- ائتلاف کاندیداهای مستقل سراسر کشور - http://eatelaf.ir -

فعال اصلاح‌طلب: اصلاح قانون اساسی در شرایط فعلی به صلاح نیست/ با رویه هاى حاکم، هر نوع تغییری، انتخابات مستقیم را به سمت انتخابات غیرمستقیم و نقش کمتر مردم می بَرَد

[1]یک استاد دانشگاه و فعال سیاسى اصلاح طلب گفت: در شرایط کنونی اصلاح قانون اساسی بیش از اینکه مشکلی را حل کند این نگرانی را ایجاد می کند که قانون اساسی دست خوش تغییراتی شود که ما را به سمت مردم سالاری حداقلی سوق دهد. بنابراین، در شرایط کنونی اصلا به نفع کشور نیست.

"غلامرضا ظریفیان"، فعال سیاسی اصلاح طلب، در گفتگو با سایت "نواندیش"، درباره اظهارات دبیرکل جامعه اسلامى مهندسین و رییس جبهه پیروزى خط امام و رهبری مبنی بر اصلاح قانون اساسی، گفت: نکته‌ای که اخیرا از طرف مهندس باهنر مطرح شده با توجه به تجریه زیستی ایشان در سیاست به خصوص تجربه این سه دهه اخیر این است که بخشی از مشکلات کشور در عرصه مسائل ساختاری و حقوقی است و بهترست این مسائل ساختاری و حقوقی رفع شود تا کشور بتواند بهتر به حیات سیاسی خودش ادامه دهد.

وى تصریح کرد: این در حالى است که مسئله صرفا در عرصه مسائل حقوقی و بخشی از ساختارها نیست بلکه یک مجموعه به هم پیوسته‌ای از نوع رفتارها و نوع نگرش‌ها و در عین حال بخشی از ساختارها و بخشی از رویه‌ها فراقانونی است که اعمال شده است. یعنی مجموعه مسائل در هم تنیده که در قانون اساسی باید در یک پروسه مناسب اصلاح شود. در مقابل در همین قانون اساسی بسیاری از احکام مترقی حاضر است که مى توان گفت به آن احکام مترقی کم‌تر توجه شده است.

ظریفیان خاطرنشان کرد: قوانین بالادستی وجود دارد چه در بخش انتخابات و چه در بخش برخوردهای سیاسی با افراد و بازجویی‌ها و در بسیاری از مسائل ما دیدیم آنچه که رخ داد با متن قانون اساسی زاویه داشت. در بحث تغییر قانون اساسی نگرانى که وجود دارد، با توجه به شرایطی که ما در کشور داریم این است که هر نوع اقدامی برای تغییر قانون اساسی با آن نوع نگرشی که در اداره کشور هست، منجر به این می شود که قواعد مترقی قانون اساسی هم دست خوش تغییر و تحول شود.

او در پاسخ به این پرسش که دلیل اصلی مطرح کردن چنین موضوعی در این مقطع از سوی اصولگرایان چیست؟، گفت: من نمی دانم این نگرش خود آقای باهنر یا جمع بندی اصولگرایان است. برخی از اصولگرایان معتقد هستند با توجه به مشکلاتی که در انتخابات مستقیم ریاست جمهوری برای کشور ایجاد کرده بهتر است با تغییری که در قانون اساسی ایجاد می کنیم از این شکل انتخاب مستقیم مردم به سمت انتخابات پارلمانی و بحث انتخاب نخست وزیر برویم که دیگر با این بحران‌هایی که هر ۴ سال یکبار با آن رو به رو هستیم مواجه نشویم.

او در ادامه پاسخ داد: به نظر می رسد در میان جریان اصولگرایاندیدگاه‌های متفاوتی در ارتباط با این قضیه وجود دارد. ولی شرایط کنونی کشور و مشکلاتی که با آن رو به روست صرفا تغییر قانون اساسی نیست. بلکه مشکلاتى به هم تنیده‌ای که همه دلسوزان این کشور با یک اولویت بندی در ارتباط با آن چالش‌ها و مشکلات، قبل از اینکه بخواهند به سمت تغییر این نوع متن‌های فرادستی بروند باید ابتدائا به اولویت‌های دیگر بپردازند و در عین حال نوعی اجماع نسبی در ارتباط با برون رفت کشور از مشکلات ایجاد شود.

وی با اشاره به این که در حال حاضر اصلاح قانون اساسی به صلاح کشور نیست خاطرنشان کرد: با توجه به چنین وضعیتی که وجود دارد اصلاح قانون اصلا به صلاح نیست. در شرایط کنونی اصلاح قانون اساسی بیش از اینکه مشکلی را حل کند این نگرانی را ایجاد می کند که قانون اساسی دست خوش تغییراتی شود که ما را به سمت مردم سالاری حداقلی سوق دهد. بنابراین، در شرایط کنونی اصلا به نفع کشور نیست. با توجه به نوع روش‌ها و رویه‌های جریاناتی که بر کشور حاکم هستند اگر چنین اقدامی صورت گیرد بیش از اینکه قانون اساسی را به سمت انعطاف بیشتر و ظرفیت‌های بیشتر مردم سالاری ببرند نهایتا به این سمت می برند که نقش مردم را در انتخاب سرنوشت خودش کمتر کند و ما را از همین انتخابات مستقیم به سمت انتخابات غیرمستقیم یا حضور کمتر مردم می برد.

ظریفیان در پایان بیان کرد: تصور من این است که آقای باهنر فکر می کند با این تغییرات در قانون اساسی و ساختارها، شرایط بهتری برای برون رفت از مشکلات ایجاد می شود ولی یک جریان جدی شاید در اصولگرایان باشد که فکر می کنند مهم‌ترین مشکل کشور همین بحث انتخابات مستقیم مردم است و باید با تغییر قانون اساسی این انتخابات مستقیم را به انتخابات غیرمستقیم تبدیل کرد.