انتقاد لنکرانی از سخنان هاشمی درباره سلامت انتخابات

کامران باقری لنکرانی، وزیر سابق بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گفتگو با “روزنامه وطن امروز” در واکنش به سخنان اخیر هاشمی رفسنجانی درباره سلامت انتخابات اظهار داشت: از آنجائیکه جمهوری اسلامی در طول ۳۲ سال گذشته کارنامه بسیار روشنی در مردمسالاری دینی داشته است، طبیعتا هر سخنی موجب خدشه دار شدن سلامت انتخابات نمی شود. البته چنین سخنانی به نظرم برای چراغ سبز نشان دادن به برخی تحرکات دیگر بیان می شود.با وجود این که رهبر معظم انقلاب در نماز عید فطر فرموده بودند که انتخابات نباید تبعات امنیتی داشته باشد، برخی به دنبال حواشی امنیتی برای انتخابات مجلس نهم هستند و می خواهند به گونه ای در این زمین آتش تهیه بریزند که قضیه ای مثل فتنه ۸۸ از آن بیرون بیاید. هرچند که فتنه پس از انتخابات ریاست جمهوری دهم، مردم را واکسینه کرد به گونه ای که شعارهایی که آن موقع بعضا برای بخشی از مردم ابهام زا بود، در این دوره دیگر طرفدار و خریداری بین مردم ندارد.

وی در بخش دیگری از این گفتگو در پاسخ به این سوال که “هدف هاشمی از طرح این سخنان در این مقطع را چه می دانید؟”، تصریح کرد: افرادی که پایگاه اجتماعی خود را در میان مردم از دست داده اند، نه تنها با اینگونه سخن گفتن ها نمی توانند رای جمع کنند، بلکه به واسطه این مواضع اندک اعتبار و اعتمادشان در نزد مردم را نیز از دست خواهند داد.

لنکرانی همچنین به سوالاتی در خصوص گفتمان اصولگرایی و پروژه جریان فتنه در انتخابات مجلس نهم پاسخ گفته است که در ادامه می آید:

با توجه به اینکه شما عضو جبهه پایداری انقلاب اسلامی نیز هستید، تاکید شما درباره استراتژی اصولگرایان در انتخابات پیش رو بیشتر روی چه مواردی خواهد بود؟
تلاش‌های اصولگرایان در این عرصه بیشتر باید بر این باشد که گفتمان انقلاب اسلامی و آرمان‌های حضرت امام(ره) در همه صحنه‌ها بویژه در مجلس شورای اسلامی بروز و اثرگذاری داشته باشد. قطعا در این راستا «وجود پرچم واحد» برای کسانی که این گفتمان را دنبال می‌کنند، بسیار مهم بوده و کسانی که دنبال این گفتمان هستند باید به نتیجه واحد برسند.
 
اما در این‌باره چند نکته مهم وجود دارد: اول اینکه این گفتمان باید تمایز خود را با سایر گفتمان‌ها به صورت خیلی برجسته نشان دهد به گونه‌ای که اگر به عنوان مثال افرادی خود یا اطرافیانشان در زمینه عدالت کارنامه خوبی نداشته‌اند، نباید پرچمدار این گفتمان شوند. ساده‌زیستی، پرهیز از اشرافیت و مردمی بودن شاخص‌های دیگر این گفتمان است که نباید از آنها غفلت شود.
 
نکته دوم این است که کسانی که می‌خواهند در این گفتمان پرچمداری کنند، نباید در سابقه آنها گسترش نابرابری‌ها وجود داشته باشد. این نکته برای کسانی که در سابقه مدیریتی خود مسؤولیت‌هایی در قوای مختلف داشته‌اند، باید به عنوان یک شاقول مد نظر قرار گیرد. دیگر محور تمایز این گفتمان، نسبت افراد این جبهه با تفکر اسلام ناب امام(ره) خواهد بود. کسانی که می‌خواهند در این عرصه میدانداری کنند، باید باور داشته باشند که سیاست ما عین دیانت ما است و نباید آرمان‌های انقلاب را فدای مصلحت‌ها و بازی‌های سیاسی کرد.
 
علاوه بر اینها کسانی که برای جلب آرای خاکستری در انتخابات به هر شیوه‌ای متوسل می‌شوند، صلاحیت حضور در گفتمان ناب اصولگرایی را نخواهند داشت.

تمایز برجسته پرچمداران گفتمان انقلاب، نسبت افراد با اصل ولایت فقیه است. کسانی که می‌خواهند در مرکزیت تصمیم‌گیری این جبهه حضور یابند، باید از عمق جان باور داشته باشند که رهبری، رکن رکین انقلاب اسلامی است. مصداق این نکته به خواصی بازمی‌گردد که در فتنه سال ۸۸ یعنی زمانی که رهبر معظم انقلاب ندای هل من ناصر سر داده بودند و انتظار داشتند که خواص انقلاب با ایشان همراهی کنند، سکوت کردند. بالاخره فرمایشات رهبری مصداق‌هایی دارد و این مصداق‌ها نباید در جبهه اصولگرایی پرچمداری کنند.

جنابعالی کیفیت حضور فتنه‌گران در انتخابات پیش رو را چقدر جدی می‌بینید؟
هر چند صلاحیت کسانی که در فتنه سال ۸۸ حضور مستقیم داشتند، از سوی شورای نگهبان و دیگر نهادهای نظارتی رد خواهد شد اما اگر حتی این نقش نظارتی را هم نادیده بگیریم، این عناصر در میان مردم هیچ جایگاهی ندارند. خود فتنه‌گران نیز به این جمع‌بندی رسیده‌اند و در مصاحبه اخیر وزیر خارجه آمریکا هم بر بسته شدن پرونده جنبش سبز و تمام شدن تاریخ مصرف آنها تاکید شد. البته اصلاح‌طلبانی که استحاله شده و با سکولاریسم پیوند خورده‌اند، از تمام ابزارهایشان جهت شرکت و تاثیرگذاری در انتخابات مجلس استفاده کرده و سعی می‌کنند کسانی را به صحنه بفرستند که نقش بارزی در فتنه ایفا نکرده بودند.

به عنوان سوال پایانی، می‌خواهیم نظر شما را درباره پیام مردم درحماسه ۹ دی خطاب به خواص جامعه بدانیم.
۹ دی اگرچه یک روز مانند روزهای دیگر بود اما به جهت عظمت و تاثیرگذاری که داشت، یک قله بود در تاریخ معاصر ایران و حتی منطقه. ویژگی بارز این روز حرکت برخاسته از متن مردم بود. این روز بزرگ به هیچ گروه سیاسی وابسته نیست و هیچکس نمی‌تواند ادعا کند که من ۹ دی را به وجود آوردم بلکه این حماسه مرهون تک تک مردم و حزب اللهی‌هاست.
 
پیام برای خواص نیز این بود که هر کجا که ارزش‌های نظام اسلامی مورد هجمه قرار بگیرد، ملت تا آخرین نفس در برابر آن خواهد ایستاد. نکته جالب درباره ۹ دی این است که از تریبون‌های رسمی ما دعوت آنچنانی برای برگزاری این روز نداشتیم و این حماسه حرکتی برخاسته از احساس تکلیف عموم مردم بود. پس از این روز بود که فتنه‌گران فهمیدند در میان مردم جایی ندارند.

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.