مجالس ما نتوانسته‌اند جایگاه اصلی و قانونی خود را احراز كنند

در آستانه انتخابات مجلس نهم شورای اسلامی، 'گفت وگویی با حجت‌الاسلام والمسلمین محمدمهدی تسخیری، مشاور دبیركل مجمع تقریب مذاهب اسلامی و مدیرعامل خبرگزاری تقریب انجام شده است که متن آن را تقدیم می شود.
 

تسخیری در باره جایگاه مجلس می گوید:  تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، مجالسی در ایران و جهان اسلام شكل گرفتند كه عموما تشریفاتی و به دستور حاکمان بوده و افراد و گروه‌ها با سهمیه‌های مخصوص و از پیش تعیین شده راهی مجلس می‌شدند.

وی افزود: هدف امام از ابتدا این بود كه انقلاب از سوی خود مردم اداره شود و مردم رهبری عملی انقلاب را به عهده بگیرند. در واقع، رهبران سیاسی و احزاب در انقلاب اسلامی به دنبال حركت مردمی بودند نه برعكس. در جریان پیروزی انقلاب، همه گروه‌های سیاسی تلاش داشتند خود را با حركت مردمی منطبق كنند تا از قافله عقب نمانند چراكه اصل حركت امام به عنوان رهبری انقلاب، مبتنی بر اراده ملت بود.

وی گفت: شعار "مجلس در رأس همه امور است" تا همیشه به عنوان تابلوی نمادین و روشنی است كه پیشانی انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی خواهد بود.

تسخیری گفت: هرگز جریان واحدی از اول انقلاب تا به حال حاكمیت نداشته بلكه ملت براساس ایده‌ها و نیازهای خود هر بار به شعار و جریانی رأی داده است؛ یك روز شعار بازسازی، روز دیگر شعار اصلاح‌طلبی و روز دیگر شعار اصولگرایی بر مجلس حاكم شده‌اند و توانسته‌اند رأی مردم را از آن خود كنند.

تسخیری افزود: تنوع ایده‌ها باعث می‌شود كه حتی اگر در برخی دوره‌ها خطاهایی صورت گرفته، دوره‌های بعدی این خطاها را رو كنند و اشتباهات را بیان و عیان سازند تا تجربه‌ای برای آیندگان باشد. از طرفی، این تنوع به مسئولان هشدار می‌دهد كه اگر امروز در مسند قدرت
هستید،‌ معلوم نیست كه فردا هم قدرت به شما واگذار شود.

تسخیری اظهار داشت: قانونا باید مجلس در رأس همه امور باشد؛ اما بعضی وقت‌ها قوه مجریه به گونه‌ای عمل می‌كند كه وضعیت مجلس را به حرج می‌انداز د. البته از آنجایی كه مجلس، مصلحت نظام را در نظر می‌گیرد ممكن است گاهی به خاطر حفظ نظام از حقوق خود كوتاه بیاید.

وی ادامه داد: با این حال بنده معتقدم كه مجالس ما در دوره‌های مختلف به طور كلی نتوانسته جایگاه اصلی و قانونی خود را احراز كنند.

تسخیری در ادامه گفت: مهمترین معیار تعهد و تخصص نمایندگان ملت در خانه ملت است. نمایندگان مجلس باید نسبت به حقوق مردم تعهد داشته باشند و اصل برای آنها دفاع از حقوق مردم باشد حتی اگر این دفاع، به جایگاه حزبی و سیاسی‌ آنان لطمه بزند.
وی گفت: اصل دیگر، توانمندی و آشنایی به تخصص‌های مختلف است. مجلس زمانی می‌تواند مقتدر باشد كه در رشته‌های مختلف متخصص داشته باشد. نمایندگان مجلس باید هر كدام در رشته‌ای تخصص داشته و سرآمد باشند.

تسخیری گفت" دیگر معیار تشكیل یك مجلس مقتدر، این است كه نمایندگان ملت در همه مراحل، سیادت نظام را بر تمام امور ترجیح دهند و با یك تشر و دو تهدید جا نزند، حال این تهدیدها می‌تواند از جانب جریان‌های داخلی باشد یا از خارج، فرقی نمی‌كند.

تسخیری: هر نظارتی مستلزم پشتیبانی محكم است و مادامی كه نظارت از پشتیبانی حقیقی
برخوردار نباشد به مرور زمان به عقده‌گشایی یا نظارت صوری تبدیل می‌شود. نظارت باید پیگیر باشد و نتیجه را دنبال كند.

تسخیری گفت: با تمام احترامی كه برای حركت مجالس گذشته نظام جمهوری اسلامی ایران قائلم، ولی معتقدم كه با وجود ساختارهای بسیار خوب قانونگذاری در مجلس، متأسفانه توانایی استفاده از این ساختارها و تطبیق قوانین با نیازهای جامعه وجود نداشته است.

تسخیری افزود: به عنوان یك شهروند پیگیر، باور دارم كه مجلس هشتم در حوزه وظایف قانونی خود در حد متوسط حركت كرد و نتوانست از همه ظرفیت‌های تحت اختیار خود در راه قانونگذاری و نظارت بهره مطلوب بگیرد.
 

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.