آخرین جزئیات روند احراز صلاحیت‌های داوطلبان مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی

رئیس هیأت نظارت بر انتخابات حوزه انتخابیه تهران به تشریح روند احراز صلاحیت‌ها پس از اتمام زمان ثبت‌نام انتخابات مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی پرداخت

.

 حجت‌الاسلام سیدعبدالوهاب میراشرفی رئیس هیأت نظارت بر انتخابات حوزه انتخابیه تهران در حاشیه بازدید از فرمانداری تهران در جمع خبرنگاران اظهار داشت: پرونده ثبت‌نام از داوطلبان مجلس خبرگان رهبری بسته شده است و احراز صلاحیت‌ها در این خصوص تنها بر عهده شورای نگهبان است.

وی افزود: بعد از اینکه امروز ثبت‌نام انتخابات مجلس شورای اسلامی به پایان برسد، کار بررسی صلاحیت داوطلبان در تمامی حوزه‌ها به ویژه حوزه انتخابیه تهران، ری، اسلامشهر، شمیرانات و پردیس از فردا به مهلت 10 روز آغاز می‌شود و در این مدت بررسی صلاحیت‌ها انجام خواهد شد.

میراشرفی با اشاره به پایان روند احراز صلاحیت‌ها تصریح کرد: فرمانداری‌های حوزه‌های انتخابیه نظر خود را به داوطلبین به ویژه کسانی که صلاحیت آنان مورد تأیید قرار گرفته باشد، طبق قانون به آنان ابلاغ می‌کنند.

وی یادآور شد: کسانی که صلاحیت آنان احراز نشود، طبق قانون 4 روز فرصت دارند، شکایت خود را به هیأت نظارت بر انتخابات استان تهران ارائه دهند و شکایت آنها پیگیری خواهد شد.

میراشرفی بر همین اساس عنوان کرد: در هیأت نظارت بر انتخابات یک هفته فرصت وجود دارد که تا شکایت‌ها بررسی شود و با هماهنگی هیأت مرکزی بر انتخابات، نتیجه از طریق فرمانداری و بخشداری‌ها به داوطلبانی که صلاحیت‌شان مورد تأیید قرار نگرفته باشد، اعلام شود.

وی در بخش دیگری از سخنانش تأکید کرد: کسانی که صلاحیت آنان در این مرحله نیز تأیید نشود، فرصت دارند تا به شورای نگهبان شکایت کنند و در نهایت شورای نگهبان نظر خود را اعلام می‌کند.

رئیس هیأت نظارت بر انتخابات حوزه انتخابیه تهران همچنین گفت: پس از طی این مراحل اسامی به صورت رسمی به شورای نگهبان اعلام شده و پس از طرح شکایت و بررسی آن در شورا به صورت رسمی از طریق فرمانداری و هیأت‌های اجرایی اعلام خواهد شد.

میراشرفی در پایان در پاسخ سؤالی بر تعداد کمیته‌های هیأت نظارت بر انتخابات خاطرنشان کرد: کمیته‌های نظارتی در استان 5 نفر و در شهرستان‌ها 3 نفر هستند و طبعاً افراد دیگری هم در امر انتخابات همکاری می‌کنند.

وی با اشاره به ضرورت تعامل بین هیات نظارت و فرمانداری تهران پیرامون انتخابات اظهارداشت: از چند بعد میتوان به تعامل هیات نظارت و فرمانداری تهران اشاره داشت.  بعد قانونی که وظیفه و تکلیفی است که قانون گذار مشخص کرده که جای خود دارد اما بعد دیگر مسائل اخلاقی و شرعی است که در  روند انتخابات رعایت می شود و آن تعاملی است که در چهارچوب وظایف قانونی وجود دارد. وقتی تعامل باشد قانون هم به نحو احسن رعایت خواهد شد.

وی ادامه داد: نکته ای که باید به آن توجه کنیم این است که باید قانون را رعایت کنیم، وظیفه ای را که قانون برای شورای نگهبان و هیات نظارت مشخص کرده است نظارت بر حسن اجرای انتخابات و نظارت استصوابی است که تا به امروز در حوزه انتخابیه تهران و فرمانداری تهران به نحو احسن این موضوع رعایت شده است.

میر اشرفی خاطرنشان کرد: خصوصاً بحث سایت ثبت نام از داوطلبین که تدابیر خوبی برای آن اندیشیده شده و اقدامات خوبی انجام شده است ،بحمدالله اقدامات خوب و شایسته ای با توجه به امکانات کم اما بهترین استفاده بعمل آمده است.

رییس هیات نظارت بر انتخابات حوزه انتخابیه تهران ادامه داد: آنچه که امروز وجود دارد فضای مناسبی است که بدنبال آن هیات نظارت توانسته نظارت خوبی در روند ثبت نام از داوطلبین داشته باشد که این موضوع می تواند الگوی خوبی برای سایر حوزه های انتخابیه باشد چراکه با این دقتی که در مراحل مختلف ثبت نام از داوطلبین صورت گرفته است پرونده های داوطلبین به دقت کنترل و در ثبت اطلاعات افراد مطابق فرم های اولیه ای که افراد ثبت کرده اند و در سیستم جامع انتخابات با کمترین خطا از سوی کاربران ثبت شده است که این موضوع جای تشکر و قدردانی دارد. 

حجت الاسلام میر اشرفی با بیان اینکه اقدامات و فعالیت ها امانت است، اظهارداشت: امروز این امانت گرانبها بدست ما سپرده شده است، نکته ای که باید بدان توجه و عمل داشت این است که به هر نحوی که قانون مشخص کرده است باید عمل کنیم و این اقداماتی که صورت میگیرد ماندگار خواهد بود و ما باید به نحوی عمل کنیم تا ان‌شاءالله سربلند باشیم. 

میر اشرفی گفت : ما امروز امانت دار خون شهدا و زحماتی که برای نظام و انقلاب اسلامی کشیده شده هستیم و باید به نحوی عمل کنیم تا بتوانیم این امانت را به نحو احسن به نسل بعدی و آیندگان برسانیم تا ان‌شاءلله تا پایان پروسه انتخابات بتوانیم تکالیفمان را به نحو احسن و قانونی و شرعی انجام بدهیم.

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.