جریان‌های سیاسی، جاده صاف‌کن هنرمندان و ورزشکاران می‌شوند؟

همزمان با اوج‌گیری رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری، رایزنی برای تنظیم لیست‌های سیاسی جهت انتخابات شوراهای شهر و روستا نیز در جریان است و در این میان، برخی جریانات سیاسی به دنبال وارد کردن دوباره هنرمندان و ورزشکاران به لیست های انتخاباتی شان هستند؛ رویکردی که چندان حرفه‌ای نیست و نمی‌توان در راستای مصالح مردم ارزیابی کرد.

به گزارش «تابناک»؛ در چند دوره اخیر شوراهای شهر و روستا، شماری از هنرمندان و ورزشکاران با تکیه بر مطرح شدنشان در این عرصه‌ها، توانستند در لیست‌های انتخاباتی قرار بگیرند و در واقع این گروه ها را در لیست های انتخاباتی نمایندگی کنند و در نهایت، شماری از ایشان به شوراهای شهر راه یافتند؛ رویکردی که درباره شورای شهر تهران پررنگ تر بود.
 
تصور می شد این وضعیت در ادوار آینده شوراهای شهر و روستا پابرجا باشد؛ اما مجموعه حواشی که در چند سال اخیر رقم خورد، تا حدودی افکار عمومی را تحت تأثیر قرار داد، به گونه‌ای که در این دوره نسبت به دوره پیشین، نگاه منفی به حضور چهره های غیرمتخصص در حوزه شهری به ویژه ورزشکاران و هنرمندان وجود دارد.
 
با وجود این، حق طبیعی و قانونی ورزشکاران، هنرمندان و دیگر شهروندان است که در هر انتخابات ثبت نام کنند و در صورت تأیید صلاحیت، خود را در معرض رأی مستقیم مردم ایران قرار دهند؛ بنابراین، نمی توان این گروه ها را همچون دیگر قشرها از ورود به صحنه انتخابات به عنوان یکی از حقوق قانونی شان محروم کرد و یا برای صرف نظر از این حق‌شان تحت فشارشان قرار داد.
 
با این حال وقتی قرار بر تنظیم لیست های انتخاباتی باشد که در نتایج انتخابات شهرهای بزرگ تأثیر چشمگیری دارد، انتظار می رود احزاب و گروه‌ها با در نظر گرفتن مطالبات مردم، گروهی را در این لیست ها قرار دهند که در حوزه شهری تخصص داشته باشند و بتوانند در بزنگاه ها برای مسائل تخصصی شهر تصمیمات دقیقی بگیرند.
 
شاید در این زمینه گفته شود که ورزشکاران و هنرمندان نیز می توانند مرتبط با حوزه شان در شوراهای شهر موثر باشند. در این صورت باید پرسید که اساساً چه میزان از تصمیم فرهنگی و ورزشی توسط شوراهای شهر گرفته و توسط شهرداری ها اجرا می‌شود و کارنامه چهره‌هایی که با این برچسب‌ها به شوراها رفته‌اند، در بهبود فضای فرهنگی و ورزشی شهرها چه بوده است؟
 
طبیعتاً رأی دهندگان نیز باید در انتخابات به چهره هایی اعتماد کنند که دست کم از تخصص مرتبط با امور شهرها برخوردار باشند؛ مسأله‌ای که اهمیتش در انتخابات کلانشهرها به مراتب پررنگ می‌شود. بدون تردید، اهالی فرهنگ نیز رضایت ندارند به نام ایشان اشخاصی وارد شوراها شوند که هیچ تأثیری در این عرصه برای شهروندان ندارند.

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.