یادداشتی از حسین رمضانی خردمردی؛ به بهانه روز بزرگداشت خواجه نصیرالدین توسی

امروز یکشنبه پنجم اسفند ماه، روز بزرگداشت خواجه نصیرالدین توسی است؛

بزرگمردی که هم در عرصه علم و هم در عرصه عمل، هم در عرصه دانش سیاسی و هم در عرصه عمل سیاسی آموزگاری برای خدمت به ایران و ایرانیان است. مردی که در عمر هفتاد و پنج ساله خود، با تحصیل تا حدود بیست سالگی، سرآمد عالمان عصر خویش شد و با حضور در عرصه سیاسی ایران در بدترین و حساس ترین زمان و در دورانی که جنگها و کشمکشهای چهار قدرت عمده سیاسی آن دوره ایران؛ یعنی خوارزمشاهیان، دستگاه خلافت عباسی، اسماعیلیان و مغولان، کشورمان را به ورطه بی ثباتی و تخریب می کشاند، با رسوخ به دستگاه قدرت سیاسی مسلط (یعنی مغولان) بساط تکثر قدرت در کشور را برچید و قدرت تخریب گر آنان را به سوی آبادانی و عمران ایران هدایت کرد.

خواجه با در اختیار گرفتن اقتصاد امپراتوری بزرگ ایلخانی، در میدان سیاست و علم به تاخت و تاز پرداخت و در لابه لای اقدامات سیاسی ـ فرهنگی خود به شیعه اثنی عشری نیرو بخشید، اوقاف را از تخریب نجات داد و به آن سامان داد و از آنجا که خاندان جوینی را برای ملک و دولت مفید تشخیص داده بود، بدون حسادت و رقابت، دستشان را در امور باز می‌گذاشت و با برقراری روابط حسنه، در مواقع لزوم از آنان و تصمیماتشان حمایت می‌کرد که همین امر یکی از مهمترین علل آبادانی و نجات ایران در آن زمان، از تخریب بیشتر بود.

سؤالم این است که آیا در میان داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی، چند نفر هستند که «برای ایران» از هر کسی که شایسته ایران و ایرانی می دانند، حمایت کنند؟!

به هر روی، بزرگداشت خواجه نصیرالدین توسی بهانه ای شد تا حقیر که شاگرد دست پرورده کتاب های پرمفهوم اویم، پس از یک سال برنامه ریزی برای گردهم آوردن داوطلبان مستقل نمایندگی مجلس در ائتلافی سراسری و حدود چهارماه فعالیت مداوم، در روز بزرگداشت او با رقبای انتخاباتی در یکجا جمع شویم و سعی کنیم که مانند او نه به منافع شخصی، بلکه «به ایران بیندیشیم».

قطعاً فرصتی پرمیمنت چون امروز را از دست نخواهم داد: امروز، روز بزرگداشت خواجه نصیرالدین توسی، روز اعلام موجودیت ائتلاف کاندیداهای مستقل سراسر کشور است.

ائتلافی که لوگو یا آرم آن را با محوریت ایران، ۳۰ حلقه زنجیر، به نشان ۳۰ استان و ۲ نیم حلقه به نشانه اقلیت های دینی ایرانی طراحی کرده ایم.
در رقابت های انتخابات مجلس هشتم، ما اعضای ائتلاف کاندیداهای مستقل سراسر کشور را با این نشان، در سراسر ایران زمین خواهید شناخت (این لوگو به زودی طی مراسمی، رونمایی خواهد شد).

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.