کارشناس ارشد مدیریت گفت: گزارش کشوری طرح سنجش سرمایه اجتماعی که در سال 1394 از سوی مرکز رصد اجتماعی شورای اجتماعی کشور انتشار یافت نشان می‌دهد «اعتماد سازمانی» به شوراها وضعیت خوبی ندارد، از این رو بازسازی اعتماد عمومی و افزایش کارآمدی این نهاد مهمترین وظیفه منتخبان مردم در شوراهای پنجم است.

«مهنوش ناصری» در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: همه‌ی کسانی که درعرصه انتخابات شورای شهر وارد می شوند باید بدانند که مهمترین دستور کار آنان چیست و باید چه سیاست‌هایی را برای تحقق هدف مهم بهبود مدیریت شهری و رفع مشکلات و بحران‌های آن را در پیش گیرند.

وی با تاکید بر اینکه سلامت اخلاقی و عملی مدیران شهری بسیار مهم است زیرا کوچکترین کوتاهی در وظایف آنها، موجب بروز مشکلات بسیاری می شود که مستقیما بر زندگی روزمره مردم تاثیر می‌گذارد، تصریح کرد: برای جامه عمل پوشادن به  شعار رهبر معظم انقلاب  در زمینه نامگذاری امسال به سال اقتصاد مقاومتی(تولید – اشتغال)، بهتر است  شورای شهر این دستورکاری را داشته باشند و فضا را برای فعالیت شرکت های اقتصادی و بخش خصوصی فراهم کند.

این کارشناس ارشد مدیریت گفت: محیط کسب و کار امروز شرایط سختی  دارد و بهترین راهکار این است که اشتغال زایی شهری ایجاد شود و محیط کسب و کار را برای تولید کنندگان و بخش خصوصی واقعی آماده کرد. شهرداری باید کارهای خود را به بخش خصوصی بسپارد و حتی ارزیابی در خصوص شرکت های خصوصی صورت پذیرد.

ناصری تاکید کرد:باید تلاش کرد تا مطالبات  بخش خصوصی به موقع پرداخت شود و به تولیدکنندگان و کارآفرینان از طریق اعطای وام با بهره مناسب و تبلیغات آنها در سطح شهر و …. کمک شود.همچنین جهت کمک به تولید و اشتغال در هر شهرستان اعضای شورای آن باید شورای شهر و دیگر مراجع شهرداری مربوطه را ملزم کنند که برای تامین نیازهای خود از تولیدات و بازار شهرستان  خود استفاده کنند.

«اعتماد سازمانی» به شوراها وضعیت خوبی ندارد / بازسازی اعتماد عمومی و افزایش کارآمدی وظیفه‌ی منتخبان آینده

وی با بیان اینکه یکی از مسائل مهمی که هر یک از اعضای شورای شهر باید در دستور کاری خود قرار دهد ترجیح منافع عمومی و ملی بر منافع شخصی و در واقع پاکدستی در مقابل اموال عمومی است، تصریح کرد: گزارش کشوری طرح سنجش سرمایه اجتماعی که در سال 1394 از سوی مرکز رصد اجتماعی شورای اجتماعی کشور انتشار یافت نشان می‌دهد «اعتماد سازمانی» به شوراها وضعیت خوبی ندارد.

این کار شناس ارشد مدیریت گفت: پاسخ‌ها نشان می‌دهد که شورای اسلامی شهر نسبت به دستگاه های بوروکراتیک رتبه ی پایین تری از اعتماد را  دارند. مگر نه این است که اعضای شورا در روندی دموکراتیک با آرای مردم انتخاب می‌شوند، حال چه شده است که  میزان اعتمادی که مردم به سازمان‌های سلسله مراتبی و انتصابی ابراز می‌دارند، بیش از شورا است که منتخب خود آنها است؟ از این‌رو مهمترین دستور کاری که شوراهای اسلامی باید در نظر داشته باشند بازسازی اعتماد عمومی و افزایش کارآمدی این نهاد است .

ناصری ادامه داد: مسائلی مانند فشار آوردن به شهردار از سوی شوراهای شهر تا پروژه هایی برای مناطقی خاص ، که به ایشان رای داده بودند، انجام دهد و وسیله ای شود برای تبلیغ در انتخابات بعدی …! یا آنکه کاری برای فلان قومیت انجام شود که اکثریت جمعیت شهر را در اختیار دارند و رای آنها تعیین کننده است، موجب می شود که پروژه های عمرانی که باید صرف سایر مناطق می شد را به یک منطقه خاص اختصاص دهند که این به نوبه خود تضعیف سایر مناطق و ضعف شهرداران و نوعی توهین به شعور کسانی است که در واقع بایستی ولی نعمت منتخبین باشند . لذا دستور کاری بعدی این است که  شوراهای شهرفارغ از قومیت گرائی و محله گرائی، خود را نماینده آحاد جامعه بدانند و اهتمام خود را برای پیشبردِ برنامه های کلانِ شهر مصروف دارند .

شهر نیازمند تخصص‌های گوناگون است

وی با تاکید بر اینکه شهر و شهرداری به سبب مداخله در امور متعدد، نیازمند تخصص‌های گوناگون است، تصریح کرد: شوراهای شهر چون از سوی مردم انتخاب می شوند ممکن است براساس محبوبیت در زمینه های مختلف انتخاب شوند اما وظیفه اعضای شورا این است که در انتخاب کمیته ها و مشاورین خود، از متخصصان کمک بگیرند. بنابراین دستور کاری بعدی استفاده از متخصصان برای مشاوره دادن به اعضای شورای شهر است و وقتی تنوعی از تخصص ها را در شورا داشته باشیم، متناسب با آن، از هر شخص باید انتظار داشته باشیم که در حوزه تخصصی خود فعالیت کند و در همان زمینه بهترین عملکردها را ارائه دهد و باید توجه داشت حتی اگر منتخبین، از متخصصین هم باشند، اغلب آنها با مفاهیمی همچون جزئیات قوانین شهرداریها نا آشنا هستند که این لزوم تشکیل کلاسهای آموزشی برای منتخبین را می‌رساند.

شورای شهر جای سیاسی‌بازی نیست

این کارشناس ارشد مدیریت گفت: منتخبین شوراها، معتمدین محلی هستند و باید در نظر داشته باشند که ابزاری برای مداخله‌ی این معتمدین در شوراها نباشند. در این صورت، شوراها نمی توانند وظیفه ذاتی خود را به انجام رسانند و عملاً تبدیل به حیاط خلوت سایر انتخاباتها می‌شوند . بنابراین دستور کاری دیگر شاخصه عزت نفس و مستقل بودن و قناعت برای اعضای منتخب است، که راه را برای دخالت گروهای سیاسی را ایجاد نکنند.

ناصری با تاکید بر اینکه شوراها برای تسهیل امور مردم هستند، اعضاء شورا باید ارتباط دائمی خود با مردم و حضور در میان آنان و اطلاع از مشکلات آنان را وظیفه‌ی مستمر خود بدانند و دسترسی مردم را به خود، آسان سازند و هدف خود را راحت تر و اخلاقی‌تر کردن زندگی شهروندی قرار دهند، ادامه داد: شوراها می‌دانند که شهرداری جایی است که با کسانی که حاضرند برای رسیدن به بعضی از مقاصد خود هزینه زیادی پرداخت کنند، مواجه می‌شوند در اینجا باید مراقب رشوه خواری در شهرداریها بود و برخورد شدید با رشوه‌خواران را دستور کار خود قرار داد.

رابطه‌ی سازمانی شورای شهر و شهردار؛ نیازمند بهبود

وی مهم‌ترین وظیفه شوراهای اسلامی شهر را انتخاب شهردار اعلام کرد و گفت: بهبود روابط شهردار و اعضای شورا به منظور نظارت بیشتر اعضای شورا و از سویی باج ندادن شهردار می‌تواند دستور کاری بعدی باشد.

این کارشناس‌ارشد مدیریت با تاکید بر اینکه همکاری با مسئولان اجرایی و نهادهای و سازمان‌های مملکتی در زمینه‌های مختلف و همکاری اعضای شورا و همکاری اعضا با شهردار یکی از مهمترین و کارآمدترین دستورکارهایی است که به عنوان حل بسیاری از مشکلات می توان به آن اشاره کرد، تصریح کرد: دستور کاری  دیگر لمس کردن پیشرفت کارها را از نزدیک و تنها اکتفا نکردن به گزارش‌های رسمی است.

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.