سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری: قوانین انتخاباتی نیازمند اصلاحات جامع و جدی است/ نمایندگان در انتصابات دخالت نکنند

هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری که صبح امروز شنبه (۲۳ بهمن) در محل شورای نگهبان برگزار شد، با اشاره به بررسی طرح‌های مختلف در شورای نگهبان، درباره اصلاح قانون انتخابات گفت: کمیسیون شوراهای مجلس در حال بررسی طرح‌های اصلاح قانون انتخابات است. ما حاضریم تجارب شورای نگهبان را در اختیار آنان قرار دهیم تا قوانین انتخابات به بهترین شکل اصلاح شود.

وی ادامه داد: اصلاح ثبت‌نام‌ها، انواع تخلفات و تبلیغات و نقش آفرینی احزاب از جمله مسائلی است که باید در قانون انتخابات لحاظ شود. به دنبال اصلاحات جامع قانون انتخابات هستیم. طبیعتاً باید اصلاح چنین مصوباتی از مجلس شروع شود.

سخنگوی شورای نگهبان درباره آخرین وضعیت اصلاح قانون انتخابات، گفت: اصلاح قانون انتخابات موضوعی است که بارها ما در شورای نگهبان بر آن تاکید کردیم. قوانین انتخاباتی ما نیازمند اصلاحات جامع و جدی است و باید بر مبنای سیاست‌های کلی انتخابات باشد.

سخنگوی شورای نگهبان بیان کرد: نمایندگان مجلس بیشترین ارتباط را با مردم دارند. مراجعات زیادی به آنان می‌شود. نمایندگان بر اساس قانون باید نظارت و قانون‌گذاری کنند. آنان منعی برای نظارت ندارند اما نباید در امور قوای دیگر دخالت کنند.

طحان نظیف ادامه داد: آنان می‌توانند از ابزارهای نظارتی خود استفاده کنند. البته طبق بیانات مقام معظم رهبری نمایندگان نباید در انتصابات دخالت نداشته باشند. اگر واقعاً نمایندگان در انتصابات دولتی دخالت داشته باشند، حتماً شورای نگهبان این موضوع را مورد توجه قرار می‌دهد.

وی تاکید کرد: نظارت نمایندگان اگر منجر به دخالت آنها در عزل و نصب‌ها شود، حتماً تخلف است و شورای نگهبان حتماً در بررسی صلاحیت‌ها آن را مدنظر قرار می‌دهد. مجدداً می‌گویم که نظارت با دخالت فرق دارد. سوال، استیضاح و تحقیق و تفحص حق قانونی نمایندگان است و می‌توانند از این اختیارات استفاده کنند.

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.