نقش نامزدها در اصل حضور

مروری بر سخنان مقام معظم رهبری درباره انتخابات نشان می دهد که اصل حضور و شرکت مردم در انتخابات، همواره به عنوان اصل اول مورد تأکید ایشان بوده است. معظم له در 19 دی ماه امسال در دیدار مردم قم نیز با بیان این جمله که «حتی کسانی که نظام و رهبری را قبول ندارند، در انتخابات شرکت کنند» مجدداً بر این اصل اساسی تأکید کردند. ایشان بر این اساس که شرکت در انتخابات به حفظ و اعتبار کشور منجر می شود، دعوت همیشگی خود را با عبارتی صریح تر بیان کردند. بدیهی است که حفظ کشور و اعتبار آن برای اکثریت قریب به اتفاق ایرانیان مقبول است و همه ایرانیان، از پیر و جوان، با سواد و بی سواد و حتی مقیم و غیر مقیم بر آن اتفاق نظر دارند، اما چرا باز هم عده نسبت قابل توجهی در بسیاری از انتخابات شرکت نمی کنند؟

پاسخ این سؤال، به عامل کلیدی «اعتماد یا بی اعتمادی» باز می گردد که عوامل متعددی در آن نقش دارند؛ اما به نظر می رسد که بخش قابل ملاحظه ای از آن به ضعف کاندیداها یا نامزدهای انتخاباتی باز می گردد؛ نامزدهایی که با شعارهای جذاب و وعده های پوچ! مردم را به مشارکت در انتخابات کشانده اند؛ اما پس از جلب نظر آنان و پیروزی در انتخابات، موفق به تحقق آنها نشده اند! و تکرار این روند، بی اعتمادی برخی از هموطنان مان به انتخابات و نتیجه آن را به دنبال داشته است. بنابراین، می توان گفت که نامزدهای انتخابات در صورتی که عوامل بی اعتمادی را از خود دور کنند و به جای وعده و شعار، برنامه علمی و منسجمی برای پیشرفت کشور ارائه دهند و به جای سیاست بازی، سیاستگذاری را سرلوحه فعالیتهای خود در دوران تصدی مسئولیت قرار دهند،  نقش مهمی در مشارکت بالای مردم در این رویداد سرنوشت ساز خواهند داشت که در این راستا می توان به واکاوی یک رخداد جالب و نادر در انتخابات مجلس شورای اسلامی، یعنی «حمایت خانم ایرانی مقیم خارج از یک کاندیدا و دعوت از هموطنان برای رأی دادن به او» به دلیل ارائه برنامه در حوزه علایق مشترک، اشاره کرد.
بنابراین، با توجه به صدر یادداشت، می توان این گونه نتیجه گرفت که تحقق خواسته مقام معظم رهبری برای مشارکت حداکثری مردم در انتخابات، در وهله اول به نوع حضور نامزدها در رقابتهای انتخاباتی و برنامه ها و شعارهای انتخاباتی آنان و در وهله دوم به چگونگی عملکرد آنان در دوره تصدی مسئولیت نمایندگی یا ریاست جمهوری بستگی دارد؛ امری که بر نقش نامزدها در تحقق اصل حضور مردم در انتخابات، تأثیرگذار است.

 

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.