زمزمه های رد صلاحیت ورزشکاران در انتخابات شورای شهر پایتخت

هنوز تا اعلام رسمی تأیید یا رد صلاحیت داوطلبان پنجمین دوره انتخابات شوراهای شهر و روستا، کمتر از یک هفته زمان باقی است، با این حال، همچنان اخبار غیر رسمی و حاشیه‌های دور و نزدیک، جو آرام ماراتن نفسگیر شورای شهر تهران را برهم می‌زند. امسال 3 هزار داوطلب شورای شهردر تهران برای صندلی‌های خیابان بهشت به رقابت می‌پردازند، اما در نهایت این 21 عضو شورا هستند که گوی سبقت را از سایرین می‌ربایند.

21 عضوی که این بار برخلاف دوره‌های قبل  به جای 31 عضو فعلی، برای تصاحب یک صندلی، کار سخت و پرهزینه‌ای را پیش رو دارند و باید در شرایط ناعادلانه‌تری باهم به رقابت بپردازند. برای همین پیروزی در انتخابات این دوره، حتی بدون در نظر گرفتن روند بررسی صلاحیت‌ها، نسبت به دوره‌های قبل، فشار مضاعفی را به داوطلبان وارد می‌کند، کما اینکه اخبار و فضاسازی‌های جانبدارانه از سوی برخی افراد، بر استرس ناشی از  فضای پرالتهاب تأیید یا رد صلاحیت شدگان هم افزوده است.  اگرچه چند روز پیش بنا به گفته یکی از اعضای شورای عالی اصلاح طلبان، مرحله اول بررسی‌ها از سوی اعضای 11 نفره هیأت اجرایی، امیدوارکننده توصیف شده و در نهایت تأکید شده بود که 2 هزار و 700 نفر  ثبت‌نام کننده برای شورای شهر تهران در همان مرحله اول مهر تأیید را گرفته و مابقی هم اغلب بدون دردسر به مرحله نهایی راه یافته‌اند، اما برخی اخبار البته از زبان اصولگرایان، نشان می‌داد که شرایط برای برخی بویژه ورزشکاران شورا، مسرت بخش نبوده است. یک منبع آگاه اعلام کرده که برخی از اعضای هیأت اجرایی، مخالف آمدن ورزشکاران به صحن شورا بوده و درصدد رد صلاحیت آنان برآمده بودند که این کار با مخالفت برخی دیگر از جمله فرماندار تهران مواجه شده است، با این استدلال که نباید همه را به یک چشم دید و روی اقدامات مثبت برخی اعضا به بهانه ورزشکار بودن خط رد کشید! البته اینکه این اعضا در نهایت تأیید یا رد شده‌اند، به فهرستی بستگی دارد که دوم اردیبهشت ماه روی خروجی‌ها قرار می‌گیرد و خیال همه را از بابت احراز صلاحیت یا  عدم صلاحیت راحت می‌کند! شاید بتوان رسمی ترین اظهارنظر درباره روند رسیدگی به صلاحیت‌ها را به سخنگوی فعلی شورای شهر تهران نسبت داد که با صراحت به رد صلاحیت ها، واکنش نشان داده است.

رضا تقی پور  اگرچه نامی از هیچ کدام از اعضای رد صلاحیت شده نبرده، اما غیرمستقیم اشاره کرده که تعدادی از اعضای اصولگرا رد صلاحیت شده‌اند، چه آنکه این واکنش بی‌شک همین عبارت را در ذهن  تفسیر می‌کند! او به خبرگزاری مهر گفته است: «خبرهایی در این زمینه شنیده ایم که امیدواریم هیأت رئیسه مجلس نظارت کاملی بر انتخابات شورا داشته باشد.  شنیده ایم برخی از اعضای فعلی شورا  از سوی هیأت نظارت بر انتخابات رد صلاحیت شده‌اند که جای تعجب دارد.» تقی پور البته تأکید کرده که این خبرها به شکل غیررسمی منتشر شده و سندی برای حرف‌هایش ندارد! «به طور حتم  آنجایی که طبق قانون، نظارت بر انتخابات شوراها از سوی نمایندگان مجلس در هر استان و شهرستان انجام می‌پذیرد توقع داریم نمایندگان طبق قانون عمل کنند.  همچنین از هیأت رئیسه مجلس می‌خواهیم تا نظارت کاملی  بر اجرای قانون در زمینه برگزاری انتخابات شوراها داشته باشند تا حق و حقوقی از مردم تضعیف نشود.» وی همچنین تأکید کرد: «انتظاری که از نمایندگان مجلس شورای اسلامی داریم این است که طبق قانون عمل کرده و به دور از نگاه‌های سیاسی به وظایف خود عمل کنند.» البته همین اخبار غیررسمی از ابراز نارضایتی مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران هم از فرآیند رسیدگی به صلاحیت‌ها حکایت دارد. اخباری که تلویحاً نشان می‌دهد برخی از اعضای پرحاشیه مثل الهه راستگو، پیرهادی و حبیب کاشانی هم جزو پردردسرهای روند بررسی‌ها بوده‌اند! این اخبار البته هنوز از سوی هیچ کدام از افراد نام برده شده، تأیید یا رد نشده و آنها نیز از زبان سایرین در این زمینه مطلع شده‌اند. درهرحال باید منتظر ماند و دید که چند درصد این حواشی به واقعیت نزدیک تر است!.

حمیده امینی‌فرد – روزنامه ایران

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.