دو روز پیش، مسئول روابط عمومی ائتلاف کاندیداهای مستقل مطلبی را برایم به عنوان مسئول اصلی ائتلاف ارسال کرد که به لحاظ رسانه ای قابل توجه بود. این مطلب که با عنوان “آیا «ائتلاف کاندیداهای مستقل» مراقب است که به دامان ملی گرایی نلغزد؟” در وبلاگ دیدگاه به قلم آقای «سید حسین کاظمی ریابی» نوشته شده، قابل تأمل بوده که به لحاظ رعایت امانت و سپاسگزاری از نیت خیرخواهانه ایشان، آن نوشته را عیناً در اینجا درج می کنیم و سپس ملاحظات و توضیحات خود را تقدیم می کنیم.

بسمه تعالی

طبق بیان پایگاه eatelaf.ir ائتلاف کاندیداهای مستقل از سال ۱۳۸۶به دبیر کلی آقای حسین رمضانی خردمردی تاسیس شده است. هرچند شعارها و برنامه های خوبی در این پایگاه بیان شده است اما بررسی ظاهری افکار و آراء بیان شده نشان از وجود گرایشهای ملی گرایانه ( ناسیونالیسم ایرانی)  در افکار اعضای موسس ائتلاف دارد البته تصمیم گیری قطعی به بررسی کامل تری نیاز دارد و شواهد بیان شده فقط ظنی و برای هشدار به این عزیزان است. برخی از این شواهد عبارتند از:

۱. انتشار کتاب “اتحادیه کشورهای وارث تمدن ایرانی؛ از پیشنهاد تا پویش” از سوی دبیر کل ائتلاف در سال ۹۷ توسط انتشارات فرهنگ صبا:
“وی در پیشگفتار کتاب با اشاره به این که آرمان همگرایی بین مردمان کشورهای حوزه ایرانِ تاریخی که در اثر توطئه های استعماری از هم جدا شده اند، اندیشه‌ای قدیمی است و در طول سده های گذشته، دغدغه بسیاری از ایران دوستان و اندیشمندان سرزمین ایران کنونی و کشورهای بیرون آن بوده است، چگونگی علاقه مندی خود به این موضوع را شرح داده و پیشینه شکل گیری ایده تشکیل اتحادیه ای به نام 《 اتحادیه کشورهای وارث تمدن ایرانی 》 را با مخاطب در میان می گذارد.”

مطلب فوق از صفحه شخصی ایشان به آدرس: http://ramezani.blogfa.com/post/107 بیان شده است.

هر چند بررسی محتوای کتاب نیاز به تحقیق بیشتری دارد اما نکات زیر در این خصوص باید بررسی شود:

الف. اگر همین کتاب توسط فردی در کشورهای عربی با عنوان “اتحادیه کشورهای وارث تمدن عربی ” تالیف می شد آیا برای ما ایرانیان مفهومی جز ناسیونالیسم عربی داشت؟

ب. نویسنده درهمین صفحه بیان می کند که در کتاب از آثار آقای فریدون جنیدی استفاده کرده است که عرب ستیزی و ملی گرایی ایشان در برخی آثار ایشان مشهود است.

ج. در نقشه روی جلد کتاب کشور عراق جز حوزه تمدنی ایران در نظر گرفته نشده است در حالیکه در اکثر نقشه های قدیمی ایران، عراق جزء ایران قدیم بوده است، آیا این شواهدی از وجود  عرب ستیزی در این کتاب نیست؟

۲. در پیام آقای رمضانی برای اعلام موجودیت، ضمن تاکید بر ایرانیت، خبری از اسلام در لوگوی ائتلاف نیست جالب است که در لوگو به اقلیت های دینی توجه شده است.

متن موجود سایت ائتلاف:
” امروز، روز بزرگداشت خواجه نصیرالدین توسی، روز اعلام موجودیت ائتلاف کاندیداهای مستقل سراسر کشور است. ائتلافی که لوگو یا آرم آن را با محوریت ایران، ۳۰ حلقه زنجیر، به نشان ۳۰ استان و ۲ نیم حلقه به نشانه اقلیت های دینی ایرانی طراحی کرده ایم.”

آدرس متن فوق:
http://eatelaf.ir/یادداشتی-از-حسین-رمضانی-خردمردی؛-به-به/

۳. نشر افکار آقای نوشیروان کیهانی زاده، که شیفتگی او نسبت به  دکتر مصدق و ناسیونالیسم ایرانی برکسی پوشیده نیست.

الف. متن زیر برگرفته از سایت ائتلاف:

“دوران حکومت مرحوم دکتر مصدق زیاد طول نکشید تا دمکراسی در ذهن مردم نقش بندد. در این دوره ۲۹ ماهه، وی با نطقهای خود و تشویق ایرانیان به تشکیل اجتماعات (که نیاز به کسب مجوز نداشت و تنها لازم بود که زمان و مکان برگزاری آن قبلا به پلیس و مراجع مربوط اطلاع داده شود) و دادن رای، دقت در انتخاب فرد و افراد (نامزدها)، خواندن روزنامه که دریافت مجوز انتشار آن شرایط سخت و مبهم نداشت و طرح اعتراض نسبت به تصمیمات دولت، ایرانیان را وارد دنیای دمکراسی کرده بود که پس از سقوط دولت او ، عکس آن رفتار شد. ”

آدرس متن فوق:
http://eatelaf.ir/روزی-که-قانون-اساسی-سال-۱۹۰۶-امضا-و-حکوم/

گفتار پایانی نویسنده: امیدوارم مطلب فوق در راستای دقت و مراقبت بیشتر مؤسسین ائتلاف کاندیداهای مستقل مفید باشد.

دوشنبه سی ام دی ۱۳۹۸ سید حسین کاظمی ریابی

متن کامل یادداشت در وبلاگ نویسنده: