نقش احزاب در انتخاب آگاهانه‌ مردم

روح‌الله ساعدی *

با پایان ثبت‌نام از نامزدهای دوازدهمین دوره‌ی ریاست جمهوری و مشخص شدن ترتیب نامزدهای پنجمین دوره‌ی انتخابات شوراهای شهر و روستا که مجموعه‌ی متنوعی از افراد با صلاحیت‌های گوناگونی را شامل می‌شود و نیز تجربه‌ی ناخوشایند طیف وسیعی از افراد مختلف جامعه در ماراتن ثبت‌نام‌ها، این روزها موجب شده که بحث تخصص یا سیاست به موضوعی محوری برای نامزدی هر 2 انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای شهر و روستا تبدیل شود، به این معنا که آیا اعضای شورا باید کارشناس امور شهری باشند یا کنش‌گران سیاسی باید در این عرصه حضور داشته باشند؟ و یا در انتخابات ریاست جمهوری مفهوم رجال سیاسی چگونه معنا گردیده که شاهد جلوه‌هایی از این میل به قدرت طلبی هستیم که شعار تقریبا مشترک در همه‌ی آنها خدمت به کشور است.
باید گفت که نماینده در شورای شهر و یا حتی نامزدی ریاست جمهوری چه کارشناسی باشد و چه رجال سیاسی، تا وقتی که اصلاحات اساسی در ساختار انتخابات کشور یا شوراها ایجاد نشود، کارآیی لازم را نخواهد داشت تا وقتی که این مشکل وجود دارد که بحث کارشناس یا سیاستمدار بودن نامزدها، امری فرعی تلقی شود و فرصت انتخاب درست از مردم سلب شود باید شاهد بود که وضعیت انتخابات و فرآیند ثبت‌نام تا انتخاب به گونه‌ای رقم بخورد که راضی کننده نباشد.
با این ملاحظات، سوال اصولی این است که حضور کارشناسان و اهالی سیاست باید در کجای این فرایند باشد، مثلا چند نفر از اعضای شورای شهر آینده باید سیاسی یا متخصص باشند، تلفیق این 2 ویژگی چقدر می‌تواند یک شوارای کارآمد را برای خدمتگزاری به مردم تشکیل دهد؟
به نظر می‌رسد که راه اصلی حزبی شدن انتخابات باشد، در واقع مردم به احزاب رای بدهند و از آنان مسوولیت بخواهند، یا این که ترکیبی از هر دو راه حل باشد، در این صورت احزاب مسوولیت پذیر بهترین و سالم ترین افراد را که صلاحیت حضور در شوراها را داشته باشند و یا حتی صلاحیت حضور در رسیدن به عالی ترین مقام اجرایی کشور را داشته باشند، معرفی کنند و خود احزاب نیز بر نمایندگان انتخاب شونده نظارت کنند و برای موفقیت آنان از بهترین کارشناسان استفاده موثر نمایند.
غیر ممکن است که شورای شهری که از سوی مردم انتخاب می‌شود به لحاظ کارشناسی سرآمد شهر باشند، چون کارشناسان خبره، اصولا خود را در معرض رای مردم نمی‌گذارند، بنابراین به نظر می‌رسد که باید از احزاب و گروه‌های مسئولیت پذیر این افراد انتخاب و بر انتخاب آنها نظارت کرد و از آنان مسئولیت خواست.
کوته سخن گفتن آن که هم کنش‌گران سیاسی و هم مردمی که باید انتخاب کنند، بد نیست یک بار هم شده به این عبارت درخشان شهید بهشتی اندیشه داشته باشند که در جمهوری اسلامی دولتمرد باید تشنه‌ی خدمت باشد، نه شیفته‌ی قدرت که اگر چنین شود، کشور به طور یقین تبدیل به گلستان می‌شود.
مردم در آستانه‌ یک انتخاب مهم هستند که باید زمینه‌ی یک انتخاب آگاهانه و هوشمندانه توسط احزاب و گروه‌ها چه در انتخابات ریاست جمهوری و چه در انتخابات شورای شهر فراهم شود تا تلفیقی از سیاست و تخصص در بدنه‌ی مدیریتی کشور و شهر جاری شود تا مردم طعم خدمت گزاری واقعی را بچشند.

 

*  روزنامه پیام استان سمنان روز دوشنبه بیست و هشتم فروردین 96 در شماره چهار هزار و 458

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.