مدیرکل سابق مشارکت‌های اجتماعی جوانان پیشنهاد داد: راه‌اندازی تشکل‌های محله‌محور جوانان

مدیرکل سابق مشارکت‌های اجتماعی جوانان گفت: فرهنگسراها و سراهای محله در نقاط مختلف شهر راه‌اندازی شده‌اند و همیاران شهرداری نیز فعالیت‌هایی می‌کنند؛ اما می‌توان تشکل‌های محله‌ای را راه‌اندازی کرد و بدین ترتیب از ظرفیت جوانان بگونه‌ای محله‌ محور بهره برد.

 
محسن زارعی در گفت‌وگو با ایسنا افزود: شوراها مرجع تصمیم‌ساز و ناظر در حوزه مدیریت شهری هستند. یکی از کارکردهای سازمان‌های مردم نهاد نیز فعالیت در عرصه تصمیم‌سازی است. در واقع آن‌ها می‌توانند بهترین همیار برای شوراها باشند و در زمینه‌های عمرانی، معماری و فرهنگی شهر از دیدگاه‌های تشکل‌های جوانان استفاده شود.
 
مدیرکل سابق مشارکت‌های اجتماعی جوانان وزارت ورزش و جوانان در ادامه گفت: شوراها کارگروه‌هایی دارند که می‌توانند زمینه‌ بهره‌گیری از ظرفیت‌های جوانان را فراهم کنند. سمن‌های جوانان نیز بدون هیچ اجر و منتی حاضر هستند که درعرصه تصمیم سازی کمک کنند البته مراجع تصمیم ساز باید سازو کاری را برای مشارکت جوانان به وجود آورند و از ظرفیت‌های تشکل‌های جوانان می‌توان برای حل مشکلات این قشر نیز بهره برد.
 
وی افزود: لازم است شورای شهر به جوانان اطمینان داشته باشند تا بتواند هم از ایده  و هم از عمل جوانان بهره برد. مهم نیست سمن‌ها از وزارت کشور یا از وزارت ورزش و جوانان مجوز گرفته باشند؛ بلکه بهره گیری از ظرفیت‌های جوانان اهمیت دارد.
 
زارعی در پایان درباره حضور جوانان به عنوان عضو شورای شهر گفت: الزامی ندارد که همه اعضای مراکز تصمیم سازی مانند شوراهای اسلامی شهر و روستا با تجربه و با سابقه باشند. حضور جوانان به طور قطع در چنین مراکزی ضروری است. نگاه آنان به مدیریت شهری می‌تواند در جهت برآورده سازی نیازهای جوانان موثر باشد.  
پ ن:
گفتنی است ائتلاف کاندیداهای مستقل پیش از این طرحی را با محوریت مشارکت جوانان در میریت بخشی از امور محله در سال 1390 تدوین و به ثبت رسانده است که به عنوان یکی از برنامه های محوری ائتلاف،  برای بهره برداری در اختیار اعضای ائتلاف کاندیداهای مستقل در شهرهای سراسر کشور قرار خواهد گرفت.

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.