انتخابات شوراها از رویکرد جریان های سیاسی تا تخصص گرایی

در آستانه انتخابات شوراهای شهر و روستا دو جریان سیاسی تاثیرگذار تاکتیک هایی متفاوت درباره این انتخابات برگزیده اند. اصلاح طلبان فعالیت های خود را بر تهیه فهرستی واحد متمرکز کرده اند. در حالی که بیشتر توجه و فعالیت اصولگرایان به انتخابات ریاست جمهوری معطوف است.

به گزارش ایرنا، پنجمین دوره انتخابات شوراهای شهرها و روستاها همزمان با انتخابات ریاست جمهوری بیست و نهم اردیبهشت ماه برگزار می شود. انتخاباتی که شاید به دلیل همزمانی با انتخابات ریاست جمهوری تحت تاثیر قرار گیرد اما با توجه به جایگاه و اهمیت شوراها در مدیریت شهری از اهمیت آن کاسته نخواهد شد.
در روزهای گذشته فعالیت جریان های سیاسی در عرصه انتخابات شوراها موضوع مورد تحلیل شماری از کانال های خبری و روزنامه ها بود. برخی صاحبنظران و چهره های سیاسی نیز بر ضرورت پرداختن به تخصص و دوری از سیاست ورزی های ناکارآمد در انتخابات پنجم شوراها تاکید کردند.

**تایید صلاحیت ها دغدغه اصلی اصلاح طلبان
تلاش جریان اصلاحات در انتخابات پنجمین دوره شوراهای شهر و روستا به ویژه در شهر تهران بر این است که فهرستی واحد از چهره های نزدیک به اصلاح طلبان راهی ساختمان خیابان بهشت شوند و به نوعی درصدد تکرار نتیجه انتخابات دهمین دوره مجلس هستند. این میان تایید صلاحیت برخی از نامزدها، به دغدغه این طیف تبدیل شده است.
«محمد جواد حق شناس» عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی و نامزد شورای شهر تهران در صفحه توییتر خود نوشت: آقای روحانی اخبارنگران کننده از رد صلاحیت اصلاح‌
طلبان درانتخابات شوراها می‌رسد. رسیدگی جنابعالی وآقای علوی موردانتظار است.
درکانال «عصر سوم» هم می خوانیم: در جلسه شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان اظهار امیدواری شد که هیات‌های اجرایی و نظارت برای انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا بر اساس مر قانون اقدام کرده و حقوق کلیه نامزدهای شرکت کننده را به نحو احسن رعایت کنند . همچنین در این جلسه مصوب شد آن دسته از اعضای شورای عالی سیاستگذاری که نامزد انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در تهران و سایر استان‌ها هستند در جلسات تصمیم گیری مربوط به تهیه لیست انتخاباتی شورای عالی سیاستگذاری حضور نداشته باشند.
کانال «گام اصلاحات» به نقل از «محمد مهدی تندگویان» عضو شورای شهر تهران نوشت: با توجه به کاهش اعضای شورای شهر از 31 به 21 نفر بر رای دادن به تمام لیست اصلاح طلبان مهم است و کسب اکثریت شورا توسط اصلاح طلبان هدفی است که باید برایش تلاش شود.
کانال «24آنلاین» به نقل از «محسن مهرعلیزاده» نامزد انتخابات شوراهای شهر تهران نوشت: دو لیست برای شورا ارائه نمی‌شود، به تصمیم ارایه تک لیست در انتخابات شورای شهر رسیده‌ایم. با دقت‌هایی که صورت می‌گیرد اتفاق الهه راستگو تکرار نخواهد شد.

** اصولگرایان و رصد فعالیت های انتخاباتی رقیب
فعالیت های انتخاباتی اصولگرایان طی هفته های منتهی به انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای شهرو روستا نشان می دهد این طیف برخلاف جریان رقیب بیشترین وقت و تکاپو را برای انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم در نظر گرفته اند و شوراها دستکم فعلا برای اصولگرایان در اولویت دوم اهمیت است. از این رو خبرها و تحلیل های منتشر شده درکانال های خبری و روزنامه های منسوب به این جریان بیشتر پیرامون فعالیت های رقیب است.
درکانال «مجمع اصولگرایان» می خوانیم: « برنامه حامیان فتنه 88 برای ورود به شوراها. علیرضا رحیمی رئیس هیات نظارت بر انتخابات شوراها در استان تهران و عضو لیست امید گفت که حوادث سال 88 تاثیری در نتیجه و ارزیابی صلاحیت داوطلبان انتخابات نخواهد داشت و اصل برائت مورد توجه ماست. مهم برای ما عمل به موازین قانونی است و این که مواردی به صورت مصداقی مانند حوادث 88 مطرح می شود در بررسی صلاحیت های افراد تاثیر آنچنانی نخواهد داشت.»
در کانال «اصولگرانیوز» می خوانیم: حضور اصلاح طلبان در انتخابات شوراها با سه لیست خواهد بود. سرلیستی احمد مسجد جامعی، محسن مهرعلیزاده و محسن هاشمی. درون جریان اصلاح طلب برای انتخابات شوراها درگیری های بسیاری برای لیست نهایی وجود دارد و به احتمال زیاد این جریان با سه لیست وارد انتخابات شوراها خواهد شد.
کانال «گوش به زنگ سیاسی» آورد: اصلاح طلبان قصد دارند هاشمی را به عنوان سرلیست شورا قراردهند تا با ایجاد یک جو احساسی، برای لیستشان رای جمع کنند وسپس به عنوان منتخب مردم او را برای شهرداری تهران کاندید کنند.
در روزنامه «ابتکار» هم درباره شرایط اصولگرایان در انتخابات شوراها می خوانیم: برخی کارشناسان حوزه سیاست معتقدند که تجربه تلخ اصولگرایان در مجلس دهم و شکست در رسیدن به وحدت حتی با وجود تشکیل «جمنا» مانع از آن می‌شود که اصولگرایی بتواند گامی مثبت و سازوکاری تاثیرگذار برای ورود به شوراهای شهر و روستا بیابد و این احتمال وجود دارد که این جناح حداقل با دو لیست به عرصه انتخابات ورود پیدا کنند که در این صورت بار دیگر شاهد شکست اصولگرایی در برابر اصلاح طلبی خواهیم بود. برخی دیگر اما معتقدند که اصولگرایان شورای شهر و روستا رای ثابت خود را داشته و از این حیث نگرانی نخواهند داشت.
کانال «تابناک» به نقل از«حسن بیادی» دبیرکل جمعبت آبادگران انقلاب اسلامی نوشت: انتخابات شوراها به دلیل گستردگی از اهمیت بسیاری برخوردار است از این رو احزاب و تشکل‎های اصولگرا بدون شک نباید از این انتخابات غافل شوند.
روزنامه «همدلی» به نقل از «حسن رباطی» از مدیران پیشین شهری درباره انتخابات پنجمین دوره شورای شهر و روستا نوشت: بررسی آماری چهار دوره انتخابات گذشته نشان می‌دهد شهروندان تهرانی حساسیت و توجه کمتری نسبت به انتخاب اعضای شورا داشته‌اند؛ شاید به همین دلیل است که در سه دوره اخیر مدیریت شهری و اکثریت شورا در اختیار اصول گرایان بوده است. اما با افزایش آگاهی مردم و مشکلات تعددی که در بخش‌های مختلف حمل و نقل، ترافیک، آلودگی هوا، مدیریت بحران، ساخت وسازهای غیرقانونی و حوادثی مثل پلاسکو یا آتش سوزی ساختمان جمهوری به وجود آمد شاهد تغییر نگرش مردم به مقوله شوراها هستیم. پیش بینی اصلاح طلبان این است که در این دوره میزان مشارکت مردم نسبت به دوره‌های گذشته افزایش پیدا کند و اقبال بیشتری هم برای اصلاح‌طلبان در میان رای دهندگان وجود دارد.

**پیش بینی ها و هشدارها درباره نقش پر رنگ سیاست در شوراها
برخی رسانه ها و چهره های سیاسی با تاکید بر ضرورت تخصص گرایی در شورای شهر و روستا درباره نقش سیاست در انتخابات شوراها به تحلیل و اظهارنظر پرداختند.
کانال «ایران تایمز» به نقل از «محسن سرخو» عضو شورای شهر نوشت: شورای پنجم باید فضای سیاسی شهرداری را تعدیل کرده و شهرداری را از سیاست‌زدگی دور کند،‌ چراکه در حال حاضر به علت سیاسی‌کاری‌های افراطی شهرداری تهران تبدیل به یک حزب سیاسی شده است این فضا باید تغییر کرده و نشاط کار اجرایی در شهرداری جایگزین شود.
در روزنامه «ایران» هم می خوانیم: شوراها با وجود کارکرد غیر سیاسی‌شان، حداقل در برخی حوزه‌های انتخابیه از جمله تهران، نقش قابل تأملی را در عرصه سیاست بازی کرده است. اگر این گزاره را کنار مواضع شماری از اصلاح‌طلبان بگذاریم که تأکید دارند بازماندگان از انتخابات مجلس، خود را برای ورود به انتخابات شوراها آماده کرده‌اند، آن گاه بعید نیست که سیاسی‌ترین رقابت انتخاباتی شوراها در تهران شکل بگیرد. چرا که آن سوی میدان در اردوگاه اصولگرایان نیز قریب 50 چهره سرشناس هستند که در انتخابات مجلس شورای اسلامی اخیر نامزد شدند اما توفیق نیافتند و این سوی میدان اصلاح‌طلبانی هستند که صلاحیت‌شان در جریان انتخابات یاد شده تأیید نشد.
«عباس عبدی» تحلیلگر سیاسی در یادداشتی در روزنامه «شهروند» با موضوع «تخصص یا سیاست» نوشت: متذکر می‌شوم که نماینده در شورای شهر چه کارشناس باشد و چه سیاست‌مدار، تا وقتی که اصلاحات اساسی در ساختار انتخابات کشور یا شوراها ایجاد نشود، کارآیی نخواهند داشت. تجربه گذشته نشان داده است که احزاب و گروه‌های ایران که به نسبت ضعیف هم هستند در برابر تجربیات گذشته خود مسئولیت‌پذیری بیشتری دارند. افرادی که به هر دلیل و فراتر از احزاب وارد شوراها شده‌اند، بار خود را بسته‌اند و رفته‌اند ولی احزاب کماکان هزینه می‌دهند.
در کانال «عصر اصلاحات» می خوانیم: آنچه می‌تواند شرایطی فراهم کند که جامعه انتخاب درستی برای نمایندگان شوراها داشته باشد و امکان و زمینه حضور افراد غیرمتخصص در شوراها کمتر شود، نقشی است که احزاب در این زمینه می‌توانند ایفا کنند، انتظار این است افرادی که احزاب در انتخابات معرفی می‌کنند، از فیلتری که طبق اصول و موازین حزب است، عبور کرده باشند، نه این‌که یک‌شبه از میان نزدیکان و آشنایان انتخاب شوند، در این صورت فعالیت احزاب به نفع نظام شورایی است.

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.