شورا و شهردار ضعیف سهم انتخاب غلط مردم در انتخابات/ توسعه یافتگی هدیه افراد متخصص و کارآمد در شوراهای شهر و روستا

متاسفانه اکنون ورود افراد غیر متخصص به شوراهای شهر با چالشی اساسی تبدیل شده و باید با تغییر نگرش کلی در جامعه شرایط را برای ورود افراد کارآمد، متخصص و مدیر به شورا مهیا کرد.

به گزارش سفیر افلاک امروزه بر اساس قانون اساسی مردم اقدام به انتخاب نمایندگان خود در حوزه‌های مختلفی همچون رئیس‌جمهوری، نمایندگان مجلس و اعضای شورای اسلامی شهر می‌کنند.

در نتیجه با چگونه انتخاب کردن ما می توان سرنوشت جامعه و کشور را تغییر داد، به عنوان نمونه انتخابات شورای اسلامی شهر را باید یکی از مهمترین انتخابات موجود دانست که می توان شرایط را برای توسعه بیش از پیش شهرها مهیا کرد.

به هر حال بسیاری از کارشناسان و جامعه شناسان بر این عقیده اند که متأسفانه در حوزه انتخاب اعضای شورای اسلامی شهر به عنوان یکی از مهمترین ارکان توسعه جامعه همچنان با چالش های اساسی روبرو هستیم.

  چرا که هنوز توجهی به تخصص گرایی و انتخاب اعضای شایسته نمی شود و در اغلب مواقع افرادی به شوراهای شهر راه پیدا کرده که هیچگونه تخصصی در امور شهری نداشته و به همین دلیل مطمئنا نمی توان انتظار توسعه متناسب با ظرفیت ها را داشت.

به عنوان نمونه اکنون در شورای اسلامی شهرهای مختلف کشور شاهد انتخاب بازیگران، ورزشکاران، نوازندگان و یا افراد مشهور با کمترین میزان تخصص هستیم.

حتی گاهی اوقات روابط قومی و قبیله ای تأثیر بسیار شگرفی در انتخاب اعضای شورای اسلامی شهر داشته که نمونه بارز آن را باید در شهرهای استان لرستان دانست.

به بیان دیگر افرادی که از روابط قومی و قبیله ای بالاتری برخوردار باشند، می توانند رأی بیشتری جمع کرده و به شوراهای اسلامی راه پیدا کنند.

در نتیجه با چنین شرایطی که خودمان مسئول آن هستیم چگونه می توان انتظار داشت که مشکلات موجود در شهرها کاهش پیدا کنند؟

  به همین دلیل است که باید در نحوه انتخاب هایمان تغییر نگرش کلی انجام داده تا بتوان شرایط را برای ورود افراد اصلح و متخصص به شورای شهر مهیا کرد.

بسیاری فکر می‌کنند که انتخاب آن‌ها نقشی در آینده جامعه شان نداشته، اما باید بگویم که انتخابات شورای شهر از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده که روند توسعه و آینده 4 ساله یک جامعه را تدوین می کند.

به بیان دیگر با همین انتخاب ما می توان شاهد انتخاب شهردار، معاونانش و مجموعه مدیریت شهری بود، حال اگر افرادی که به شورای شهر راه پیدا می‌کنند از تخصص لازم برخوردار نبوده چگونه می توانند شهرداری متخصص و کارآمد را برای شهر انتخاب کنند؟

به هر حال باید تخصص گرایی و ورود افراد کارآمد بدون توجه به قوم گرایی و طایفه را در معیارهای اساسی خود برای انتخاب اعضای شورای شهر قرار دهیم.

شاید یکی از عواملی که همچنان شهرهای استان لرستان و به خصوص مرکز آن همچنان با چالش های مختلفی روبرو بوده را باید انتخاب افراد ناکارآمد در حوزه مدیریت شهری دانست.

چگونه می توان انتظار داشت که شهری توسعه پیدا کند، اما عضو شورای شهرش در رأی‌گیری‌ها به دلیل تخصص نداشتن نتواند تصمیم درستی بگیرد و ناچار رأی ممتنع دهد؟

به هر حال انتظارمان از تمام مردم در انتخابات شورای شهر پیش رو انتخاب افرادی کارآمد، مدیر، مدبر و متخصص در حوزه امور شهری بدون توجه به مسائل قومی و قبیله ای و روابط دوستانه است.

عدم توجه تخصص گرایی در شورای شهر

در همین زمینه یک جامعه شناس در گفت و گو با سفیر افلاک بیان کرد: متأسفانه دلایل مختلفی برای شرایط کنونی انتخاب افراد نامناسب برای شوراهای اسلامی شهر وجود دارد.

ترکارانی ادامه داد: در ابتدا دلیل اصلی ورود پیدا نکردن افراد متخصص و کارآمد به شورای شهر را باید نبود مراکز و نهادهایی برای تربیت کردن افراد متخصص دانست و باید یکی از دلایل بروز شرایط کنونی و مشکلات و چالش های شهر را نیز همین موضوع دانست.

وی عنوان کرد: باید نهادها، تشکل ها و سازمان هایی برای سامان دهی و آموزش افراد و تربیت نیروی انسانی متخصص ایجاد شده تا بتوانند به مردم راه و روش ها را نشان داد.

این جامعه شناس در ادامه با اشاره به تأثیر ویژه قبیله و قوم گرایی در انتخابات، گفت: متأسفانه همچنان شاهد تأثیر بسیار زیاد قبیله و قوم گرایی در انتخاب افراد برای شورای شهر هستیم، که این موضوع را باید یکی از عوامل انتخاب افراد غیر کارآمد برای نهاد بسیار مهم شورای شهر دانست.

حمایت از انجمن ها و تشکل های سیاسی

ترکارانی ادامه داد: به همین دلیل به نظر می رسد انجمن ها و تشکل های سیاسی می توانند اقدمات مناسبی برای کم رنگ کردن این چالش انجام داده و شرایط را برای انتخاب افراد اصلح مهیا کنند.

وی در ادامه با اشاره به لزوم تغییر در فضاسازی برای عموم جامعه، افزود: اکنون در اغلب مواقع شاهد برگزاری نشست های خانگی توسط کاندیدهای مختلف شورای شهر هستیم، این در حالی است که برای موفقیت باید نهادهای مسئول شرایط را برای برگزاری میزگردهای تخصصی، گفت و گوهای اجتماعی و حتی برگزاری نشست‌هایی در سالن های خود مهیا کنند.

این جامعه شناس اظهار کرد: به هر حال نهادهای مسئول باید شرایط را برای تخصصی کردن نشست ها مهیا کرده و از سوی دیگر باید انجمن ها و تشکل های مختلف نیز با حمایت های دولت و سایر دستگاه ها اقدام به تربیت نیروهای متخصص کنند.

 

 

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.