انتخابات و سفره های انتخاباتی

  عوض زاده*

هر چه به 29 اردیبهشت نزدیکتر می شویم، شور انتخاباتی مردم و نامزدهای حاضر در پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا هم بیشتر و بیشتر می شود.

در این بین برخی از شهرهای کشور، از ماه ها قبل وارد فضای شور انگیز انتخاباتی شده و به تبع آن تعداد قابل توجهی از شهروندان در شهرهای مختلف کشور جهت حضور در پنجمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر ثبت نام کرده و وارد فضای زود هنگام تبلیغات انتخاباتی شده اند.
البته لازم به ذکر است که بر این حضور پر شور نامزدهای انتخاباتی، نه تنها ایرادی وارد نیست بلکه این حضور شرایط بسیار خوبی برای مشارکت گسترده مردم در انتخابات و همچنین امکان انتخاب از طیف ها و سلایق مختلف را برای مردم فراهم می کند.
بنابر اعلام رئیس ستاد انتخابات کشور،54هزار و 888 نفر جهت حضور در پنجمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر در سطح کشور ثبت نام کرده اند. متاسفانه برخی از این نامزدها هفته ها پیش از آغاز ثبت نام اقدام به جذب آرای برخی از شهروندان به شیوه قبیح «سفره گسترانی»در مناسبت های مختلف کرده اند که این عمل قبیح با نزدیک شدن به ایام انتخابات بیشتر و بیشتر هم می شود.
حال این سؤال در ذهن ایجاد می شود که با توجه به حضور چشم گیر برخی از چهره های متمول در انتخابات پنجمین دوره شورای شهر در سطح کشور، آیا امکان رقابت برای دیگر نامزدها خصوصا جوانان که شاید بسیار هم شایسته هستند باقی می ماند؟ آیا سایر نامزدها که آنچنان سرمایه مالی جهت هزینه در انتخابات ندارند می توانند در این عرصه ی نابرابر مالی رقابت کنند؟
اگر بخواهیم پاسخ این سؤال را بر اساس تجارب انتخابات ادوار گذشته بدهیم قطعا پاسخ خیر است. متاسفانه طی سالهای گذشته در سطح کشور شاهد رشد «سفره گسترانی ها»،در ایام نزدیک به انتخابات بوده ایم که در مواردی هم با موفقیت انتخاباتی همراه بوده است. چه در برخی ادوار انتخابات مجلس شورای اسلامی و چه در انتخابات شورای شهر.
نتیجه این نوع رقابت هم کاملا واضح است، سرخوردگی و عدم ثبت نام بسیاری از نامزدهای لایق که با توجه به جو حاکم بر انتخابات شورای شهر در سطح کشور خود را از پیش بازنده می دانند و از ورود به عرصه ی انتخابات خودداری می کنند.
تنها راه مقابله با این عمل قبیح، اطلاع رسانی و فرهنگ سازی در بین شهروندان می باشد که این امر نه تنها باید از طرف تمام نامزدها انجام گیرد، بلکه تمام هموطنان عزیز ایرانی در سطح کشور باید برای مقابله با این نوع جذب رأی دست به کار شوند و با اطلاع رسانی، جذب رأی از طریق «سفره گسترانی» را در پنجمین انتخابات شورای شهر به حداقل برسانند.
اکنون زمان «نه به سفره های انتخاباتی» فرا رسیده است.
 

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.