عضو شورا باید دیدگاه جهانی نسبت به شهر و توسعه شهری داشته باشد

استادیار سیاستگذاری عمومی دانشگاه شهید باهنر کرمان گفت: یک عضو شورا باید دیدگاه جهانی نسبت به شهر و توسعه شهری داشته و از طرح‌های موفق جهانی به عنوان مدل استفاده نماید و در این راه از شرایط و امکانات اقلیمی، تاریخی، جمعیتی، قومیتی، جنسیتی، محیطی، درآمدی و فرهنگی بهره گیرد.

"یحیی کمالی" در گفت‌وگو با ایسنا، درباره ویژگی‌های نامزدهای انتخابات شوراهای شهر و روستا اظهار کرد: شورای شهر از نظر جایگاه حقوق و قانونی، یک پارلمان محلی است و به نوعی وظایف مجلس شورای اسلامی را در سطح محلی بر عهده دارد.
وی افزود: شوراها وظایفی مانند انتخاب مسولین اجرایی(انتخاب شهردار)، نظارت بر عملکرد مسولین اجرایی و رسیدگی و پاسخگویی به مطالبات و شکایات مردم، برنامه ریزی و مدیرت طرح های شهری را بر عهده دارند و از این جهت قرابت زیادی با عملکرد نمایندگان مجلس دارند منتها سطح  کار متفاوت است.
کمالی تصریح کرد: بنده معتقدم برای داشتن یک مجلس قدرتمند در سطح ملی ناگزیر از افزایش اختیارات و صلاحیت های شوراهای اسلامی شهر و روستا هستیم تا نمایندگان مجلس را از اشتغال به  امور محلی رها کنیم که در این صورت هم مجلس قدرتمندی داشته باشیم و هم شوراهای کارآمدتری.
وی بیان کرد: در مجموع برای دستیابی به هدف کارآمدسازی شوراها در سطح ساختاری و قانونی برای افزایش دامنه اختیارات شوراها و در سطح رفتار انتخاباتی و انتخاب شوراهای کارآمد اقداماتی انجام داد.
این استاد دانشگاه اظهار کرد: با توجه به در پیش بودن انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، به نظر می رسد در این سطح نیازمند افزایش آگاهی عمومی درباره وظایف، اختیارات شوراها و تبیین ویژگی‌های یک شورای کارآمد هستیم.
این استاد علوم سیاسی دانشگاه شهید باهنر کرمان با اشاره به ویژگی‌های یک نامزد شورا ادامه داد: در مرحله اول با توجه به ماهیت کار شوراها، لازم است یک عضو شورا مسلط به انجام کار تیمی باشد و قواعد آن را رعایت کند.
کمالی افزود: یک عضو شورا باید روحیه مشورت پذیری بالایی داشته باشد زیرا شورا باید تصمیم‌های مختلفی را درحوزه های گوناگون اتخاذ کند که این تصمیم ها نیازمند تخصص های مختلفی است که ممکن است خارج از تخصص اعضای شورا باشد در نتیجه لازم است اعضای شورا از متخصصین مختلف مشورت بگیرند.
استاد سیاست گذاری عمومی دانشگاه شهید باهنر کرمان با بیان اینکه باید اعضای شورا، شهر و حوزه انتخابیه خود را به خوبی بشناسند و از تاریخچه و پتانسیل های آن مطلع باشند، گفت: باید اعضای شورا از شهر و شهرداری و شهروند و شهروندی، تعاریف استاندارد داشته و و بداند که مقصد کجاست و با این هدفگذاری، مسیریابی را به درستی انجام داده و ابزار مناسبی را برای تحقق اهداف برگزیند.
وی افزود: یک عضو شورا باید دیدگاه جهانی نسبت به شهر و توسعه شهری داشته و از طرح‌های موفق جهانی به عنوان مدل استفاده نماید و در این راه از شرایط و امکانات اقلیمی، تاریخی، جمعیتی، قومیتی، جنسیتی، محیطی، درآمدی و فرهنگی بهره گیرد.
کمالی تصریح کرد: اعضای شورا باید در یکی از حوزه های موردنیاز و متناسب با وظایف شوراها تخصص داشته و بتواند از نظراتشان دیگر اعضاء را هم بهره مند سازند و بتواند تصمیمات بجا و  مفیدی را برای شهر و روستا گرفته و مهارت ایجاد وحدت، همدلی و وفاق بین شهروندان را داشته باشد.
این استاد دانشگاه در ادامه درباره عملکرد شورای شهر کرمان در دوره چهارم بیان کرد: ارزیابی عملکرد شورای شهر کرمان بدون دریافت بازخورد این عملکرد از جانب شهروندان میسر نیست و یک وجه ارزیابی عملکرد به این صورت است که خود اعضا در واقع گزارش کار خود را مطرح می کنند چنین گزارش هایی البته وجود دارد و موارد پرشماری از اقدامات و تصمیمات را نشان می دهد.
وی اظهار کرد: اما وجه دوم و البته مهمتر، ارزیابی علملکرد به اعتقاد بنده میزان رضایت مردم از این اقدامات است. آنچه گویاست اینکه امروز شهر کرمان علیرغم پیشرفت نسبت به گذشته اما همچنان از معضلات جدی در زمینه فاضلاب شهری، کمبود فضای سبز، کمبود امکانات شهری و تفریحی، گستردگی بیش از حد، مشکلات حمل و نقل و … رنج می برد.
کمالی با بیان اینکه با وجود این معضلات نمی توان گفت که اقدامات شورای شهر کرمان متناسب با چالش ها و مشکلات این شهر بوده، افزود: در دولت یازدهم نیز با ورود استاندار به برخی از پروژه های شهری، چالش های جدی بین دو نهاد استانداری و شورا به وجود آمد که خود ناشی از ضعف و ابهام قوانین در زمینه اختیارات و صلاحیت شوراهاست.
وی تصریح کرد: قطعا نمی توان همه مشکلات شهر کرمان را به شورا و عملکرد آن نسبت داد اما شوراها باید با چشم باز و با توجه به سطح و گستره چالش های یک شهر فعالیت و تلاش کنند در نتیجه شهری که چالش های پرشمارتری دارد نیازمند شورای کارآمدتری هم وجود دارد.
استاد دانشگاه شهید باهنر کرمان در ادامه در پاسخ به اینکه بحث‌های سیاسی چقدر در عملکرد شوراها موثر بوده؟ گفت: بی ارتباط دانستن مدیریت یک شهر با سیاست و امور سیاسی خلاف واقع است و عملکرد همه مدیران به نوعی تحت تاثیر ارزش ها باورها و البته گرایش های فکری و سیاسی آنهاست که بسیاری از تصمیمات شوراها نیز از این قاعده مستثنی نیست.
وی افزود: البته بنده با این ایده که شوراهای شهر و روستا غیرسیاسی باشند کاملاً مخالفم زیرا مدیریت هیچ جامعه‌ای در هیچ سطحی بدون سیاست ممکن نیست و سیاست در ذات و ماهیت خود علم اداره و تدبیر امور جامعه در سطوح مختلف است.
کمالی تصریح کرد: اگر امروز برخی از کشورها، پیشرفته شده‌اند و برخی عقب مانده  هستند بدون شک بخش عمده ای از این پیشرفت، تحت تاثیر برخورداری از یک مدیریت سیاسی پیشرو و توسعه خواه بوده است. در نتیجه شوراها نمی توانند غیرسیاسی باشند هرچند نکته اصلی در این میان این است که امر سیاسی در خدمت منافع جامعه قرار گیرد و نه به عنوان هدفی مستقل.
وی بیان کرد: به عبارت دیگر اگر یک حزب یا جناح با درک شرایط یک شهر و چالش‌های آن، فهرست انتخاباتی کارآمدی معرفی و رای مردم را کسب کرد و در نهایت به شعارهای خود پایبند بود و منافع جامعه را تامین کرد در واقع در مسیر درستی گام برداشته است.
استاد سیاست گذاری عمومی دانشگاه شهید باهنر کرمان درباره جناح بندی در شوراها اظهار کرد: با توجه به نکات گفته شده درباره اهمیت امر سیاسی و سیاستگذاری در جامعه، وجود رقابت‌های حزبی و جناحی در ورود به شوراها و پس از آن نه تنها اشکالی ندارد بلکه می تواند علاوه بر افزایش مشارکت مردم منجر به مدیریت بهینه شوراها شود البته با توجه به این ملاحظه که امر سیاسی نه هدف بلکه وسیله تحقق اهداف و منافع جامعه باشد.
وی افزود: همچنین باید جناح‌ها و سلیقه‌های مختلف به اصول و قواعد رقابت و مهمتر از آن مشورت پذیری و ایجاد اجماع در اخذ تصمیمات پایبند باشند، در غیر این صورت رقابت جناحی بی قاعده، صرفاً هدر دادن فرصت ها و امکانات جامعه برای دستیابی به توسعه شهری است.

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.